علی حیدری
نائب رئیس هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی
مرکز پژوهش های مجلــس شـورای اسلامی اخیراً گزارشی تحت عنوان «آسیبشناسی نحوه وصول حق بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی با رویکرد رفع موانع تولید» انتشار داده است. نگاه جانبدارانه و سویه گیری قبلی در این کار پژوهشی از عنوان پژوهش و بکار بردن عبارت انتهایی عنوان پژوهش «با رویکرد رفع موانع تولید» کاملاً واضح و مبرهن است چراکه علی الاصول «تامین اجتماعی» مقوم اشتغال و تولید است نه مانع آن و در فرایند انجام پژوهش و استنادات آن نیز نگاه کاملاً یکطرفه و تنها به قاضی رفتن مشهود است.
سازمان تامین اجتماعی فقط ازطریق وصول حق بیمه با کسب و کارها ارتباط ندارد بلکه با ارائه طیف وسیعی از خدمات، تعهدات و مزایای قانونی نظیر مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، بازماندگان، درمان، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، مقرری بیمه بیکاری و… به بیمه شدگان (کارمندان، کارگران و کارپذیران و…) در ارتباط با کسب و کارها میباشد و بسیاری از وظایفی را که کارفرمایان در قبال پرسنل برعهده دارند، سازمان تامین اجتماعی مبتنی بر توزیع ریسک تقبل نموده و مینماید و اینکه ارتباط سازمان مزبور با کسب و کارها را فقط در وصول حق بیمه محدود و منحصر بدانیم، یا نشانگر میزانعدم شناخت پژوهشگران است و یا مبین نگاه یکجانبه و سویهگیری پژوهشگران است.
بهر تقدیر طی ۵ دهه اخیر سازمان تامین اجتماعی وظیفه مدیریت پسماند نظام مدیریتی کشور در حوزههای صنعت، تجارت و خدمات را به دوش کشیده و بسیاری از اشتباهات، کژکارکردیها، بلاهتها، سوء مدیریتها، قصورها و تقصیرهای مدیران دولتی و مدیران بنگاهها را پوشش
داده است.
کمک به فرایند نوسازی و بازسازی صنایع با پرداخت مقرری بیمه بیکاری در طول دوره تغییر تکنولوژی و اعطای مستمری بازنشستگی به کارگران بنگاههایی که در حال نوسازی و بازسازی بودند و یا در حال انتقال به خارج از محدوده شهری بودند، اعطای مقرری بیمه بیکاری به کارگاههای دچار بحران و ورشکستگی، اعطای مستمری بازنشستگی به شاغلین مشاغل سخت و زیانآور تنها بخشی از خدماتی است که سازمان تامین اجتماعی به کسب و کارها ارائه داده است که در بسیاری از موارد، سوء مدیریت و سوء تدبیر متولیان امور و مالکین و مدیران بنگاهها مسبب آن بودهاند.