کد خبر: ۱۷۳۱۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
مادرش روی تخت بیمارستان و در مبارزه با این ویروس شاخ‌دار کرونا دست وپنجه نرم می‌کرد اما او طاقت دیدن جسم ناتوان و رنجور مادر را نداشت، هزاران فکر و خیال منفی به سراغش می‌آمد که مبدا مادر را از دست بدهد، می‌خواست برای نجات او از مرگ کاری کند

مادرش روی تخت بیمارستان و در مبارزه با این ویروس شاخ‌دار کرونا دست وپنجه نرم می‌کرد اما او طاقت دیدن جسم ناتوان و رنجور مادر را نداشت، هزاران فکر و خیال منفی به سراغش می‌آمد که مبدا مادر را از دست بدهد، می‌خواست برای نجات او از مرگ کاری کند

معضلی به نام خرید و فروش واکسن کرونا در فضای مجازی

مادرش نیازمند دارو بود، از استرس و اضطراب نمی دانست باید چه کاری انجام دهد، یکی از دوستانش که از اوضاع مادرش باخبر بود به او پیشنهاد داد تا از طریق فضای مجازی داروی مرتبط با کرونا را خریداری کند به همین دلیل در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف به‌ دنبال دارو بود مبلغ ۲۳ ملیون تومان را به‌ حساب شخصی ناشناس در فضای مجازی واریز کرد تا داروی مرتبط با کرونا برای تزریق به مادرش را ارسال کند اما نه تنها دارویی ارسال نشد بلکه این فرد ناشناس تلفن خود را خاموش کرده و دیگر پاسخگو نبود.

به پلیس فتا رفت تا از فرد کلاهبردار شکایت کند، پس از ثبت اظهاراتش، پرونده ابتدایی تشکیل شد و این موضوع به صورت ویژه در دستور کارشناسان این پلیس قرار گرفت، با آغاز بررسی‌های فنی شیوه فعالیت مجرمانه متهم مشخص شد و سپس هویت وی مورد شناسایی قرار گرفت و در نهایت محل فعالیت متهم کشف شد.

با اخذ دستور قضایی، متهم ضمن احضار به این پلیس، پس از تحقیقات، ابتدا منکر جرم خود شد ولیکن پس از انجام بازجویی فنی و مواجهه با سابقه شخص و مستندات پرونده به بزه انتسابی اقرار کرد و در نهایت پرونده تکمیل و به دادسرا ارسال شد.

شیادان سایبری برای به دست آوردن پول از شیوه‌های مختلفی استفاده می کنند و در شرایط کرونایی نیز از احساسات مردم سوءاستفاده کرده و برای تجهیزات و داروهای مختلف از قربانی‌ها مبلغی بیعانه می‌گیرند یا دارویی غیر اصل به قربانیان می‌فروشند. استفاده روزافزون مردم از فضای مجازی و حضور توام کلاهبرداران فعال در این فضا که با استفاده از پیام‌های اغواکننده و ترفند مهندسی اجتماعی از اعتماد کاربران سوءاستفاده می‌کنند، زمینه‌ساز کلاهبرداری‌های رایانه‌ای شده به همین دلیل اخیرا شاهد آن هستیم که مجرمان سایبری در حوزه واکسیناسیون کرونا اعمال مجرمانه‌ای انجام می دهند.

افراد سودجو با انتشار آگهی‌های فریبنده در فضای مجازی، ادعای فروش واکسن کرونا را دارند و از شهروندان می‌خواهند که برای خرید ثبت نام کنند که این افراد سودجو، واکسن‌های تقلبی و جعلی را تبلیغ می‌کنند و صرفاً به قصد سودجویی، سرقت‌های اینترنتی، سرقت اطلاعات شخصی و کلاهبرداری، دست به چنین اقدامی می‌زدند.

کارشناسان پلیس فتا به هموطنان توصیه می کنند که فریب تبلیغات پر زرق و برق فضای مجازی با عنوان «ثبت نام و خرید واکسن کرونا» را نخورند و به هیچ وجه به صفحه‌های تقلبی ایجاد شده با عناوین مختلف در این خصوص اعتماد نکنند. برای تهیه داروهای مورد نیاز خود به داروخانه ها و مراکز معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت مراجعه کرده و از خرید هرگونه دارو تحت عنوان داروی درمان کرونا در فضای مجازی خودداری کنید چرا که تنها مرجع قانونی واگذاری در خصوص داروی کرونا، وزارت بهداشت و درمان است و هرگونه خبری در این خصوص قطعاً از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی می‌شود.

این در حالی است که کلاهبرداران حتی از طریق ارسال یک پیام جعلی از شهروندان می‌خواهند وارد سایتی به نام سیب شوند و برای دریافت واکسن کرونا با پرداخت مبلغی ثبت نام کنند. لینک معرفی شده در این پیامک، معمولا کاربران را به یک درگاه بانکی جعلی (فیشینگ) هدایت کرده و پس از دریافت اطلاعات بانکی، از آنها کلاهبرداری و اقدام به برداشت وجه به صورت غیرمجاز می‌ کنند در حالی که برای دریافت واکسن کرونا نیاز به پرداخت هیچ مبلغی نیست.

سامانه سیب که توسط کلاهبرداران به‌عنوان درگاه ثبت‌نام به متقاضیان معرفی می‌شود به‌هیچ‌عنوان در دسترس مردم نیست، بلکه فقط مراقبین سلامت و پزشکان می‌توانند به آن وارد شوند. همچنین هموطنان باید به بهانه ثبت نام واکسن کرونا و ایجاد پرونده وارد هیچ سایتی نشوند چرا که به دنبال اظهارات مسئولان وزارت بهداشت درباره برنامه زمان‌بندی واکسیناسیون عمومی کشور، کلاهبرداران اقدام به ارسال پیام‌هایی حاوی لینک‌های جعلی با عنوان ثبت‌نام واکسن کرونا کرده اند.

همانطور که گفته شد، افراد سودجو با انتشار پیام‌های ثبت نام در فضای مجازی از شهروندان می‌خواهند که برای ثبت پرونده سلامت و دریافت واکسن کرونا وارد لینک جعلی شده و ثبت نام کنند. به گفته کارشناسان پلیس فتا شهروندان به تبلیغات گسترده منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «ثبت واکسن کرونا و تشکیل پرونده سلامت» اعتماد نکرده و به هیچ وجه به سایت‌ها و لینک‌های قرار داده شده در کانال‌ و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی مراجعه نکنند، زیرا ممکن است این سایت‌ها فیشینگ بوده و اطلاعات آنها را به سرقت ببرند.

لازم است هموطنان توجه داشته باشند و از اعتماد به منابع خبری نامعتبر و انتشار اخبار جعلی و شایعات در خصوص واکسن کرونا خودداری کنند و تنها برای تشکیل و استعلام پرونده بهداشتی خود با شماره تماس نزدیک‌ترین مرکز، پایگاه یا خانه بهداشت محل سکونت خود تماس بگیرید و از مراقبین سلامت و بهورزان وضعیت دارا بودن یا نبودن پرونده بهداشتی خود را جویا شده و بدانند که خبرهای حقیقی و معتبر به‌صورت گسترده و عمومی در رسانه‌های رسمی اعلام خواهد شد.

در این گزارش به مواردی از پرونده هایی که در این راستا تشکیل شده است، اشاره می شود:

سرقت اطلاعات در قالب ثبت نام اینترنتی واکسن کرونا

سرهنگ‌ حسن کیخا رئیس پلیس فتا استان سیستان‌ و بلوچستان در خصوص پیام‌های حاوی لینک برای ثبت نام واکسن کرونا به شهروندان هشدار داد و گفت: پس از اظهارات مسئولان کشور درباره برنامه زمانی واکسیناسیون عمومی، کلاهبرداران اقدام به ارسال پیام‌هایی حاوی لینک‌های جعلی به عنوان ثبت نام واکسن کرونا می‌کنند.

وی افزود: مجرمان سایبری در این ترفند ضمن جمع‌آوری اطلاعات بانکی کاربران، اطلاعات هویتی آنها را نیز به برای انجام اقدامات مجرمانه بعدی خود جمع‌آوری می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان سیستان‌و بلوچستان ادامه داد: شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با عنوان فروش واکسن کرونا با برندهای مختلف فریبی بیش نیست و سایت‌ها و درگاه‌های پیشنهاد شده در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی دامی برای فیشینگ بوده و تنها مرجع رسمی واکسیناسیون کرونا وزارت بهداشت و درمان است.

کلاهبرداری در پوشش تورهای گردشگری به همراه تزریق واکسن کرونا

سرهنگ سامع خورشاد رئیس پلیس فتا استان مازندران در خصوص «تبلیغات پیش فروش تورهای گردشگری به همراه تزریق واکسن کرونا» در فضای مجازی به هموطنان هشدار داد و گفت: مجرمان سایبری با ارائه پیش‌ فروش بلیط تورهای گردشگری ارزان قیمت با ترزیق واکسن کرونا در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی قصد فریب شهروندان را دارند تا با این ترفند از آنها کلاهبرداری کنند.

وی افزود: مجرمان سایبری با مهندسی اجتماعی و چرب زبانی اعتماد خریدار را جلب کرده و از او می‌خواهند پول بلیط سفارشی و هزینه‌ واکسن خود را واریز کرده؛ متاسفانه هموطنان بعد از واریز وجوه به حساب کلاهبردار هیچگونه خدماتی مربوط به واکسیناسیون دریافت نکرده و شخصی پاسخگو نبوده و یا بلیط تحویلی تور مسافرتی به آنها تقلبی است.

رئیس پلیس فتا استان مازندران‌ در خصوص دیگر ترفند این مجرمان سایبری گفت: در پی تبلیغات پیش فروش تورهای گردشگری به همراه تزریق واکسن کرونا شاهد ارسال لینک‌های جعلی در کانال‌ها و شبکه‌های‌اجتماعی هستیم که با سرقت اطلاعات بانکی شهروندان حساب بانکی آنها را خالی می‌کنند.

این مقام انتظامی به شهروندان توصیه کرد: فریب برخی از پیام‌ها و آگهی‌های تبلیغات منتشر شده در فضای مجازی در کانال‌ها و گروه‌ها با وعده‌ پیش فروش تورهای گردشگری به همراه تزریق واکسن کرونا نخورده و اگر قصد خرید تور مسافرتی را دارند حتما از شرکت‌های گردشگری اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنند، زیرا این آژانس‌ها در عین مجاز و معتبر بودن ملزم به رعایت قوانین نیز می‌باشند، لذا از رزرو تورهای گردشگری آنلاین تبلیغ شده در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.

فروشنده واکسن های میلیونی کرونا در تهران شناسایی شد

سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت چندی پیش از شناسایی و دستگیری فردی در خصوص خرید و فروش واکسن های تقلبی کرونا با مبالغ نجومی در فضای مجازی و کشف بیش از ۳۵ عدد از این دارو خبر داد و گفت: فردی ضمن مراجعه به پلیس فتا تهران بزرگ مدعی شد اقدام به خرید واکسن کرونا از یک صفحه اینستاگرامی کرده و قبل از تزریق آن متوجه شده واکسن تقلبی است.

وی اظهار داشت: شاکی در ادامه اظهارات خود گفت باتوجه به ترس از ابتلا به ویروس کرونا ،در فضای مجازی جهت خرید واکسن جستجو و یک صفحه اینستاگرامی که مدعی فروش واکسن های کرونا با شرایط ویژه بود را مشاهده کردم و به ادمین پیام دادم پس از لحظاتی پاسخ من را داد و گفت تنها چند دقیقه زمان برای خرید باقی مانده است که بنده سریعا مبلغ اعلامی را واریز کردم و ساعاتی بعد واکسن را تحویل گرفتم اما زمانی که برای تزریق به یکی از دوستان خود که پزشک است مراجعه کردم متوجه شدم واکسن تقلبی بوده است.

معظمی گودرزی افزود: کارشناسان پلیس فتا پایتخت تحقیقات خود را آغاز کردند و با بهره گیری از روش های علمی و اقدامات فنی فرد مذکور را در فضای مجازی شناسایی و متوجه شدند مجرم با ایجاد یک صفحه اینستاگرامی در فضای مجازی و سوءاستفاده از تصاویر آرشیوی تزریق واکسن اقدام به فروش داروهای غیرقابل استفاده تحت عنوان واکسن کرونا به کاربران شبکه های اجتماعی می کند. با به دست آمدن اطلاعات هویتی متهم و پس از تشریفات قضایی،در نهایت مجرم در مخفیگاه خود در یکی از مناطق شمالی تهران دستگیر و بیش از ۳۵ عدد واکسن تقلبی کرونا از محل اختفای وی کشف و ضبط شد.

سرهنگ گودرزی اظهار داشت: متهم پس از انتقال به پلیس فتا و روبه رو شدن با شاکی پرونده ضمن پذیرش بزه انتسابی به فروش واکسن های تقلبی تحت عنوان واکسن کرونا اعتراف کرد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: باید توجه داشت که خرید و فروش هرگونه دارو در فضای مجازی ممنوع است و علاوه بر جرم بودن این اقدام، غالب این افراد نیز کلاهبردار هستند،بسیاری از این افراد اصلا دارویی در اختیار ندارند و با یک جست و جوی ساده در فضای مجازی به اطلاعاتی دست پیدا می کنند و مدعی داشتن داروهای نادر هستند.

توصیه پلیس فتا

سرهنگ علی محمد رحبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نیز نسبت به این نوع کلاهبرداری واکنش نشان داده و از هموطنان خواست مراقب کلاهبرداری در پوشش ثبت نام و خرید واکسن کرونا باشند چرا که در مواردی دیده شده که افراد سودجو با انتشار آگهی‌های فریبنده در فضای مجازی، ادعای فروش واکسن کرونا را دارند و از شهروندان می‌خواهند که برای خرید ثبت نام کنند.

به گفته وی این افراد واکسن‌های تقلبی و جعلی را تبلیغ و صرفا به قصد سودجویی، سرقت‌های اینترنتی، سرقت اطلاعات شخصی و کلاهبرداری، دست به چنین اقدامی می‌زنند.

وی از شهروندان خواست برای تهیه داروهای مورد نیاز خود به داروخانه ها و مراکز معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت مراجعه کنند و از خرید هرگونه دارو تحت عنوان داروی درمان کرونا در فضای مجازی خودداری کنند.

فریب شایعات فضای مجازی را نخورید

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه تنها مرجع قانونی واگذاری در خصوص داروی کرونا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است، به شهروندان هشدار داد: فریب شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «فروش واکسن کرونا با برندهای مختلف داخلی و خارجی و مبالغ بسیار بالا» را نخورید.

وی ادامه داد: به دنبال انتشار اخبار واردات واکسن کرونا به کشور در مواردی شاهد آن بودیم که افراد سودجو با انتشار آگهی های فریبنده در فضای مجازی، ادعای فروش واکسن کرونا را دارند و از شهروندان می خواهند که برای خرید ثبت نام کنند ، که اکثر این افراد توسط پلیس فتا موردشناسایی قرار گرفته و جهت سیر مراحل قانونی پرونده شان به مراجع ذی صلاح تحویل داده شدند.

پاشایی گفت: در تحقیقات انجام شده از متهمان محرز گردیده که این افراد سودجو ؛ دارویشان تقلبی و جعلی بوده و یا اصلا دارویی در کار نبوده و صرفا به قصد سودجویی ، سرقت های اینترنی ، سرقت اطلاعات شخصی و کلاهبرداری دست به چنین اقدامی زده اند.

وی به هموطنان توصیه کرد: فریب تبلغات پر زرق و برق فضای مجازی با عنوان «ثبت نام و خرید واکسن کرونا» نخورند و به هیچ وجه به صفحه های تقلبی ایجاد شده با عناوین مختلف در این خصوص اعتماد نکنند و از قرار دادن اطلاعات بانکی خود در اختیار گردانندگان این صفحات پرهیز کنند.

سرهنگ پاشایی با اشاره به اینکه هرگونه پیام در این خصوص در شبکه‌های اجتماعی یا ارسال پیامک به شهروندان قطعا فریب است، تصریح کرد : تنها مرجع قانونی واگذاری در خصوص داروی کرونا وزارت بهداشت و درمان است و هر گونه خبری در این خصوص قطعا از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی می‌شود.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا خاطر نشان کرد : به شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «فروش واکسن کرونا با برندهای مختلف داخلی و خارجی و مبالغ بسیار بالا» اعتماد نکنید و به سایت‌ها و درگاه‌های پیشنهاد شده در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی مراجعه ننمایید زیرا ممکن است دامی برای فیشینگ باشد.

این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه شهروندان می توانند با هوشیاری خود و دریافت اطلاعات در خصوص واکسن کرونا از منابع معتبر و رسمی کشور دست افراد سود جو را در رسیدن به اهدافشان کوتاه کنند و قربانی تبلیغات فریبنده در این خصوص نشوند، افزود: پلیس فتا در رصدهای روزانه در صورت مواجهه با این گونه آگهی‌ها با مجرمان برخورد قانونی خواهد کرد.

تبلیغ ، فروش و تزریق واکسن کرونا در فضای ‌مجازی ممنوع است

معاون اجتماعی پلیس فتا در ادامه با اشاره به اینکه که هرگونه تبلیغ ، فروش و تزریق واکسن کرونا در فضای ‌مجازی ممنوع است هشدار داد: این ترفند مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان است.

پاشایی گفت: با انتشار اخبار تولید واکسن کرونا، شاهد انجام تبلیغات گسترده با مضمون «فروش و واگذاری این دارو در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی» هستیم. مجرمان سایبری با شگردهای مختلف نظیر اعطاء واکسن کرونا در قبال ثبت نام در تورهای مسافرتی و یا تبلیغات فریبنده، ثبت نام آزمایشی انسانی تزریق واکسن کرونا در کشورهای خارجی به همراه تور توریستی و تفریحی، در صدد کلاهبرداری از متقاضیان هستند که در این راستا تمامی تحرکات و جریان های مشابه در کارگروه ویژه پلیس فتا در حال رصد است.

وی با بیان اینکه تنها مسیر واقعی دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی صرفا مجاری قانونی اعلام شده از وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی می باشد، افزود: هرگونه تبلیغ و فروش دارو و واکسن از طریق فضای مجازی جرم تلقی می شود و با متخلفین این حوزه برخورد قانونی خواهد شد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا توصیه کرد: هموطنان موارد مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری اطلاع دهند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

برچسب ها: پلیس ناجا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار