کد خبر: ۱۷۳۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
مهرنوشت: سخنگوی دولت در حالی از تعطیلی تهران و البرز تا یکشنبه آینده خبر داده که نه تنها شمول این تعطیلی مشخص نیست و باعث سردرگمی شده بلکه به معنای فشار مضاعف بر گرده فعالان بخش خصوصی است.

بانک‌ها هم تعطیل هستند؟

مهرنوشت: سخنگوی دولت در حالی از تعطیلی تهران و البرز تا یکشنبه آینده خبر داده که نه تنها شمول این تعطیلی مشخص نیست و باعث سردرگمی شده بلکه به معنای فشار مضاعف بر گرده فعالان بخش خصوصی است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ساعاتی قبل اعلام کرد: تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از سه شنبه این هفته (فردا) تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است.

به گفته وی، این تصمیم بنا بر به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رئیس جمهور اخذ شده است.

این تصمیم مبهم بلافاصله پس از اعلام، سوالات متعددی را در ذهن مردم و فعالان اقتصادی بخش خصوصی و کارمندان بانک‌ها ایجاد کرد. اینکه آیا منظور از «تمامی ادارات»، فقط «ادارات» و «وزارتخانه»  هاست یا بانک‌های دولتی را نیز شامل می‌شود؟ آیا این تعطیلی شامل حال شرکت‌ها و سازمان‌های عمومی و خصوصی هم می‌شود؟

پیگیری‌ها از شورای هماهنگی بانک‌ها حاکی از آن است که این شورا در تلاش است پس از رایزنی با اعضا، درباره فعالیت یا عدم فعالیت بانک‌ها تصمیم گیری کند و بر این اساس فعلاً مشخص نیست که آیا بانک‌های دولتی و خصوصی طی روزهایی که دولت تعطیل اعلام کرده، فعال خواهند بود یا تعطیل هستند.

به تبع همین ابهام، فعالیت بخش خصوصی، فعالان صنفی و کسبه هم با ابهام روبروست. از یک سو اگر بانک‌ها فعال باشند و چک‌ها در روند نقد شدن قرار داشته باشند، فعالان بخش خصوصی ناچارند به فعالیت روزانه بپردازند تا امکان پاس شدن چک‌هایشان را داشته باشند و از سوی دیگر، حتی اگر درگیر مسائل بانکی و مالیاتی و تأمین اجتماعی نباشند، بنیه اقتصادی چندانی برای تحمل این تعطیلی‌های مداوم ندارند. بخصوص آنکه متأسفانه دولت طی دو سالی که از شیوع کرونا گذشته،  هیچگونه حمایت مؤثری از فعالان بخش خصوصی نداشته است و همین مساله موجب شده بسیاری از رسته‌های شغلی تاب حتی یک روز تعطیلی را نداشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار