کد خبر: ۱۷۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
با گذشت ۴ روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور پیام های تبریک مقامات کشورهای خارجی همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرآنلاین، با اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری شمار زیادی از رهبران جهان، جریان های سیاسی و احزاب مختلف در کشورها این پیروزی را تبریک گفتند.

در آخرین پیام ها محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک، به رئیسی بابت پیروزی در انتخابات و انتخاب او به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت. در بخشی از این پیام آمده است: با انتخاب جنابعالی به عنوان رئیس جمهور، مردم بزرگ ایران خدمات طولانی جنابعالی و تعهد شما به رفاه کشورتان را به رسمیت شناختند.  بارکیندو همچنین با اشاره به جایگاه والای  ایران در اوپک، احساسات عمیق خود نسبت به مردم بزرگ ایران را ابراز کرد و نوشت: مردم کشور شما در سراسر جهان بخاطر فرهنگ، میراث و سنت های غنی خود مورد احترام و تحسین هستند.

پیام بعدی مربوط به گوترش دبیرکل سازمان ملل بود. :سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در واکنش به نتیجه انتخابات ایران گفت که «آنتونیو گوترش» منتظر ادامه همکاری با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران است.

در ادامه دفتر ریاست جمهوری افغانستان در اطلاعیه ای اعلام کرد که محمد اشرف غنی، شب گذشته در تماس تلفنی با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران، پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت و برایش موفقیت آرزوی کرد.براساس این اطلاعیه، رئیس جمهوری غنی گفت: " افغانستان و ایران دو کشور همسایه و برادر هستند و آرزومندم که انتخاب شما بعنوان رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران، باعث گسترش بیشتر مناسبات و همکاری ها در عرصه های مختلف میان دو کشور گردد."این اطلاعیه حاکی است که در مقابل، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران نیز از تماس تلفنی رئیس جمهوری غنی تشکری کرد و بر گسترش و تعمیق روابط و همکاری ها میان دو کشور تاکید ورزید.

 حیدرالعبادی رئیس ائتلاف النصر و نخست وزیر سابق عراق در پیام تبریکی به سید ابراهیم رئیسی ابراز امیدواری کرد که در دوره او، روابط ایران و عراق بر اساس «خدمت به منافع دو کشور» و همکاری مبتنی بر «احترام به حاکمیت و نقش های منطقه ای سازنده» باشد. در پیام حیدر العبادی ضمن آرزوی پیشرفت و شکوفایی برای کشور و دولت و ملت ایران آمده است: من امیدوارم که روابط عراق و ایران در دوران دولت شما، شاهد توسعه بیشتری در جهت تأمین منافع دو کشور با توجه به مبانی همکاری، منافع مشترک، احترام به حاکمیت و در پیش گرفتن نقش های منطقه ای باشیم که امنیت، صلح و رفاه را تقویت می کند.رئیس ائتلاف سیاسی النصر افزود:  ملت های منطقه امروز نیاز مبرم به گشودن افق های جدید دارند که فرصت های فردای بهتر را چند برابر کند. مسئولیت امروز سران منطقه در زمینه فرماندهی تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با یک سیاست سازنده در معرض آزمایش است.

رئیس جمهور صربستان به عنوان اولین رئیس جمهور از منطقه اروپا در پیام تبریک به سید ابراهیم رئیس الساداتی رئیس جمهور منتخب کشورمان نوشت: عالی جناب، تبریکات صمیمانه اینجانب به مناسبت انتخاب جنابعالی به عنوان رئیس جمهور را همراه با بهترین آرزوها و بیشترین موفقیت در این مسئولیت بپذیرید. «آلکساندار ووچیچ» در این پیام افزود: جمهوری صربستان کماکان مصمم به همکاری با جمهوری اسلامی ایران است.«اینجانب مطمئن هستم روابط دو کشور در راستای منافع دوجانبه توسعه خواهد یافت.»رئیس جمهور صربستان در این پیام، از کشورمان بخاطر برخوردار بودن از مواضع اصولی در دفاع از تمامیت و ارضی کشورها وفق منشور سازمان ملل متحد تشکر کرد.در پایان این پیام آمده است: با آرزوی سلامتی و موفقیت شخصی، عالی‌جناب، لطفا احترامات ویژه اینجانب را بپذیرید.

رئیس جمهوری قرقیزستان نیز  در پیامی انتخاب سید ابراهیم رئیسی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت. در پیام سدیر جپاروف به سید ابراهیم رئیسی آمده است: پیروزی جنابعالی را به عنوان رییس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نمایم.روابط قرقیزستان و ایران همواره مبنی بر حمایت و اعتماد بنا شده است. معتقدم که همکاری های سازنده بین جمهوری قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط دوستانه دوجانبه و چندجانبه مساعدت خواهد کرد. جناب آقای ابراهیم رئیسی از خداوند متعال تندرستی، موفقیت در امور دولتی و برای مردم ایران سعادت و بهروزی آرزو می نمایم.

قربان بردی محمد اف، رئیس جمهور ترکمنستان با ارسال پیامی خطاب به حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور منتخب ، انتخاب وی به عنوان  رئیس جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.براساس اعلام سفارت ترکمنستان  در جمهوری اسلامی ایران، قربان بردی محمد اف  در این پیام  تاکید کرده است: سالهاست که روابط چند وجهی بین ترکمنستان با کشور همسایه ، جمهوری اسلامی ایران به عنوان روابط حسن همجواری شهرت یافته است. ما کاملا معتقدیم که روابط دوستانه و برادرانه ما بر اساس تجربیات غنی مبتنی بر احترام متقابل ،بیش از پیش در راستای منافع دو کشور توسعه خواهد یافت.رئیس جمهور ترکمنستان همچنین در این پیام برای رئیس جمهور منتخب سلامتی و موفقیت در جهت پیشرفت و سعادتمندی مردم کشور برادر ایران آرزو نموده است.

همچنین رئیس‌جمهور سریلانکا در پیامی پیروزی سید ابراهیم رئیسی در سیزدهین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت. گوتابایا راجاپاسکه، رئیس‌جمهور سریلانکا در پیام خود نوشت: ملت و دولت سریلانکا به سید ابراهیم رئیسی برای پیروزی بزرگ در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران تبریک می‌گویند. ما چشم انتظار همکاری‌مان جهت تقویت روابط دوجانبه‌ خواهیم بود.

عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر هم در پیامی خطاب به ابراهیم رئیسی، انتخاب وی  به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران را تبریک گفت. در این پیام آمده است: جناب آقای رئیس‌جمهور و برادر عزیز؛ مایه خرسندی است که به مناسبت انتخاب شما به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، از طرف ملت و دولت الجزایر و نیز از طرف خود، این اعتماد شایسته ملت برادر ایران به شما را خالصانه تبریک عرض نمایم. همچنیـن، ضمـن آرزوی صحـت و سـلامتی برای شما و توفیق در انجام وظایف عالـی‌تان، شکوفایی و پیشـرفت روزافزون ملـت برادر ایران را در سایه مدیریت مدبرانه شما آرزومندم. این مناسبت خجسته را مغتنم شمرده، بر آمادگی کامل برای اقدام در جهت تحکیم پیوندهای برادری و تقویت همکاری‌ها میان دو کشور برادر، تأکید می‌نمایم.

در ادامه رهبر کره شمالی انتخاب سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را تبریک گفت.کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز ۲۰ ژوئن پیام تبریکی به سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران فرستاده است. در این پیام آمده است: از جانب دولت و ملت جمهوری دموکراتیک کره، تبریک صمیمانه‌ام را به شما به خاطر انتخاب شدنتان به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارم. رهبر کره شمالی افزود: انتخاب شدن شما به عنوان رئیس‌جمهور، نشانگر اعتماد عمیق ملت ایران به شما و انتظار بالایشان از شماست. کیم جونگ اون در آخر گفت: از این فرصت استفاده می کنم تا این عقیده را بیان کنم که روابط  دوستانه و همکاری میان کشورهایمان گسترش بیشتری خواهد یافت و در مسئولیت دفاع سرسختانه از استقلال ملی و بنیان گذاردن ایرانی قوی آرزوی موفقیت کنم. 

«محمدو بوهاری»، رئیس جمهور نیجریه در پیامی ضمن تبریک به رئیس جمهور منتخب ایران، گفت: دو ملت ایران و نیجریه در راستای توسعه همکاری‌ها تلاش خواهند کرد. محمدو بوهاری در این پیام تاکید کرد: انتخاب حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی از سوی مردم ایران "یک‌بار دیگر  محوریت اراده مردم در موفقیت دموکراسی‌ها در سراسر دنیا را نشان داد." بوهاری در واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت که "رئیسی سزاوار پیروزی اخیر در انتخابات ریاست جمهوری بوده است."رئیس جمهور نیجریه تاکید کرد:  "دموکراسی امکان انتخاب مجدد و یا تغییر نمایندگان را از طریق مسالمت‌آمیز برای مردم فراهم می‌کند."بوهاری، رئیسی را "سیاستمداری باتجربه توصیف کرد که قادر خواهد بود ایران را در رسیدن به قله‌های بالاتر و آینده بهتر رهبری کند.بوهاری در بخش انتهایی این پیام آوره است: «باشد که خداوند متعال در انجام این مسئولیت سنگین انتخاباتی، راهنمای شما باشد.»

۳۱۱۳۱۱

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار