کد خبر: ۱۶۹۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۷
دولت یا حکومت؛ مشخص نیست عده‌ای که پرسپولیس را به یکی از این دو نسبت می‌دهند، آیا تفاوتی برایش قائل هستند یا نه؛ هرچه هست، مخالفان باشگاه پرسپولیس در سال‌های اخیر این دو واژه را زیاد به کار برده‌اند: «تیم حکومتی»، «تیم دولتی». البته اینها فقط بخشی از القابی است که برای پرسپولیس ساخته‌اند؛ چون «تیم خاص» و «نورچشمی‌ها» و... دیگر صفاتی است که به پرسپولیس چسبیده است. در شرایطی که به نظر می‌رسید این کلمات فقط وارد ادبیات دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شود و تبدیل به سوژه‌ای برای کُری‌خوانی آنها ولی دوباره از یک سمت دیگر جان گرفته و حالا رسول خطیبی، سرمربی باشگاه تراکتور، که به‌تازگی سوپرجام را به پرسپولیس باخته، این عملکرد را به وزارت ورزش و دولت تبریک گفته است. «به دولت و وزارت ورزش تبریک می‌گویم که در روزهای پایانی کارشان یک جام دیگر به تیمشان هدیه شد. این جام نوش جان آقایان». اظهارات جنجالی رسول خطیبی در شرایطی صورت گرفته که به عقیده کارشناسان فوتبال ایران، پرسپولیس تیم برتر سوپرجام بود و استحقاق بردن جام را داشت. سؤالی که حالا مطرح می‌شود، این است که آیا واقعیتی پشت این صحبت‌ها نهفته یا اینکه مربیان تیم‌ها برای رهایی از فشار هوادار، بحث حمایت دولت و حکومت از پرسپولیس را پیش می‌کشند؟
خطیبی تنها نیست
فارغ از نتیجه‌گیری درباره درستی یا نادرستی ادعای رسول خطیبی، باید به این نکته اشاره کرد که او تنها مربی و شخص رسمی در فوتبال ایران نیست که پرسپولیس را متهم می‌کند. پیش از او امیر قلعه‌نویی، فرهاد مجیدی و محمد‌‌رضا زنونی و البته باشگاه سپاهان هم با حرف‌ها و بیانیه‌های تندوتیز به این مورد اشاره کرده‌اند. امیر قلعه‌نویی با کنایه از پرسپولیس به عنوان «تیم خاص» نام برده و ادعا کرده اتفاقات به نفع این باشگاه رقم می‌خورد. مشابه این ادعا را فرهاد مجیدی، سرمربی کنونی باشگاه استقلال هم در چند نوبت داشته است. او بعضا با حمله تند به وزیر ارتباطات و معاون وزارت امور خارجه از حمایت علنی آنها از پرسپولیس انتقاد کرده و گفته کار آنها روی داور و در کل نتایج باشگاه پرسپولیس تأثیرگذار است. محمدرضا زنوزی هم از پرسپولیسی‌ها به‌عنوان «یک قشر خاص» نام می‌برد و گلایه می‌کند که چرا باید با حمایت همه‌جانبه از این گروه خاص موجبات ناراحتی بقیه را فراهم کنیم؟ بیانیه‌های بعضا تندوتیز باشگاه سپاهان که با کنایه، ادعای حمایت ارگان‌های مختلف از پرسپولیس را به رخ می‌کشد هم در همین موضوع گنجانده شده است. نتیجه مختصر این بخش اینکه، ظاهرا رسول خطیبی تنها فردی نیست که پرسپولیس را تیم خاص توصیف می‌کند و این موضوع رفته‌رفته تبدیل به جریان شده است. جریانی که گاه‌ باعث شد منتقدان باشگاه پرسپولیس بخواهند یک جام برای پرسپولیس بگذارند و بین 15 تیم دیگر هم یک جام دیگر برگزار کنند!
آیا ادعاها درست است؟
پاسخش را کسی نمی‌داند؛ در‌واقع سند و مدرک رسمی برایش وجود ندارد ولی سؤال اینجاست که اگر سندومدرکی در دست نیست، پس چطور تعداد مخالفان باشگاه پرسپولیس در این زمینه و افرادی که می‌گویند این تیم حکومتی یا دولتی است رو به افزایش است؟ پرسپولیسی‌ها می‌گویند مطرح‌کردن این حرف‌ها توجیهی برای ناکامی است. نمونه‌اش همین صحبت‌های روز گذشته رسول خطیبی که با واکنش تند باشگاه پرسپولیس همراه شد. آنها گفته‌اند از خطیبی شکایت می‌کنند و نوشته‌اند او نه‌تنها بازی بلکه اخلاق را هم باخته است. نکته عجیب در این میان اما اینکه تا‌به‌حال، چهره‌هایی که در این مطلب نام برده شد، سندی برای ادعایشان رو نشده است. اگرچه تعدادی از آنها وعده داده‌اند که دست‌های پشت‌پرده در این زمینه را رو می‌کنند ولی چنین نشده است. شاید تنها موردی که بشود از آن به‌عنوان دلیل نام برد، متن فرهاد مجیدی در انتقاد از حمایت عباس عراقچی از باشگاه پرسپولیس بود. فرهاد نوشت‌ که حمایت یکی از چهره‌های سیاسی روی داور بازی تأثیر می‌گذارد و یک تیم خاص نفعش را می‌برد.
چرا تنبیهی در کار نیست؟
علامت سؤال‌ها در این زمینه کم نیست؛ یعنی همان‌قدر که مشخص نیست چرا تعداد چهره‌هایی که ادعا می‌کنند پرسپولیس تیم حکومتی و دولتی است رو به افزایش است، مشخص هم نیست چرا برای آنهایی که بی سند و مدرک چنین ادعایی می‌کنند، مجازاتی در نظر گرفته نمی‌شود؟ پرسپولیس تا‌به‌حال بارها، پس از طرح چنین ادعاهایی، شکایت کرده و خواستار رسیدگی به صحبت‌های مطروحه شده ولی عجیب اینکه تا به الان هیچ فردی بابت حرف‌هایی که به زبان آورده و برایش سند و مدرکی نداشته جریمه نشده است. این هم دیگر موضوع بحث‌برانگیزی است که پرسپولیسی‌ها را کلافه کرده است.
سال سرنوشت‌ساز 1400
وجه اشتراکی که ادعاهای مطروحه داشته‌اند، انتظار برای سال 1400 است. بسیاری از افرادی که پرسپولیس را تیم دولتی و حکومتی توصیف می‌کنند ادعا دارند با رفتن دولت حسن روحانی و آغاز دولت جدید، قهرمانی‌های پرسپولیس هم تمام می‌شود. این دسته معتقدند بسیاری از وزرای دولت از جمله وزیر ورزش و وزیر ارتباطات پرسپولیسی هستند و با رفتن آنها، دیگر خبری از قهرمانی برای این تیم نخواهد بود. این ادعا در‌حالی مطرح شده که قریب به 45 روز دیگر به پایان دولت حسن روحانی مانده و طبق این ادعا، پرسپولیس از آن تاریخ به بعد قاعدتا شانسی برای قهرمانی نخواهد داشت. نکته درخور توجه درباره همین سال 1400 اینکه پرسپولیس این بخت را دارد تا پنج قهرمانی به دست بیاورد! یکی از این جام‌ها همین سوپرجام بود که حاصل شد. پرسپولیس اما در لیگ برتر در کورس قهرمانی است و در جام حذفی هم به یک‌چهارم نهایی رسیده است. با فرض اینکه پرسپولیس در هر دو‌ این جام‌ها قهرمان شود، آن‌وقت طبق قانون، خود به خود فاتح سوپرجام فصل هم می‌شود و تعداد قهرمانی‌هایش را به عدد چهار افزایش می‌دهد. فارغ از لیگ‌های داخلی، پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا هم حضور دارد و با توجه به سابقه حضورش در فینال لیگ قهرمانان، همچنان شانس قهرمانی برایش در این لیگ هم دست‌نخورده باقی می‌ماند. اتفاقا با توجه به میزان جام‌هایی که در میان است، شاید بشود سال 1400 را سال سرنوشت‌سازی برای هر دو طرف دانست: هم آنها که پرسپولیس را تیم حکومتی و دولتی می‌دانند، هم برای پرسپولیسی‌ها که طرف مقابل را متوهم می‌دانند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار