کد خبر: ۱۷۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
اگر در حوزه ای خاص کار می کنید، می توانید MBA همان حوزه را نیز دریافت کنید. شاید بپرسید چطور امکان دارد؟ چه اطلاعاتی می‌تواند یک شخص عادی را به مدیری متبحر تبدیل کند؟ خب، بهتر است نگاهی به صفحه دوره MBA https://yun.ir/ytyi4d بیاندازید و سرفصل‌های دوره را در انتهای آن مشاهده کنید.

MBA مخفف کلمه‌ی Master of Business Administration و به معنای مدیرت ارشد کسب و کار است. برای آموزش این تخصص دوره‌های آموزشی‌ای برگزار می‌شود که با شرکت در آن‌ها می توانید به هدایت، راهبری برنامه های تخصصی، طراحی وظایف و حتی اشتغال زایی و کارآفرینی دست پیدا کنید. لازم به ذکر است که دوره های  MBA در رشته های مختلف هم موجود می باشد.

چرا شرکت در دوره MBA پیش از راه اندازی کسب و کار الزامی است؟

بنابراین اگر در حوزه ای خاص کار می کنید، می توانید MBA همان حوزه را نیز دریافت کنید. شاید بپرسید چطور امکان دارد؟ چه اطلاعاتی می‌تواند یک شخص عادی را به مدیری متبحر تبدیل کند؟ خب، بهتر است نگاهی به صفحه دوره MBA https://yun.ir/ytyi4d بیاندازید و سرفصل‌های دوره را در انتهای آن مشاهده کنید.

کسانی که به دنیا می‌آیند تا مدیر بشوند

"بعضی افراد از همان ابتدا مدیر به دنیا می‌آیند!" چقدر با این جمله موافقید؟ اگر داستان زندگی مدیرهای موفق کسب و کارهای بزرگ را بخوانید متوجه می‌شوید که این جمله، غیر از یک پیام منفی به تمام معنا هیچ چیز درست و حسابی‌ای در خودش جای نداده. اصل ماجرا چیز دیگری است.

به قول جولی ژو مدیر ارشد طراحی محصولات فیسبوک، " مدیرها بزرگ به دنیا نمی‌آیند، ساخته می‌شوند." اگر به این جمله اعتقاد ندارید، یقینا دلتان نمی‌خواهد مسئولیت مدیریت نادرست کسب و کار خود را برعهده بگیرید. اگر شخص دیگری مثلاً مدیر فعلی‌تان به شما گفت که این جمله را از سرتان بیرون کنید مطمئن شوید که می‌ترسد موقعیت کاری‌اش در شرکت به خطر بیافتد. به هرحال، این جمله یک جمله‌ی اثبات شده است و چه بخواهید چه نخواهید کاملا واقعی است.

چطور می‌توانیم یک کسب و کار را به خوبی مدیریت کنیم؟

مسلماً شرکت در دوره تنها راهی نیست که بتوانید مدیر کسب و کار خوبی بشوید؛ اما چرا انتخاب اکثر افراد است؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است راه‌های مختلفی که به واسطه آنها‌ می‌توان مهارت‌های مدیریتی مناسب را به دست آورد بررسی کنیم:

  1. تحصیل در رشته مدیریت تا درجات بالا: رشته‌های مدیریتی دانشجویان را آماده می‌کنند تا بتوانند نیازهای جامعه را در بازار کار برطرف کنند. معمولاً دانشجویان باید تا مقاطع ارشد و دکتری تحصیل کنند تا برای این هدف آماده شوند.
  2. کسب مهارت‌های مدیریتی در طی تجربیات کاری: وقتی که سال‌های سال مسئولیت مدیریت جایی را بر عهده داشته باشید؛ گرچه در سال‌های اولیه آن را به خوبی انجام ندهید، در گذر زمان می‌توانید بهتر شوید. کافی است نگاه عمیقی به تصمیمات خود و تبعات آن‌ها داشته باشید. تأثیرات مثبت کارهایی که انجام داده‌اید و انجام نداده‌اید را در نظر بگیرید و به خودتان کمک کنید تا بهتر عمل کنید. البته این روش، بیشتر در گذشته جوابگو بود و این روزها خیلی نمی‌تواند موثر باشد.
  3. شرکت در دوره‌های هدفمند: دوره های هدفمند نیز سومین روش برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق است. دوره‌های مدیریتی مثل ام بی ای که شما می‌توانید با صرف زمانی معقول تمامی تکنیک‌های کلیدی و طلایی که حاصل علم و تجربه‌ی چندین و چند ساله‌ی افراد موفق است به دست بیاورید.

مدیر خوب یا یک مدیر متخصص خوب؟

اگر به سه روش بالا دقت کنید می‌بینید که روش اول و روش دوم با صرف هزینه و صرف زمان زیادی انجام می‌شود. زمان و هزینه‌ای که می‌تواند به طور هوشمندانه‌تری سرمایه‌گذاری شود.

یک سؤال ساده همه چیز را برای شما روشن می‌کند:" یک شرکت داروسازی توسط یک دکتر داروساز دارنده مدرک MBA بهتر اداره می‌شود یا توسط شخصی با مدرک دانشگاهی مدیریتی؟" این سؤالی است که درباره هر کسب و کاری می‌توان پرسید!

قطعاً یک مهندس جوشکاری که مهارت مدیریتی بلد است نسبت به کسی که صرفاً مدیریت می‌داند عملکرد بهتری در یک کارگاه جوشکاری از خود نشان خواهد داد. شخصی با دکترای نرم‌افزار و مدرک MBA هم بهتر از پس مدیریت یک شرکت نرم‌افزاری برمی‌آید تا کسی که در فقط در زمینه مدیریت تحصیل کرده است.

البته همیشه هم این‌طور نیست و گاهی موقعیت‌های شغلی‌ای وجود دارد که نیازی نیست در آن‌ها مدیر متخصص خوبی باشید و فقط مدیر خوب بودن کفایت می‌کند.

داشتن یک تخصص در کنار مهارت‌های مدیریتی یک مزیت به حساب می‌آید و شما با تحصیل در یک رشته خاص همراه با شرکت در دوره‌های آموزش MBA، با یک تیر دو نشان می‌زنید. گویی که دو بار به دانشگاه‌ رفته‌اید.

چرا شرکت در دوره MBA پیش از راه اندازی کسب و کار الزامی است؟

اهمیت شرکت در MBA قبل از راه اندازی کسب و کار

راه اندازی کسب و کار چیزی است که خیلی ها به آن فکر می‌کنند. بیشتر اوقات این فکر فقط در حد همان فکر باقی می‌ماند. گاهی هم تا مراحلی پیش می‌رود و در جایی به گل می‌نشیند. چرا؟ به این خاطر که فرایند پیچیده‌ای است. مراحل مختلفی دارد و هر کسی با توجه به تفکر، دیدگاه، عملکرد، توانایی و استعدادی که دارد تنها تا حدی از مراحل آن را می‌‌تواند پشت سر بگذارد. حتی اگر توانمندی قابل قبولی داشته باشد و بتواند کسب و کار خود را راه‌اندازی کند، طبیعتاً بدون دانش مدیریت اشتباهات زیادی مرتکب می‌شود. اشتباهاتی که کسب و کارش را از سیر طبیعی رشد خارج می‌کند. همه‌ی این‌ها می‌گوید که شرکت در دوره MBA پیش از راه اندازی کسب و کار الزامی است.

یک سر و گردن بالاتر از رقبا

علاوه بر موارد ذکر شده در بندهای قبلی، این روزها به خاطر افزایش حجم اطلاعات و سرعت تبادل آن، کمتر پیش می‌آید کسب و کار شما حوزه‌ی فعالیتی منحصربه‌فردی داشته باشد. حتی اگر منحصربه‌فرد باشید، به سرعت سایرین از ایده شما الگوبرداری می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند یکی باشند مانند شما.

هر چقدر رقبای بیشتری داشته باشید سخت‌تر می‌توانید در بازار خودتان را نشان بدهید ثابت بکنید و مشتری جذب کنید. کوچک‌ترین اشتباهات شما را از صحنه خارج می‌کند. کوچک‌ترین کار درست هم می‌تواند نقطه پرتاب شما باشد.

برای موفقیت شما نباید در سطح دیگران باشید؛ بلکه باید یک سر و گردن از آن‌ها بلندتر شوید و این به جز متخصص‌تر شدن، بامهارت شدن و تواناتر شدن، امکان‌پذیر نیست.

کلام آخر

کسب‌وکارهای جدید با سرعت بالایی در حال تکثیر هستند؛ ولی همه موفق نمی‌شوند. این‌که می‌خواهید کسب و کارتان را تا کجا زنده نگه‌دارید و چقدر قوی کنید کاملاً به شما بستگی دارد. در دنیای امروزی نمی‌شود وابسته به کسب تجربه و آزمون و خطا به جایی رسید. اشتباهات ممکن است خیلی ساده سر شما را زیر آب کنند. دنیای فرصت‌ها است. مغز شما می‌تواند تصمیم‌های بزرگی بگیرد و دست‌های شما از پس کارهای بزرگی برمی‌آید. چقدر بزرگش را کسی نمی‌داند! فقط کافی است بخواهید یک سر و گردن بالاتر از دیگران باشید، وسیع‌تر فکر کنید و بهتر عمل کنید.

 

 

 

برچسب ها: کسب و کار ، رپرتاژ ، موفقیت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار