کد خبر: ۱۷۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳

منطقی‌ترین رفتار سهامداران در ماه‌های آینده

احسان رضاپور نیکرو
کارشناس بازار سرمایه

بعد از ریزشی که بورس در سال گذشته و تا اواخر اردیبهشت ماه تجربه کرد، سهام اکثر شرکت ‌ها به محدوده های جذاب رسید و در این برهه زمانی که مقارن با معرفی کاندیداها و انتخابات ریاست جمهوری نیز شد، شاهد بودیم که بازار با تقویت سمت تقاضا در بیشتر سهم ها مواجه و سبب رشد شاخص کل بورس در 2 ماه گذشته شد.محرک مهمی که به عنوان یک عامل بنیادی و مهم در زمینه رشد بورس نقش موثری داشته، به گزارش های شرکت ها در فروش و سودسازی آنها باز می گردد. مخابره شدن گزارش های عملکرد فروردین و اردیبهشت ماه به بازار، در بهبود وضعیت بورس نقش مهمی داشت و این موضوع با توجه به این که دلار در محدوده بالای ۲۳ هزار تومان تثبیت شد و احتمال کاهش آن وجود ندارد و اکثر معاملات شرکت‌ ها در نرخ های دلار بالای ۲۳ هزار تومانی در بورس کالا عرضه شد، عواملی بوده که بازار را در دو ماه گذشته به یک یک تعادل کشانده است. از طرف دیگر، مجوز افزایش نرخ هایی که به برخی شرکت‌ ها در اردیبهشت و خرداد ماه داده شد، باعث این مساله شد که انتظارات از رشد تولید و فروش شرکت ‌ها در خرداد ماه بالاتر برود و سهامداران به دنبال تکرار روند ابتدای سال شرکت ها باشند. با مخابره شدن گزارش عملکرد خرداد ماه چیزی که در بازار سرمایه به صورت واضحی مشهود بود این نکته بود که گزارش‌های مخابره شده نشان می‌ داد فروش شرکت‌ها در بسیاری از صنایع، در بهار سال ۱۴۰۰ بعضا بیش از دو برابر بهار ۱۳۹۹ بوده است. این موضوع تا حد زیادی نشان می‌دهد که بازار از نظر بنیادی وضعیت مساعدی را تجربه می‌کند.
نکته دیگر، بحث رفع ابهامات و نگرانی های مختلفی است که پیرامون مسائل سیاسی و بین المللی کشور وجود داشته و یکی از آن‌ها بحث انتخابات بود. اتفاقاتی که در خرداد رقم خورد تا حد زیادی نگرانی و ابهاماتی که بازار در مورد ریاست جمهوری بعدی داشت، برطرف شد و با روشن شدن و شفاف شدن این مولفه، اثر خوب و اطمینان بخشی برای بازار سرمایه ایجاد کند. به نظر می‌رسد می‌ شود امیدوار بود که در مدت زمان هفته های آتی در صورتی که گشایش های خوب و موثری برای اقتصاد کشور ایجاد شود، بورس نیز به یک روند متعادل دست پیدا کند. به عبارت دیگر، کاهش ریسک های سیستماتیک فضای اقتصادی کشور طبیعتا اثرات مثبتی را در بازار سرمایه به دنبال خواهد داشت.
یکی از مهمترین رویکردهایی که رییس جمهور منتخب اعلام کرده بحث مبارزه با فساد و رانت خواری در بحث های اقتصادی است که عمدتا این موضوعات در صحبت های ایشان پررنگ به چشم می‌خورد.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار