کد خبر: ۱۷۰۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
رسانه‌های عبری جزئیات مذاکرات هیئت مذاکره‌کننده اسرائیلی که به قاهره رفت را منتشر کردند. براین اساس، هیئت اسرائیلی مذاکرات موفقیت آمیزی با مسؤولان سازمان اطلاعات مصر در قاهره درباره دو پرونده تبادل اسیران و مفقودان با حماس و نیز آتش‌بس نداشت.

به گزارش ایسنا، سایت عبری "والا" به نقل از دو مسؤول اسرائیلی مطلع به جزئیات سفر این هیئت گزارش داد: مذاکرات هیچ پیشرفتی در دو پرونده مذکور به همراه نداشت. هیئت به منظور رایزنی با سطح سیاسی دولت اسرائیل به تل‌آویو بازگشته است.

این سایت افزود: هیئت اسرائیلی شامل یارون بلوم، هماهنگ کننده اسیران و مفقودان و نمرود شفر فرستاده مشاور امنیت داخلی بود و مسؤولان اسرائیلی با مسؤول پرونده فلسطین در سازمان اطلاعات مصر یعنی احمد عبدالخالق در قاهره ملاقات کردند.

براساس گزارش این سایت عبری، درخواست اسرائیل همچنان ارتباط دادن پرونده بازسازی غزه به پیشرفت در تلاش‌های بازگرداندن اسیران است در حالی‌که حماس این ربط دادن را رد می‌کند و خواستار جدا بررسی کردن این دو مساله است.

همچنین العربی الجدید به نقل از منابع آگاه مصری اعلام کرد، هیئت امنیتی بلندپایه اسرائیل سفر خود به قاهره را بدون پیشرفتی آشکار در مذاکرات غیر مستقیم با حماس به پایان برد.

طبق گزارش میدل ایست نیوز، این منابع مصری در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کردند: هیئت مصری از موضع‌گیری مشخص امتناع کرد و هدفش از این سفر تنها اطلاع از دیدگاه طرف مصری و کمک به دولت جدید اسرائیل به ریاست «نفتالی بنت»، برای اتخاذ موضع رسمی در قبال پرونده نوار غزه بود.

منابع یاد شده افزودند: مصر از طرف اسرائیلی خواست تا گذرگاه‌های مرزی با نوار غزه را باز کند و منطقه ماهیگیری در دریای غزه را هر چه زودتر توسعه دهد و آن را به مذاکرات جاری گره نزند تا اینگونه گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز ناچار به تشدید تنش و یا نقش آتش‌بس نشوند.

به گفته این منابع، قرار است هیئتی نظامی از حماس طی روزهای آتی برای اطلاع از رایزنی‌های طرف اسرائیلی با مصری به قاهره سفر کند.

هیئت بلندپایه امنیتی اسرائیل روز گذشته برای گفت‌وگو درباره شماری از پرونده‌های فوری به ویژه تحولات در اراضی فلسطینی و تبادل اسرا با حماس وارد قاهره شده بود.

منابع آگاه مصری تصریح کردند: این هیئت دربردارنده فرماندهانی از دستگاه اطلاعاتی موساد و شورای امنیت اسرائیل بود.

این منابع در گفت‌وگو گفتند: رهبری این هیئت اسرائیلی بر عهده «نمرود شفر»، رئیس پیشین اداره برنامه‌ریزی نظامی است و این هیئت در پی اصرار مسؤولان مصری بر دولت جدید اسرائیل به رهبری «نفتالی بنت» برای به جریان انداختن مذاکرات به تعویق افتاده در روزهای پایانی دولت نتانیاهو است، به قاهره سفر کرد تا سریعا مذاکرات برای تثبیت آتش‌بس و پرونده تبادل اسرا با گروه‌های فلسطینی را از سر گیرد.

درخصوص اظهارات تنش‌زای فرماندهان ارتش اسرائیل در آمادگی برای حمله نظامی جدید علیه نوار غزه، منابع مصری گفتند: این اظهارات اساسا برای مصرف داخلی برای کاهش خشم افکار عمومی در نتیجه جنگ ناموفق ۱۱ روزه و مقابله با تحرکات اپوزیسیون دولت و افزایش فشار پیش از انجام مذاکرات و تبادل اسراست.

این منابع دیپلماتیک مصری تصریح کردند: برآورد مصر از موضع رسمی دولت جدید اسرائیل این است که تمایلی برای تشدید تنش نظامی جدید در مرحله کنونی ندارد.

منابع یاد شده در پایان اظهار داشتند: یک هیئت بلندپایه حماس نیز این هفته برای رایزنی در پرونده‌های مورد اختلاف با اسرائیل به قاهره سفر خواهد کرد.

«نفتالی بنت»، نخست‌وزیر اسرائیل دو روز پیش خطاب به رهبران حماس هشدار داده بود دولت وی سیاست جدیدی را در پیش خواهد گرفت و دیگر شلیک موشک‌ توسط گروه‌های فلسطینی را تحمل نخواهد کرد.

بنت اظهار داشت: نوار غزه از این بعد باید به سیاست‌های جدید عادت کند.

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه گفت: صبر ما تمام شده است، دشمنان ما به رسمیت نشناختن ما به عنوان دولتی یهودی در اراضی اسرائیلی ادامه می‌دهند.

وی در ادامه مجددا بر پایبندی دولت متبوعش به بازپس‌گیری دو سرباز اسرائیلی دربند نزد حماس تاکید کرد.

انتهای پیام

برچسب ها: حماس ، اسراییل
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار