کد خبر: ۱۷۲۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا:
متاسفانه در حالی که فکر می شد شرایط به سمت آرامش است همزمان با انتخابات از یک طرف و مراسم عید فطر و سفرهای تابستانی همه دست به دست هم داد و از آنها مهمتر ورود ویروس هندی بود که از مرزهای شرقی و جنوبی وارد شد و کار را به مراتب سخت‌تر کرد و در نتیجه امروز با یک خیز صعودی در سراسر کشور مواجه هستیم.

با یک خیز صعودی در سراسر کشور مواجه ایم

رییس جمهور گفت: متاسفانه در حالی که فکر می شد شرایط به سمت آرامش است همزمان با انتخابات از یک طرف و مراسم عید فطر و سفرهای تابستانی همه دست به دست هم داد و از آنها مهمتر ورود ویروس هندی بود که از مرزهای شرقی و جنوبی وارد شد و کار را به مراتب سخت‌تر کرد و در نتیجه امروز با یک خیز صعودی در سراسر کشور مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور اظهار کرد: به طور متوسط در کشور ۴۸ درصد به پروتکل‌ها عمل می‌شود که این رقم خیلی پایین است. توقع این است پروتکل ۸۵ درصدی و ۹۰ درصدی در کشور عمل شود.

 وی افزود: رعایت پروتکل‌ها پایین است، ویروس هندی هم وارد شده، تابستان هم هست. اجتماعات و دور همی‌ها هم باشد و در رستوران‌ها مراعات نشود، با این شرایط پیداست چه مشکلاتی برای مردم به وجود می‌آید.

روحانی با تاکید بر اینکه راه‌حل اصلی برای اینکه از جان مردم حفاظت شود، فاصله گرفتن از ویروس است، گفت: این موضوع همیشه باید به عنوان یک دستور مهم مراعات شود. واکسن را هر چه بیشتر وارد کنیم می‌تواند موثر باشد. تاکنون بیش از ۷ میلیون واکسن تزریق شده دو میلیون دیگر هم توزیع شده است که اینها هم به تدریج تزریق خواهد شد.

رییس جمهوری ادامه داد: در این هفته شش الی هفت میلیون دز دیگر وارد کشور می‌شود. در مرداد ماه مقداری تولید داخلی هم می‌توانیم استفاده کنیم. بدین ترتیب در یکی دو هفته‌ آینده حدود ده میلیون دز در دسترس داشته و تزریق می کنیم و اگر در اختیار باشد تزریق آن هم در ظرف دو سه هفته می‌تواند انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور، تصریح کرد: متاسفانه در گزارش‌هایی که داده شد، مشاهده شد که برخی استان‌ها مانند کرمان، مازندران،‌ هرمزگان،‌ گلستان و سیستان و بلوچستان و حتی تهران در زمینه بستری، شرایط مناسبی ندارند و تعداد بستری‌ها رو به افزایش است. بنابراین برخی استان‌ها در مسیر خیز هستند که باید مراقبت بیشتری کنیم.

روحانی افزود: ویروس کرونا در این ۱۷ ماه فشار زیادی بر مردم و جامعه وارد کرد. غیر از موضوع سلامت مردم، آثار روانی که این ویروس در جامعه داشت، چالش‌ها و خسارت های فراوان اقتصادی و فرهنگی بر ما وارد کرد. در زمینه معیشت و خدمات مردم و در برخی مشاغل مانند حمل و نقل و گردشگری و در زمینه ورزشی دچار خسارت شدیم.

 رییس جمهوری با بیان اینکه در آموزش از شرایط ایده آل فاصله گرفتیم، تاکید کرد: گرچه آموزش در فضای مجازی بود اما به هر حال هم در دبستان و دبیرستان و دانشگاه مقداری از مسئله آموزش فاصله گرفتیم. در کنار آن در بحث مناسک دینی هم فاصله گرفتیم.

روحانی یادآور شد: متاسفانه در حالی که فکر می شد شرایط به سمت آرامش است همزمان با انتخابات از یک طرف و مراسم عید فطر و سفرهای تابستانی همه دست به دست هم داد و از آنها مهمتر ورود ویروس هندی بود که از مرزهای شرقی و جنوبی وارد شد و کار را به مراتب سخت‌تر کرد و در نتیجه امروز با یک خیز صعودی در سراسر کشور مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اساسا حضور طولانی ویروس در بخشی از کشور و انتقال به بخش دیگر به طور طبیعی با یک جهش مواجه است، گفت: ویروس در استانی می‌ماند و به استان دیگر منتقل می شود که خود آن به معنی جهش داخلی است. اگر بخواهیم به طور کلی از ویروس فاصله بگیریم باید در داخل کشور در استان‌های مختلف از آن جدا شده باشیم. ضمن اینکه کشورهای همسایه و به طور کلی جهان هم باید شرایط مناسبی از نظر عدم شیوع کرونا داشته باشند.

رییس جمهوری با بیان اینکه ما همه تلاش خود را انجام می‌دهیم و مرز را کنترل می‌کنیم تا ویروس جهش‌یافته کمتر وارد شود، اظهار کرد: همه این کارها در سرعت ورود موثر است اما به هر حال ویروس از جایی وارد کشور می‌شود.

روحانی ادامه داد: در استان‌ها تلاش می‌کنیم که سفری انجام نشود اما با فاصله زمانی از استانی به استان دیگر دومرتبه شاهد انتقال ویروس هستیم. همه این تلاش‌ها انتشار و شیوع را به تعویق می اندازد اما اصل انتشار و انتقال و حتی جهش را متاسفانه در سراسر کشور به صورتی شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه ان شاءالله وعده‌ای که به مردم دادیم که تا پایان این دولت افراد ۶۵ سال به بالا و آنهایی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند از واکسن استفاده کنند را عملی می‌کنیم، اظهار کرد: اکنون حتی در برخی از استان‌ها ۶۰ سال‌ به بالا و در برخی از استان‌ها ۵۰ سال به بالا هم از واکسن استفاده می‌کنند، در برخی از نقاط مرزی و جزایر حتی ۱۸ سال به بالا هم از واکسن استفاده می‌کنند.

رییس جمهوری یادآور شد: برای موضوع بازگشایی مدارس هم امیدواریم شرایطی باشد که در مهرماه گشایش صورت گیرد، واکسن برای آموزش و پرورش و معلمان هم مدنظر قرار دادند، برای استادان دانشگاه و همچنین برای عشایر و گروه‌هایی که اعلام شده نیز از واکسن استفاده خواهد شد.

روحانی با تاکید بر اینکه ما به وعده‌مان در واکسیناسیون تا پایان دولت عمل می‌کنیم، ادامه داد: یکی از واکسن‌های داخلی ما که به بازار آمده و امیدواریم دومی و سومی هم به تدریج تا پایان دولت بتوانند در مسیر واکسیناسیون مردم قرار بگیرند.

وی تأکید کرد: تزریق واکسن نباید عاملی باشد که مردم فکر کنند پروتکل‌های بهداشتی را کنار بگذارند. اگر ۲ دز واکسن تزریق شود، در کاهش مرگ و میر بسیار موثر است، اما اینچنین نیست که حتما جلوی ابتلا را بگیرد. برای اینکه این ویروس مرتب جهش پیدا می‌کند، ابتلا و مشکل خواهد بود و ما حتماً باید پروتکل‌ها را مراعات کنیم.

رییس جمهوری یادآور شد: در بسیاری از کشورها، بعد از واکسیناسیون پروتکل‌ها را کنار گذاشتند، پشیمان شدند و الان دوباره به مردم توصیه می‌کنند از واکسن استفاده کنند و از اجتماعات پرهیز ‌کنند. اگر در آینده قادر باشیم تمام مردم را واکسینه کنیم، اگر کشورهای اطراف ما و منطقه یا حتی در جهان کشورهایی باشند در آنجا کرونا باشد، باز هم ممکن است که به کشور ما سرایت پیدا کند.

روحانی با بیان اینکه مصونیت کافی زمانی است که واکسیناسیون در همه کشورها انجام بگیرد، تصریح کرد: به همین دلیل کشورهای اروپایی در سطح وسیعی از واکسن استفاده کردند. اما چون کشورهای دیگر در اطراف آنها یا کشورهای آفریقایی یا کشورهای آمریکای لاتین استفاده نکردند دومرتبه این ویروس جهش یافته وارد این کشورها شده است. البته شاید مرگ و میر به صورت قبل نیست اما ابتلا و اشغال تخت هست و مشکلاتی به وجود می‌آورد.

رییس جمهوری با بیان اینکه باید همه توان خود را به کار بگیریم که جلوی عادی انگاری کرونا در جامعه گرفته شود، اظهار کرد: مردم بدانند که این ویروس و چرخه انتقال و سرایت وجود دارد. این بیماری همچنان می‌تواند برای مردم خطرناک باشد بنابراین همه باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم. مصونیت از این ویروس زمانی است که کل مردم جهان بتوانند از واکسن استفاده کنند که تا آن زمان فاصله زیادی است و باید برای زندگی طولانی مدت در شرایط کرونایی و اجرای همه پروتکل‌ها آماده باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار