کد خبر: ۱۷۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۸

جبران دیرکرد پول های بلوکه شده

شهریار حیدری
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

مدتی است بخش عمده ای از دلارهای ایران در کره جنوبی بلوکه شده که از این بابت کشورمان زیانهای بسیاری را متحمل شده است. در تمام این مدت کره ای ها به بهانه تحریم و ترس از مجازات های آمریکا، از پرداخت این پول به کشورمان خودداری کرده اند، اما بتازگی آمریکا موافقت کرده این پول برای خرید تجهیزات دارویی و خریدهای ایران از کره و ژاپن هزینه شود. اینکه تا چه اندازه ای بهانه ها قابل اعتناست، نیاز به بررسی بیشتر دارد و باید به قوانین جهانی استناد کرد. بلوکه شدن پولهای کشورمان در کره جنوبی و دیگر کشورها برخلاف قوانین بین المللی است و البته چنین اتفاقی نیز به روابط بین کشورها خدشه وارد می کند. واقعیت این است که کره جنوبی موظف بوده پول های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران را به نرخ روز پرداخت کند و به هر شکلی که هم بخواهیم باید از این دارایی ها بهره لازم را ببریم.
از آنجا که جمهوری اسلامی ایران در تمام مدتی که پولهایش در کره بلوکه شده بود، با چالشهای بسیاری به ویژه در زمینه تهیه دارو در شرایط شیوع کرونا رو به رو بود و دهها هزار ایرانی به دلیل همین مساله جان باخته اند، ایران این حق را دارد که در خصوص پول های بلوکه شده به دادگاه لاهه شکایت کند، کما اینکه در گذشته نیز پیگیر چنین موضوعی بوده و در نهایت باید رای را در این رابطه صادر کند. اما یکی از دستگاههایی که در این زمینه نقش تعیین کننده ای دارد، مجلس شورای اسلامی است به همین دلیل در کمیسیون امنیت ملی با حضور وزرای امور خارجه و رئیس بانک مرکزی درباره دارایی های مسدود شده کشورمان در سئول مباحثی مطرح شد که مقرر گردید پیگیری های بین المللی صورت بپذیرد و در این باره نیز رایزنی هایی انجام پذیرفته که تاکنون به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکردیم. البته با توجه به دیدارهایی که اخیرا مقامات کره با مسئولان کشورمان داشتند، قرار بر این شده بود که بخشی از پول ها آزاد شود و در اختیار ما قرار بگیرد و بخشی را هم در قالب معاملات تجاری انجام دهیم که مخالفتی در این موضوعی وجود ندارد.
واقعیت این است که در نهایت باید همه دارایی های ایران در کره جنوبی آزاد شود، اما با کمال تاسف به سبب لابی های آمریکایی و صهیونیستی تا این لحظه کره جنوبی دست به آزادسازی پول های کشورمان نکرده و باید هرچه سریعتر نسبت به این مهم تصمیم گیری شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار