کد خبر: ۱۷۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین ماریا وان کرکوف، مدیر فنی کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری در روز جمعه گفت سویه دلتا حدود ۵۰ درصد نسبت به سویه‌های اجدادی کروناویروس که در ابتدا در انتهای سال ۲۰۱۹ در چین ظهور کردند، واگیرتر است. به گفته او، چند کشور افزایش میزان‌های بستری شدن در مبتلایان به سویه‌ی دلتا کروناویروس را گزارش کرده‌اند، اما میزان بالاتر مرگ‌ومیر ناشی این سویه‌ی ویروس ثبت نشده است.

از طرف دیگر سند مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) که روزنامه واشنگتن پست آن را منتشر کرده است، به بررسی‌های در کانادا، سنگاپور و اسکاتلند اشاره کرده است که نشان می‌دهند سویه‌ی دلتای کروناویروس (که در ابتدا در هند شناسایی شد) نسبت به سویه‌ی آلفای آن (که در ابتدا در انگلیس شناسایی شد) با پیامدهای بدتر پزشکی همراهی داشته باشد.

این سند همچنین می‌گوید: «مجموعه‌ای از داده‌های اخیرا به دست آمده و هنوز منتشرنشده از بررسی‌ها درباره شیوع کرونا و بررسی‌ها در کشورهای دیگر نشان می‌دهند که افراد واکسینه‌شده‌ای که دچار عفونت با سویه‌ی دلتای کرونا شده‌آند، ممکن است بتواند به همان اندازه افراد واکسینه‌نشده ویروس را به دیگران منتقل کنند. افراد واکسینه‌شده مبتلا به عفونت با سویه‌ی دلتا مشابه با افراد واکسینه‌نشده مبتلا به این سویه‌ی ویروس بار ویروسی قابل‌اندازه‌گیری دارند.»

مایک رایان، کارشناس ارشد اضطرارهای بهداشتی در سازمان جهانی بهداشت نیز در این کنفرانس خبری گفت با وجود شواهد فزاینده در جهان واقعی درباهر کاهش اثربخشی واکسن‌ها در برابر سویه‌های جدید کروناویروس، واکسن‌های تاییدشده بوسیله این سازمان هنوز در پیشگیری از کووید موثر هستند.

او گفت: «همه واکسن‌هایی که در حال حاضر بوسیله سازمان جهانی بهداشت تایید شده‌اند، باعث محافظت قابل‌توجه در برابر بیماری شدید و بستری شدن ناشی از کرونا می‌شوند. ما در حال مبارزه با همان ویروس هستیم، اما این ویروس اکنون  سازگاری سریع‌تر و بهتری در انتقال در میان انسان‌ها پیدا کرده است. این است تغییری که ایجاد شده است.»

در مقابل، سند CDC نشان می‌دهد از ماه ژانویه تاکنون، سهم افراد واکسینه‌شده در موارد بستری شدن و مرگ در بیمارستان در میان بیماران کووید-۱۹ در حال افزایش بوده است.

سند CDC هشدار می‌دهد که سویه‌ی دلتای به اندازه ویروس آبله‌مرغان  واگیر ست و مقامات دولت با توجه به تاثیر شدیدتر این سویه ویروس باید بپذیرند که «شرایط  مبارزه با ویروس تغییر کرده است.»

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار