کد خبر: ۱۷۳۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
رییس دولت دوازدهم در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا در این دولت با بیان اینکه تصمیمات ما همواره بر پایه خرد جمعی بوده است یاد آور شد که همه این تصمیمات را برگردیم و نگاه کنیم موردی نمی‌بینیم که مخالف اصول علمی و بی‌توجه به تجربه جهانی باشد.

آخرین جلسه ستاد ملی کرونا در دولت دوازدهم

رییس دولت دوازدهم در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا در این دولت با بیان اینکه تصمیمات ما همواره بر پایه خرد جمعی بوده است یاد آور شد که همه این تصمیمات را برگردیم و نگاه کنیم موردی نمی‌بینیم که مخالف اصول علمی و بی‌توجه به تجربه جهانی باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دوازدهم با اشاره به کمک‌های برگزاری این جلسات در طول شیوع کرونا برای تصمیم‌گیری در زمینه مقابله با این ویروس، اظهار کرد: ما در هر هفته تصمیماتی که احساس می‌کردیم ضروری است در این جلسه اتخاذ می‌کردیم و ۵۷۳ مصوبه را در طول این هفتادوهشت جلسه داشتیم که برای همه آنها اجرایی‌شدن را در نظر گرفتیم.

وی افزود: نظام احساس کرد که برای مقابله با این ویروس نیازمند شکل‌گیری یک نهاد هستیم و ستاد ملی کرونا یک  نهادسازی برای نظام به شمار می‌رفت. در طول یک سال و نیم این جلسات برگزار شد که در آن هم نیروهای مسلح و هم سایر قوای نظام حضور داشتند.

روحانی یادآور شد: هماهنگی و همفکری که بین سه قوه و نهادهای نظامی شکل گرفت که شباهتی به شورای عالی امنیت ملی داشت، سریع و فوری انجام شد. در کنار این ستاد هم کمیته‌های مختلفی تشکیل شد.

رییس جمهوری تاکید کرد: تصمیمات ما همواره بر پایه خرد جمعی بوده است. بحث و بررسی و بعد تصمیم‌گیری انجام شده و در سه یا چهار سطح این مسائل مورد بحث قرار می‌گرفته است تا تصمیمات پخته‌ای باشد و همه این تصمیمات را برگردیم و نگاه کنیم موردی نمی‌بینیم که مخالف اصول علمی و بی‌توجه به تجربه جهانی باشد.


وی افزود: ما که در اوایل شیوع کرونا تحریم بودیم ولی سایر کشورها هم کسی به کسی کمک نمی‌کرد و ماسک را روی هوا از هم می‌زدند! کسی حاضر نبود که به ما کمک کند و ما روی توان داخلی خود تکیه کردیم که الحمدلله موفق بودیم، از جمله در زمینه‌های پروتکلی مثل تامین ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده.

روحانی با اشاره به همکاری دائمی نیروهای مسلح برای مقابله با ویروس کرونا، اظهار کرد: در کنار این نهادها، صداوسیما هم نقش مهمی داشت و باید در کنار تبلیغ برای عمل به پروتکل‌های بهداشتی وظیفه سنگین پاسخگویی به ابهامات و ادعاهای خارج‌نشین‌ها که جهت مشوش کردن اذهان مردم مسائلی را مطرح می‌کردند را نیز به عهده می گرفت و به آنان پاسخ می‌داد.

رییس جمهوری با اشاره به شکل‌گیری دوگانه‌های مختلفی در طول شیوع کرونا در فضای کشور، اظهار کرد: اولین دوگانه که از سوی خارج‌نشین‌ها مطرح شد و هرچند که تعدادشان زیاد نبود اما اصل آن دوگانه‌سازی خطرناک بود، دوگانه علم و دین بود که در گام اول رهبری با آن به مقابله پرداخت و بعد نیز تمامی مراجع تقلید و علمای طراز اول با این امر همراهی کردند، مگر یک سری افراد در سطوح پایین که حرف هایی می‌زدند اما در مجموع اصلأ اجازه شکل‌گیری این دوگانه‌سازی را ندادیم.

وی ادامه داد: دومین دوگانه‌سازی معیشت و سلامت مردم بود که ما کوشیدیم با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و دسته‌بندی مشاغل و اصناف و توجه به شرایط شیوع کرونا به شکلی عمل کنیم که از این دوگانه‌سازی عبور کنیم و خدا را شکر که همینطور شد.

روحانی با اشاره به شکل‌گیری دوگانه‌ها واکسن داخلی و خارجی تاکید کرد: ما در این زمینه هم دوگانه‌ها را کنار زدیم و گفتیم در خارج به هرکجا که اعتماد کردیم آن را وارد می‌کنیم و در کنار آن واکسن داخلی را هم پیگیری می‌کنیم. روند کار ما هم برای تولید واکسن در کشور از دنیا چندان عقب نبود، باید بدانیم که واکسن‌سازی کار یک روز و شش‌ماه نیست و در نهایت ما این دوگانه را هم رفع کردیم.

رییس جمهوری ادامه داد: در کشور تقریباً صدای واحدی در مقابله با کرونا وجود داشت تا ما بتوانیم با این ویروس خطرناک مبارزه و مقابله کنیم. خوشحالم که در طول این یک سال و نیم علاوه بر تخت‌هایی که در طول این هشت سال آماده شد و اساسا از لحاظ بیمارستان‌ها، تجهیزاتش، نیروی انسانی توانستیم کار بی‌نظیری انجام دهیم و من بر بی‌نظیر بودن آن تأکید دارم، باید بگویم امروز و در طول این یک سال و نیم توانستیم ۱۳ هزار تخت بیمارستانی را اضافه کنیم.


وی افزود: الان هم یک بیمارستان که بزرگترین و مجهزترین بیمارستان ما در طول این چهل و چند سال و به نظرم در تاریخ ایران است را در آستانه افتتاح داریم و در چند روز آینده  افتتاح می‌شود که حجم تخت‌خوابی که در اینجا جمع شده در هیچ مرکز بهداشتی دیگر ما سابقه ندارد.

روحانی یادآور شد: آن قولی که ما به مردم برای واکسیناسیون سن‌های بالاتر و نیز مشاغل پرخطر داده بودیم امروز به طور کامل در حال اجرا است و حتی در برخی استان‌ها روند واکسیناسیون به پنجاه و چند ساله‌ها رسیده است.

وی با بیان اینکه ما کمبود تخت بیمارستانی را در طول شیوع کرونا نداشته‌ایم، تصریح کرد: گرچه الان در پیک پنجم روزهای بسیار سختی را داریم می‌گذرانیم اما امیدوارم که در این مدت هم هیچ بیماری بدون تخت و بدون دارو و بدون مراقب نماند.

رییس جمهوری در پایان اظهار کرد: مردم ما همچنان بدانند عامل اصلی ابتلا به این ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی است حتی اگر که واکسن زده باشند وگرنه تا زمانی که هفتاد و پنج درصد از جامعه ما واکسن نزده باشند و در جهان هم به یک ایمنی نرسیده باشیم همچنان امکان ابتلا وجود دارد. دولت هم در حد توان خود تلاش کرد که به اقشار فرودست و کسانی که از شیوع کرونا آسیب دیدند به سهم خود در تا نهایت توان خود کمک کند. امیدوارم مسئولان دولت سیزدهم هم کار این ستاد را ادامه دهد و همین روند طی شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار