کد خبر: ۱۷۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۳
به تازگی یکی از نمایندگان مجلس گفته است که عامل ریزش بورس و عرضه اولیه‌ها فضای مجازی است! در این رابطه با چند کارشناس بورس به گفتگو پرداختیم.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گویا پای بورس به فضای مجازی هم کشیده شده است، به تازگی یکی از نمایندگان مجلس در شبکه  خبر گفته است که عامل ریزش بورس و عرضه اولیه ها فضای مجازی است! که می توانید فیلم گفت و گوی این نماینده را در پایین مشاهده کنید، حال با شنیدن این گفته، سوال‌های زیادی در ذهن همه ما نقش می‌بندد که آیا واقعا ریزش بورس به علت فضای مجازی است؟ یا ریشه اصلی در جایی دیگر است؟ در این رابطه به گفت و گو با چند کارشناس پرداختیم:

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به این سوال که فضای مجازی در ریزش بورس تا چه اندازه نقش داشته است؟ پاسخ داد: تعدادی از کانال‌ها در فضای مجازی با دنبال شونده‌های زیاد اقدام به سیگنال فروشی می‌کردند که این امر تاحدودی باعث رشد حبابی شاخص کل و بعضی از سهام‌ها شد.

وی افزود: تاثیر فضای مجازی در رشد حبابی شاخص بسیار ناچیز بود، به صورتی که می‌توانیم بگوییم در ریزش سال قبل بورس، فضای مجازی اثری نداشت و تنها اثر نا چیزیش در رشد حبابی شاخص بود.


بیشتر بخوانید 


این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با علت‌های ریزش شاخص بورس در سال گذشته بیان کرد: شاخص کل در سال گذشته به علت عملکرد حقوقی ها، رفتار هیجانی حقیقی‌ها که ناشی از دعوت دولت بود و فروش اوراق دولتی دچار ریزش شد. باید به این نکته توجه کنیم که ریزش برای آن شاخصی که با آن سرعت رشد می‌کرد امری قابل پیش بینی بود.

میرزایی عنوان کرد: با کمی دقت در علت‌های ریزش متوجه می‌شویم که هیچ کدام به فضای مجازی مربوط نیست و دلایل دیگر در این رابطه وجود دارد. در رابطه با رشد هم تاکید می‌کنم یک قسمتی از رشد تحت تاثیر تورم، ارز و تمایل دولت به رشد بازار سرمایه بوده است. حال در این رشد نقش فضای مجازی را می توان بسیار ناچیز دانست به طوری که می‌توان از آن صرف نظر کرد!

فضای مجازی دلیل ریزش بورس نیست

محمدرضا برگی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به این به پرسش که فضای مجازی در ریزش بورس چه مقدار تاثیر داشت؟ بیان کرد: نماینده مجلس طبق گفته‌های خود بیان کرده است که ریزش‌های بورس و عرضه اولیه تقصیر فضای مجازی است که این صحبت درست نیست.

وی افزود: فضای مجازی می‌تواند نقش مثبتی را در هدایت پول به سمت بازار ایفا کند، اما نمی‌توانیم بگوییم در ریزش سال گذشته بورس، فضای مجازی مقصر بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با کانال‌های سیگنال دهی گفت: بعضی از کانال‌ها در فضای مجازی اقدام به سیگنال دهی می‌کنند، که این امر به خاطر  ناآگاهی مردم است که وارد این کانال‌ها می‌شوند و به آن اعتماد می‌کنند.

۷۰ درصد شرکت های بورسی، دولتی  یا وابسته به دولت هستند

وی افزود: بازیگر اصلی بازار سرمایه کشور ما دولت است و بیشترین نقش را در بورس دولت ایفا می‌کند، چون ۷۰ درصد شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند دولتی یا وابسته به دولت هستند، بنابر همین استدلال، دلیل ریزش بورس تقصیر فضای مجازی نیست و این قضیه که عمده هیجان‌های ایجاد شده از سمت فضای مجازی است صحبت درستی نیست.

برگی به نقش فضای مجازی در آموزش اشاره کرد و گفت: فضای مجازی می‌تواند در آموزش بورس به عنوان یک ابزار کمک کننده عمل کند.

فضای مجازی مسیری برای سرعت بخشیدن به آموزش بورس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به علت‌های ریزش بورس، اظهار کرد: در ریزش سال گذشته بیشترین نقش را دولت ایفا کرده است، شاید فضای مجازی نیز  در ریزش نقشی داشته باشد، اما این نقش بسیار کم است، نکته قابل توجه این است که فضای مجازی می‌تواند هم اثر منفی و هم اثری مثبت بر روی بازار سرمایه بگذارد، ولی مدیریت این فضا نکته مهمی است.

وی افزود: فضای مجازی می‌تواند مسیری برای آموزش بورس به مبتدی‌ها باشد، اما باید به صورت مثبت از این فرصت استفاده کرد. بحث نظارت و مدیریت در رابطه با فضای مجازی بسیار مهم است، بنابراین فضای مجازی در ریزش بورس نقشی نداشته است بلکه اگر مدیریت به صورت خوب صورت بگیرد حتی می‌تواند در آموزش بورس نیز نقش مثبتی را ایفا کند.

در پایان می‌توانیم گفته‌های کارشناسان را اینگونه جمع بندی کنیم که فضای مجازی نه تنها در ریزش شاخص اثر نداشته است بلکه می‌تواند فرصت‌های آموزشی را برای افراد تازه واردی که می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند ایجاد کند؛ بنابراین مسئله مهم در رابطه با فضای مجازی مدیریت صحیح آن است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار