کد خبر: ۱۷۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۳

شهروند| زمان اعلام نتایج اولیه و نهایی سه آزمون شامل «کنکور سراسری»، «کارشناسی ارشد» و «دکتری تخصصی» سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مشخص شد. نتایج اولیه آزمون سراسری به‌صورت کارنامه تنظیم شده و تا روز دوشنبه این هفته روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از نیمه اول مردادماه می‌توانند نسبت به انتخاب رشته در آزمون سراسری اقدام کنند.  تعداد ۶۶۲ هزار و ۱۱۴ داوطلب زن و تعداد ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب مرد در آزمون سراسری ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرده‌اند که برای آنها با احتساب گروه آزمایشی دوم برخی داوطلبان، تعداد یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ کارت ورود به جلسه صادر شد.  اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی کنکور ۱۴۰۰ هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد و بر اساس این نتایج، تعداد یک میلیون و ۹۰ هزار داوطلب در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور پذیرش خواهند شد.

 آزمون کارشناسی ارشد
 نتایج اولیه این آزمون دهه اول شهریور اعلام می‌شود که داوطلبان بعد از مشاهده نتایج اولیه خود می‌توانند انتخاب رشته کنند. همچنین به‌تدریج تا اوایل مهرماه نتایج رشته‌های مصاحبه‌دار و آزمون‌های عملی نیز اعلام می‌شود. در نهایت نتایج نهایی آزمون اواخر مهر یا اوایل آبان‌ماه اعلام ‌می‌شود. طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور همچنین، ظرفیت پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ سال گذشته حدودا ۱۴۷ هزار نفر بود و حدودا ۱۳۰ هزار ظرفیت نیز در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت و با توجه به ضریب ریزش‌ها، امسال ظرفیت پذیرش داوطلب ارشد در کل زیر نظام‌ها حدود ۳۰۰ هزار نفر پذیرش می‌شود و تقریبا ۵۰ درصد داوطلبان می‌توانند در این رشته‌ها پذیرش شوند.

آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۰
نتایج اولیه آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در هفته اول فروردین اعلام شد و داوطلبان از هفته اول اردیبهشت‌ماه انتخاب رشته خود را آغاز کردند. مصاحبه‌های تخصصی پذیرفته‌شدگان آزمون دکتری ۱۴۰۰ از اوایل خردادماه آغاز شد و به‌تدریج دو تا دو‌ماه‌ونیم ادامه دارد و در نهایت نتایج نهایی این آزمون هفته اول شهریورماه اعلام می‌شود. طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، بیش از سه برابر ظرفیت، داوطلب برای مصاحبه به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معرفی می‌شود و بر اساس حدنصابی که دانشگاه‌ها تعیین می‌کنند حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر داوطلب برای مصاحبه معرفی خواهند شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار