کد خبر: ۱۷۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳

قرار است یک زن از امارات به فضا برود. او هم اکنون دوره آموزشی و مقدماتی را طی می کند.

به گزارش یورونیوز، "نورا مطروشی" نخستین زنی است که در جهان عرب قرار است آموزش فضانوردی دیده و راهی فضا شود.

او که ۲۷ سال سن دارد؛ در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده و می‌گوید: «فضانوردی رویای کودکی اش بوده است» رویایی که حالا تا تحقق آن راه زیادی باقی نمانده است.

امارات عربی متحده بنا دارد در چهارچوب توسعه برنامه فضایی خود، دو فضانورد دیگر را آموزش دیده و به فضا بفرستد. نورا در شرایطی توانست در آزمون انتخاب فضانورد برای آموزش در آمریکا برگزیده شود که بیش از چهار هزار نفر در این آزمون شرکت کرده بودند.

نورا مطروشی به زودی راهی تگزاس می‌شود تا در مرکز آموزش فضانوردی جانسون ناسا مشغول آموزش شود.

سهم اندک زنان در فضانوردی و امید به آینده

زنان در فضانوردی سهم کمتری نسبت به مردان داشته اند. از ۵۶۶ نفری که تا کنون به فضا سفر کرده‌اند تنها ۶۵ نفرشان [به عبارت دیگر تنها ۱۱.۵ درصد] زن بوده اند.

روسیه سال ۱۹۶۳ نخستین زن فضانورد را به فضا فرستاد. والنتینا ترشکوا به عنوان نخستین زن فضانورد و ششمین فضانورد جهان با سفینه وستوک-۶ به فضا پرواز کرد.

در آمریکا نیز نخستین زن فضانورد در سال ۱۹۸۳ پا به فضا گذاشت. سالی راید فیزیک‌دان نخستین سفر فضایی‌اش را در سال ۱۹۸۳ در سن ۳۲ سالگی با شاتل فضایی چلنجر به انجام رساند.

آدم ورزشکاری هستم

در کشورهای عربی و از جمله در امارات عربی متحده برای افزایش سهم مشارکت زنان در امور مختلف جامعه وعده‌های زیادی داده شده است.

نورا می‌گوید: «خودم را فردی ورزشکار می‌دانم. در شهری به نام خورفکان زندگی می‌کنم. شهری که به خاطر کوههایش شهرت زیادی دارد. من در آنجا زیاد کوهپیمایی می‌کنم. همچنین عاشق اسب سواری هستم و اسب سواری می‌کنم.» 

او همچنین پدر و مادرش را در موقعیتی که امروز در آن قرار گرفته موثر می‌داند و می‌گوید: «هر دو والدین من تحصیلات عالی دارند، هر دو آنها دکترا دارند و احتمالا به همین خاطر است که تصمیم گرفتم دنبال اخذ مدرک مهندسی مکانیک بروم.»

توصیه این دختر جوان اماراتی به زنانی که به دنبال آرزوهای خود هستند این است: « اگر از پس انجام کاری بر بیایم، تو نیز می‌توانی چنین کنی

اگر کسی این کار را قبل از تو انجام نداده، فقط پیش برو و نخستین باش. اگر واقعا علاقه‌مند به کاری هستید که انجام می‌دهید باید از خودتان سخت‌کوشی به خرج دهید و چشم‌انتظار فرصت‌ها باشید.» 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار