کد خبر: ۱۷۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۱
روز گذشته سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت که بررسی صلاحیت و رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم پس از ایام عاشورا و تاسوعای حسینی در دستورکار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

با چهره های احتمالی کابینه رئیسی آشنا شوید

مراسم تنفیذ ابراهیم رئیسی هفته گذشته برگزار و دوره ریاست‌جمهوری چهار ساله وی رسما آغاز شد. بر اساس قانون دو هفته بعد از مراسم تحلیف برای معرفی لیست کابینه رئیسی فرصت وجود دارد.

با این حال در زمان مراسم تنفیذ، رهبری به رئیس جمهور و مجلس توصیه کردند که هرچه زودتر نسبت به تشکیل دولت و معرفی وزرای پیشنهادی رئیسی اقدام شود. این موضوع در کنار شرایط و بحران‌های مختلف کشور احتمالا موجب می‌شود خیلی زودتر از پایان مهلت قانونی شاهد تشکیل دولت سیزدهم باشیم.

روز گذشته سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت که بررسی صلاحیت و رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم پس از ایام عاشورا و تاسوعای حسینی در دستورکار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

سیدنظام‌الدین موسوی با بیان اینکه هنوز فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس واصل نشده گفت: اگر این لیست امشب یا فردا یا هر روز دیگری به مجلس برسد پس از اعلام وصول در اولین جلسه مجلس در دستورکار کمیسیون‌ها قرار می‌گیرد و بعد از اتمام بررسی، در صحن علنی مطرح می‌شود.

به گفته وی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به بعد از تعطیلات عاشورا و تاسوعا موکول خواهد شد.

در این میان گمانه‌‌زنی‌ها از کابینه دولت رئیسی حسابی داغ است. با توجه به برخی نشانه‌ها حضور برخی افراد در ترکیب دولت آتی حتمی به نظر می‌رسد. ظاهرا تعدادی از گزینه‌های اصولگرایان که از لیست شهرداری تهران انصراف داده‌اند و افرادی که سال‌ها از نزدیکان رئیسی بوده و او را در تولیت آستان قدس، قوه قضائیه و دو دوره انتخابات 96 و 1400 همراهی کرده‌اند، بیشترین شانس را برای حضور در دولت سیزدهم دارند.

روز ۱۷ مرداد محمد مخبر به عنوان معاون اول رئیسی منصوب شد. مخبر پیش از این رئیس ستاد اجرایی فرمان امام بود.

پیش از این نام فرهاد رهبر یکی از نزدیکان رئیسی به عنوان معاون اول به گوش می‌رسید. رهبر را برخی معاون اقتصادی رئیس جمهور می‌دانند، بعضی رئیس سازمان برنامه و برخی وزیر اقتصاد کابینه رئیسی. با این حال اخیرا شایعاتی در خصوص اختلافات رهبر و رئیسی منتشر شده است.

تیم اقتصادی دولت رئیسی

تیم اقتصادی رئیسی شامل معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه است.

گفته می‌شود فرهاد رهبر نقش مهمی در چینش تیم اقتصادی رئیسی دارد. علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت اول روحانی که از نزدیکان رهبر است از گزینه‌های احتمالی این تیم است. اما برخی شنیده‌ها ذکر می‌کنند که تا به حال پیشنهادی و در هیچ سطحی به علی طیب‌نیا داده نشده و او این مساله را رد کرده است.

گزینه دیگر محمدرضا فرزین، مدیرعامل کنونی بانک کارآفرین است. فرزین در کارنامه خود اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را دارد. محمدرضا فرزین گزینه وزارت امور اقتصادی و دارایی است که نزیک به محمد مخبر دانسته می‌شود. اخیرا از محمد هادی زاهدی وفا از اساتید اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) نیز به عنوان گزینه وزارت امور اقتصادی و دارایی نام برده می‌شود. برخی شنیده‌های غیر رسمی نشان می‌دهد شاپور محمدی گزینه فرهاد رهبر بوده و محمدرضا فرزین گزینه مطلوب محمد مخبر.

سید مسعود میرکاظمی نیز احتمالا در تیم اقتصادی دولت حضور خواهد داشت. برخی او را گزینه وزارت نفت و برخی گزینه سازمان برنامه می‌دانند. او رئیس کمیته طرح و برنامه ستاد انتخاباتی رئیسی در سال 96 بود.میرکاظمی در حالی گزینه سازمان برنامه و بودجه است که سابقه‌ای در این مورد ندارد. ریاست سازمان برنامه به دلیل آنکه تقریبا هم وزن وزارت است از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی سازمان برنامه و بوجه تاثیر زیادی بر فرآیند تصویب بودجه سالیانه و همچنین پیشبرد طرح‌های عمرانی دارد.

محمد هادی زاهدی‌وفا عضو هیات علمی و رئیس سابق دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام‌ صادق (ع) است. مهم‌ترین سابقه وی در دولت نهم (1384-1388)بوده که معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را بر عهده داشته است. از نظر سیاسی زاهدی وفا به دکتر سعید جلیلی وابستگی دارد و در زمان تصدی سعید جلیلی، از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران بوده است.

علی صالح‌آبادی دیگر گزینه ریاست کل بانک مرکزی در این روزها است. علی صالح‌‌آبادی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت مالی از دانشگاه اما صادق و دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق است. او سابقه ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را دارد. از وی به عنوان یکی از گزینه‌های ریاست بانک مرکزی نام برده می‌شود. پیش از صالح‌آبادی شائبه‌هایی مبنی بر ابقای سرپرست کنونی برای یکسال به گوش می‌رسید.

وزیر امور خارجه رئیسی کیست؟

تیم امور خارجه کشور شامل، وزیر امور خارجه، دبیر شورای امنیت ملی و عضو ارشد مذاکره‌کننده است. تا کنون نام افرادی برای حضور در سیاست خارجی دولت سیزدهم مطرح شده اما مشخص نیست که هر کدام در چه جایگاهی قرار خواهند گرفت.

سعید جلیلی، علی باقری کنی، امیر عبدالهیان، علی حسینی تاش، مهدی صفری و منوچهر متکی 6 گزینه‌ مطرح هستند. حسینی تاش به همراه باقری به نمایندگی از رئیسی ماه پیش در جلسات کمیته برجام حاضر شدند، از این رو احتمال حضور این دو در دولت رئیسی وجود دارد.

اما گزینه‌های محتمل وزارت امور خارجه صفری، عبدالهیان و باقری کنی است.

برخی اخبار تایید نشده از اختلاف جلیلی با رئیسی می‌گویند و احتمال حضور او در دولت سیزدهم را اندک می‌دانند.

اسماعیلی از قوه قضائیه به دولت می‌رود

در تاریخ ۱۷ مرداد، غلامحسین اسماعیلی به عنوان رئیس دفتر ابراهیم رئیسی منصوب شد. وی که اخیرا از سخنگویی قوه قضائیه کنار رفت از نزدیکان رئیسی در قوه قضائیه بود.

 

وزیر صنعت از آستان قدس می‌آید

رضا فاطمی امین به عنوان گزینه وزیر صمت مطرح است. او ریاست ستاد تحول صنایع و معادن آستان قدس رضوی و قائم مقام آستان قدس رضوی را در کارنامه خود دارد. بیش از یک سال در سال‌های پایانی دولت دهم نیز معاون وزیر صمت بوده است.

 

وزیر جوان در وزارت ارتباطات رئیسی

عیسی زارع‌پور گزینه وزارت فناوری و ارتباطات دولت رئیسی است. او از اسفند ۹۸ و در دوران ریاست رئیسی بر قوه قضائیه رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات این قوه شد. زارعی‌پور مواضع تندی نسبت به سالم‌سازی فضای مجازی دارد و از حامیان فیلترینگ و صفحه پیوند است.

 

وزیر بهداشت از مجلس می‌آید

قاضی‌زاده هاشمی هرچند که تا پایان رقابت‌های انتخاباتی باقی ماند اما ظاهرا شانس بیشتری برای حضور در بین وزرای دولت رئیسی نسبت به کسانی چون جلیلی که از انتخابات انصراف داد، دارد. قاضی‌زاده در جلسه رئیسی با برخی مسئولین وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا برای بررسی شرایط کرونایی کشور حضور داشت، از این رو قرار گرفتنش به عنوان وزیر بهداشت در لیست کابینه رئیسی قطعی به نظر می‌رسد.

او پسرعموی وزیر بهداشت دولت اول روحانی است.

 

رستم قاسمی وزیر نفت رئیسی می‌شود

مهدی دوستی سخنگوی ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی و یکی از مجریان پروژه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، سید مسعود میرکاظمی و رستم قاسمی از وزرای نفت دولت احمدی‌نژاد جدی‌ترین نفراتی هستند که به عنوان گزینه وزیر نفت مطرح شده‌اند.

از آنجایی که میرکاظمی کارنامه چندان مورد قبولی در مدت حضورش در وزارت نفت ندارد، احتمال حضورش در تیم اقتصادی بیشتر است.

در این میان قاسمی نیز که به عنوان گزینه شهرداری مطرح بود، به شورای شهر برای ارائه برنامه‌های خود رجوع نکرده و این احتمال حضورش به عنوان وزیر نفت را بیشتر از دیگر گزینه‌ها می‌کند.

 

نیکزاد وزیر مسکن می‌شود

یکی از این افراد علی نیکزاد، نماینده مجلس است. هرچند در لیستی که اخیرا در روزنامه سازندگی از لیست کابینه رئیسی منتشر شد نام نیکزاد نیست، اما حضور او در برخی جلسات اخیر رئیسی نشان می‌دهد نیکزاد برای رفتن به وزارت راه و شهرسازی شانس زیادی دارد. انصراف نیکزاد از لیست شهرداری هم این احتمال را قوت داده است.

با این حال این احتمال هم مطرح است که اسلامی، وزیر کنونی راه و شهرسازی در این پست باقی بماند.

 

وزیر کشور از مشهد می‌آید؟

سید صولت مرتضوی یکی از گزینه‌های شورای شهر اصولگرا برای شهرداری تهران بود. اما مرتضوی از این لیست انصراف داد. او که مدتی شهردار مشهد بوده و در آستان قدس هم حضور داشته، از نزدیکان رئیسی محسوب می‌شود حالا نامش به عنوان وزیر کشور مطرح است.

برای این جایگاه اسم علیرضا زاکانی نیز مطرح بود اما با باقی ماندن اسمش در لیست شهردار تهران این احتمال منتفی است.

نام دیگری که برای وزارت کشور مطرح شده، سردار احمد وحیدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر دفاع دولت احمدی‌نژاد است.

 

بذرپاش از شهرداری انصراف داد تا به دولت برود

مهرداد بذرپاش دیگر گزینه شهرداری بود که دیروز انصراف داد. گفته می‌شود بذرپاش از گزینه‌های احتمالی وزارت کار است. بذرپاش در حال حاضر رئیس سازمان حسابرسی کشور است. او در دولت احمدی‌نژاد پست‌های مدیریتی مختلفی داشته، مدتی هم نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است.

 

وزیر نیرو از مپنا می‌آید

عباس علی‌آبادی، مدیرعامل کنونی مپنا از کسانی است که از گزینه شهرداری انصراف داد. ظاهرا علی آبادی را رئیسی برای وزارت نیرو در نظر دارد. او سمت‌های اجرایی زیادی را در حوزه برق و نیرو به عهده داشته است.

با چهره های احتمالی کابینه رئیسی آشنا شوید

مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار