کد خبر: ۱۷۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
روز اول هفته، زمان نزول معنادار قیمت سکه و افزایش جزئی دلار بود. روز شنبه، سکه امامی ۱۵۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱میلیون و ۱۵۰هزار تومان رسید. این افت در شرایطی رخ داد که دلار با افزایش جزئی ۱۰تومانی در محدوده ۲۵هزار و ۵۹۰تومان قرار گرفت.

عقب‌نشینی نوسان‌گیران در بازار سکه

به گفته فعالان، عامل اصلی نزولی شدن سکه، سقوط بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی بود. طلا روز جمعه به کانال هزار و ۷۶۰دلاری ریخت و طی یک روز بیش از ۴۰دلار از ارزش خود را از دست داد.

معامله‌گران سکه از همان روز جمعه و در معاملات پشت خطی به سقوط اونس واکنش نشان دادند. درحالی که سکه روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه در بازه ۱۱میلیون و ۲۰۰ تا ۱۱میلیون و ۳۰۰هزار تومان نوسان می‌کرد، روز جمعه در معاملات پشت خطی، به یک‌باره در محدوده ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مورد خرید و فروش واقع شد.

روز شنبه سکه‌بازان در برابر شکست مرز ۱۱میلیونی مقاومت کردند؛ ولی نیروی افزایشی خاصی نیز در بازار وجود نداشت که فلز گرانبهای داخلی را به بالای محدوده ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان بازگرداند. یکی از دلایلی که از نگاه معامله‌گران موجب شد سکه در روز شنبه بتواند مرز ۱۱میلیون تومانی را حفظ کند، رفتار قیمت دلار بود.

عدم افت دلار در روز شنبه برای برخی از معامله‌گران به معنای آن بود که ممکن است اسکناس آمریکایی طی روز‌های بعدی با عبور از جو هیجانی آغاز به کار ریاست‌جمهوری جدید، در مسیر صعودی قرار بگیرد. درواقع سکه‌بازان در روز شنبه تا حدی با اتکا به احتمال افزایش قیمت دلار در برابر شکست کانالی مقاومت کردند.

درصورتی‌که طی روز‌های آتی، قیمت دلار در مسیر نزولی قرار بگیرد، سکه به راحتی کانال ۱۱میلیون تومانی را از دست خواهد داد. با این حال، افزایش قیمت دلار به بالای محدوده ۲۵هزار و ۸۰۰تومانی می‌تواند زمینه‌ساز برگشت افزایشی‌ها به بازار سکه شود.


اهمیت یک مرز برای سکه

به باور تحلیلگران فنی برای سکه‌بازان محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰هزار تومانی اهمیت زیادی دارد. درواقع این دسته باور دارند، تا زمانی که فلز گرانبهای داخلی زیر محدوده یادشده قرار دارد، احتمال افت قیمت تا محدوده ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان وجود خواهد داشت. فلز گرانبهای داخلی در صورتی که زیر محدوده ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان باقی بماند، به تدریج با فشار فروش مواجه خواهد شد.


ارزش ذاتی سکه طلا

دیروز بعدازظهر ارزش ذاتی سکه در محدوده ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان قرار گرفت که حدود ۵درصد با قیمت بازار فاصله داشت. حباب سکه نشان می‌داد که این فلز گرانبها ظرفیت افت بیشتر قیمت و حتی برگشت به کانال ۱۰میلیونی را دارد؛ ولی معامله‌گران به دلایلی در روز شنبه تا حدی سعی کردند از شدت نزول بکاهند.

یکی از عوامل مهم مورد توجه معامله‌گران، نااطمینانی نسبت به روند آینده قیمت دلار بود. برخی از سکه‌بازان تصور می‌کنند عدم افت دلار در روز شنبه با وجود اخبار مثبت، ممکن است به معنای افزایش بیشتر قیمت اسکناس آمریکایی طی روز‌های آتی باشد. وال‌استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد که امیرعبداللهیان (به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی وزارت خارجه دولت ابراهیم رئیسی) به مقامات اروپایی گفته ایران متعهد به بازگشت به مذاکرات وین است.

این خبر موجب شد انتظارات کاهشی در بازار تقویت شود. با این حال، روز شنبه خریداران توانستند قدرت را بار دیگر در دست بگیرند. به گفته فعالان، یکی از عواملی که به افزایش قیمت دلار کمک کرد، افزایش بهای حواله درهم بود. روز شنبه حواله درهم تا آستانه مرز ۷هزار تومانی رشد کرد. اگر امروز درهم به بالای مرز ۷ هزار تومانی نفوذ نکند، احتمال کاهش قیمت درهم مطرح خواهد شد.

 
 
برچسب ها: سکه ، قیمت طلا ، قیمت سکه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار