کد خبر: ۱۷۳۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: اغلب نخلستان‌های استان و به ویژه نیکشهر اکنون  درگیر آفت سوسک سرخرطومی خرما است ولی همه کارها برای مبارزه با این آفت بی‌نتیجه بوده است.

حبیب رئیسی ادامه داد: علت ناکامی در مبارزه با این آفت نبود اعتبار است. یعنی همین میزان اعتبار جوابگوی تامین و تهیه سموم مورد نیاز نیست چه برسد به تامین دیگر نیازمندی‌ها و ریشه‌کنی مطلق این آفت.

وی افزود: در دنیا کشورهای متعدد در زمینه تولید خرما فعالیت دارند، اما هیچ کشوری در این رابطه به انداز کشورما از نظر مکانیزاسیون کشاورزی در محرومیت و کمبود به سر نمی‌برد.

رئیس ادامه داد: ما امکانات لازم را برای هرس به موقع درختان و رسیدگی به امور مربوط را نداریم به همین دلیل کارها بی نتیجه می‌مانند.

رئیس جهاد کشاورزی استان نیکشهر توضیح داد: یکی از دیگر موانع آفت‌زدایی وجود نخلستان‌های رها شده‌است. یعنی صاحبان این باغ‌ها به دلیل آسیبی که خشکسالی به باغ‌ها وارد کرده و موجب کاهش و عدم  محصول دهی آنها شده، دست از آنها کشیده و رهایشان کرده‌اند. به همین دلیل اکنون این دست نخلستان‌ها به کانون رشد این آفت تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر تکلیف این باغ‌ها روشن نشود، آفت زدایی فایده‌ای نخواهد داشت. زیرا اکنون سم‌پاشی و گذاشتن تله‌های فرمونی در حال انجام است، اما جوابگو نیست به همین دلیل است که باید اظهار کرد زور جهاد کشاورزی به آفت سوسک خرطومی نمی‌رسد.

رئیسی افزود: به نظرم پیشگیری بهترین راه درمان است. چند سال پیش پاجوش رقم غیر بومی خرمایی از کشورهای حوزه خلیج فارس به منطقه سراوان آورده  و در نخلستانی کاشته شد. این پاجوش آلوده به این حشره بوده و همین مساله زمینه‌ساز این همه مشکلات شده‌است. اگر در وارد کردن نباتات سختگیری و دفت شود بی‌شک اینگونه  دشواری‌ها و آسیب‌ها را نخواهیم دید.

سوسک سرخرطومی حنایی خرما

سوسک سرخرطومی حنایی خرما، آفتی چوب خوار است. این آفت تنه نخل را از داخل می‌خورد و موجب خشک شدن درخت می ود. تا حدی که ممکن است یک نخل بزرگ و تنومند بر اثر وزش یک باد بشکند و سقوط کند.

آفت سرخرطومی حنایی خرما با توجه به قدرت تهاجمی و تولید نسل زیاد می تواند تا صددرصد به نخل خسارت وارد کند. مهم‌ترین راه کنترل آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما، وارد نکردن اندام های گیاهی از مناطق آلوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار