آوانته سدان کامپکت اقتصادی هیوندای است که در سال ۲۰۰۱ به جهان معرفی شد. آوانته درواقع نسل سوم هیوندا النترا است که در ایران و برخی کشورها به این نام شناخته میشود. این خودرو در سال ۸۳ وارد کشور ما شد و کرمانموتور تا سال ۹۰ به مونتاژ آن ادامه داد. این خودرو با وجود عملکرد و کیفیت مطلوب، بهدلیل سیاستهای اشتباه تولیدکننده و قیمتگذاری نامناسب هیچگاه نتوانست فروش موفقی داشته باشد. رقبای همنسل آوانته مگان از رنو، زانتیا از سیتروئن (مونتاژ سایپا) و ماکسیما از نیسان بودند که رقابت سختی با هم داشتند.
طراحی آوانته چندان رقابتی نیست و در زمان تولید نیز در مقایسه با خودروهایی ازجمله رنو مگان و سیتروئن زانتیا حرفی برای گفتن نداشت. طراحی ۴ ضلعی چراغهای جلو باعث شده است که بسیار قدیمی و کسالتآور باشند. این چراغها در کنار جلو پنجره بهنسبت کوچکی که بین آنها قرار گرفته است، نامتناسبتر هم به نظر میآیند. ۲ لامپ مهشکن در پایین سپر و نوارهای پلاستیکی پهن روی سپر خودرو که بهنوعی نقش ضربهگیر را به عهده دارند، به این عدم تناسب دامن زده است.
در نمای کناری هیوندای آوانته ستونهای A و C ضخامت اندکی دارند و طراحی فریم پنجرهها نیز بههیچوجه جذاب نیست. در نمای عقب نیز شاهد چراغهای بزرگ هستیم که حالتی شبیه به مثلث دارد و با رنگ سفید و قرمز خود در کنارههای در صندوق عقب هیوندای آوانته قرار گرفته است. در این نما نیز همهچیز ناموزون وناهماهنگ به نظر میآید.
در ادامه، اگر بخواهیم هیوندای آوانته رو بررسی کنیم ، باید بگوییم آوانته در داخل کابین نیز از طراحی قدیمی و کسلکنندهای رنج میبرد. اغلب تجهیزات داخل کابین از جنس پلاستیک است، اما این پلاستیک از نوع باکیفیت است که با گذشت زمان مشکلی پیدا نمیکند. بررسی نسخههای کارکرده این خودرو تأییدی بر چنین ادعایی است. درواقع هیوندای آوانته یک سدان سایز کوچک اقتصادی است که تولیدکننده کرهای، آن را به منظور پوشش بازار اقشار متوسط در جهان روانه بازار کرد. این سدان اقتصادی درعینحال از کیفیت ساخت خوب برخوردار است و در کیفیت مونتاژ آن نقصی دیده نمیشود. مدل اتوماتیک این خودرو به یک نمایشگر مجهز است که برای نمایش دوربین عقب و تلویزیون از آن استفاده میشود.
هیوندای آوانته در بازار ایران از یک موتور ۲ لیتری ۴سیلندر با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۲نیوتنمتر گشتاور بهره میبرد. کرمانموتور این خودرو را برای ۴ سال با یک گیربکس دستی ۵ سرعته عرضه کرد و پس از آن نمونه اتوماتیک این خودرو را با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته جایگزین کرد. نسخه دستی ازنظر ظاهری و امکاناتی تفاوت خاصی با نسخه اتوماتیک ندارد و در بخشهای دیگر فنی نیز با آن یکسان است؛ به این معنی که هر ۲ خودرو از یک موتور با توان و گشتاور مشابه بهره میبرد. آوانته دستی با این موتور و گیربکس شتاب صفر تا صد ۱۰ ثانیهای، سقف سرعت ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را به نمایش میگذارد. در نسخه اتوماتیک نیز شتاب صفر تا صد خودرو ۱۰ ثانیه، سقف سرعتش ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوختش برابر با نسخه دستی است.
هیوندای آوانته در هر دو نسخه به امکاناتی از جمله ۲ عدد کیسهی هوا، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، سیستم ضدسرقت ایموبیلایزر، دوربین دنده عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع دستی، پشت سری قابل تنظیم، تنظیم برقی آینهها، شیشه بالابر جلو و عقب برقی و مهشکن جلو و عقب مجهز است که در حال حاضر بهعنوان آپشنهایی ابتدایی مطرح میشوند. منبع : مرجع هیوندا ایران مرجع
هرچند آوانته در زمان عرضه چندان محبوب و موردتوجه نبود، افت کیفی تولیدات صفر داخلی طی سالهای اخیر، دوام فنی و کیفی آوانته و هزینه کم نگهداری آن باعث شده است امروزه به انتخاب مناسبی تبدیل شود و بازار کارکردههای پررونقی را تجربه کند؛ تا جایی که آمار تقاضا و خرید هیوندای آوانته این روزها بیش از زمان عرضهاش به نظر میرسد. آوانته بهخاطر مونتاژ در داخل ایران، معضل تأمین قطعات و تعمیرات را چندان به راننده تحمیل نمیکند.