کد خبر: ۱۷۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۴

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز اسناد داخلی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا که این جمعه این هفته علنی شد، می‌گویند سویه‌ی دلتای کروناویروس که برای نخستین بار در هند شناسایی شد و اکنون به سویه‌ی غالب در جهان بدل شده است:«احتمالا شدیدتر» از سویه‌های قبلی این ویروس است.

این سازمان به پژوهش‌هایی در کانادا، سنگاپور و اسکاتلند استناد می‌کند که نشان‌دهنده خطر بالاتر این سویه هستند، اما جمعیت‌های مورد بررسی در این پژوهش‌ها محدود بوده‌اند و یافته‌های آنها هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده‌اند. از طرف دیگر، پزشکانی که بیماران مبتلا کرونای دلتای را درمان می‌کنند، شروع سریع‌تر علائم کووید-۱۹ و در بسیاری از مناطق افزایش کلی موارد وخیم بیماری را گزارش می‌کنند.

اما کارشناسان می‌گویند کار بیشتری لازم است تا پیامدها را میان شمار بزرگی از افراد در بررسی‌های همه‌گیرشناختی مقایسه کنند تا دقیقا معلوم شود کدام یک از سویه‌های جهش‌یافته کروناویروس بیماری شدیدتری از دیگری ایجاد می‌کند.

لاورنس یانگ، ویروس‌شناس از دانشکده پزشکی وارویک در انگلیس می‌گوید: «تعیین دقیق و جدا کردن نقش افزایش در شدت بیماری و سوگیری جمعیتی مشکل است.»

به علاوه  به گفته کارشناسان، احتمال دارد میزان بالای واگیری سویه‌ی دلتا ممکن است نقشی در شمار بیشتری موارد شدید نشای از آن که کارشان به بیمارستان می‌کشد، داشته باشد.

بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، سویه‌ی دلتای کروناویروس به اندازه ویروس آبله‌مرغان واگیر  و از ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا واگیرتر است.

شین کروتی، ویروس‌شناس انستیتو ایمنی‌شناسی لاهویا در سن‌دیه‌گوی کالیفرنیا می‌گوید آشکارترین شاهد درباره اینکه این سویه ممکن است بیماری شدیدتری ایجاد کند از بررسی اسکاتلند به دست آمده است که نشان داد سویه‌ی دلتا در مقایسه با سویه قبلی خطر بستری شدن را تقریبا دو برابر کرده است.

اکثریت موارد بستری‌شدن و مرگ ناشی از کرونا در آمریکا در حال حاضر در افراد واکسینه‌نشده رخ می‌دهد. اما شواهدی وجود دارد که واکسن‌های کرونا در افارد دچار نقصان دستگاه ایمنی از جمله در سالمندان اثربخشی کمتری دراند.

افراد سالم و واکسینه‌شده در صورت تماس با سویه‌ی دلتا احتمالا بی‌علامت می‌مانند یا علائم خفیفی بروز می‌ٔهند، اما مسئله این است که ممکن است آن را به اعضای خانواده یا دیگرانی که واکسینه‌نشده‌اند، منتقل کنند.

کارکنان پزشکی که که در مناطقی از آمریکا که میزان واکسیناسیون در آنها پایین است، در خط مقدم مبارزه با پاندمی قرار دارند، با شمار فزاینده‌ای از موارد شدید بیماری روبرو شده‌اند.

دکتر میشل بارون، مدیر ارشد پزشکی مرکز پیشگیری و کنترل عفونت در یک سازمان بهداشتی در ایالت کلرادوی آمریکا می‌گوید: «وضعیت بیماری الان مانند آتش‌سوزی جنگلی است، ما با خاکستر آتشی در یک کمپ که فقط دود می‌کند، روبرو نیستیم.»

به گفته بارون، پژوهش‌ها در چین نشان می‌دهند که سویه‌ی دلتا بسیار سریع‌تر از سویه‌ی اصلی  تکثیر می‌کند و میزان ویروسی که در بدن تولید می‌کند ۱۰۰۰ برابر بیشتر است.»

به گفته او هنوز مشکل است بتوان گفت آیا فرد به علت دچار شدن به سویه‌ی دلتا دچار بیماری شدید شده است یا اصولا به هر سویه‌ای از این ویروس دچار بیماری شدید می‌شد.

پزشکان دیگر می‌گویند به نظر می‌رسد بیماران دچار سویه‌ی دلتا نسبت به بیمارانی که در ابتدای این پاندمی درمان کرده بودند، با سرعت بیشتری بیمار می‌شوند و در برخی موارد علائم شدیدتری پیدا می‌کنند.

دکتر بنجامین بارلو، کارشناس ارشد پزشکی در سازمان «پزشکی خانوادگی آمریکا»، یک زنجیره کلینیک‌های مراقبت اضطراری فعال در ۲۸ ایالت آمریکا می‌گوید: «ما شمار بیشتری از بیمارانی را می‌بینیم که خیلی زودتر نیاز به اکسیژن پیدا می‌کنند.»

او می‌گوید در کلینیکش در شهر بیرمنگام در ایالت آلباما حدود ۲۰ درصد بیمارن آزمایش مثبت کرونا پیدا می‌کنند، در حالیکه این رقم در چند هفته پیش ۲ تا ۳ درصد بود. 

دیوید مونته‌فیوری، رئیس آزمایشگاه پژوهش و ساخت واکسن ایدز در مرکز پزشکی دانشگاه دوک می‌گوید سویه‌ی دلتا بسیار واگیرتر است و به این علت  بیماری به خصوص در افراد واکسینه‌نشده سریع‌تر شروع می‌شود.

به عقیده او فقط مسئله واگیری بیشتر سویه‌ی دلتا نیست، این سویه افراد را بیمارتر هم می‌:ند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار