کد خبر: ۱۷۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷

بورس نیازمند اعتمادسازی

مهدی جمشیدیان
کارشناس بازار سرمایه

بحث اعتماد سازی و بازگرداندن اعتماد به بورس از جمله موضوعاتی است که باید در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد، لذا دولت برای بازگرداندن اعتماد به بازار، چند راهکار دارد. مثلا صندوق توسعه و تثبیت بازار تحت یک سری قوانین ایجاد شده و بودجه های مشخص هم دارند. در گذشته قرار بود از صندوق توسعه ملی به آن ها واریز شود که هنوز این قضیه انجام نشده است بنابر این دولت سیزدهم باید مشخص کند، چرا واریزی ها از صندوق توسعه اجرایی نشده است. این واریزی‌ها باید داخل صندوق توسعه و تثبیت بازار موجود باشد تا هر زمانی بازار با مشکل مواجه شد راحت پول به بازار تزریق شود، نه اینکه کاسه گدایی دست بگیرد و برای تثبیت بازار پول جمع کند.
یکی از مهمترین مسائل مطرح شده توسط آیت الله رئیسی بیشتر حول همین صندوق توسعه و تثبیت بازار بوده و این قانونی که وجود دارد که در این زمان باید به این صندوق پول ریخته شود، در صورتی که اجرایی شود، خود بازار می‌تواند خودش را کنترل کند.
در این شرایط نحوه فروش کالاهایی مانند خودرو که ثبت نام صورت می‌گیرد و سپس قرعه کشی انجام می‌شود، با انتقادهای گسترده ای رو به رو است. موضوع دیگر در بحث اعتمادسازی این است که باید برخی مکانیزم ها در اقتصاد کشور درست شود. به عنوان مثال خودرویی که در لاتاری و قرعه کشی از خودروساز گرفته می‌شود، به یک سری افراد می‌‌دهند که تنها به دنبال سود هستند، البته سود هر جا باشد همه دنبال آن می‌روند. که مساله بدی هم نیست. اگر من و شما هم اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه را ببینیم، همین کار را انجام می‌دهیم. یعنی مکانیزمی ایجاد شده که به ما ارزان تر می ‌دهند و ماشینی که ۲۰۰ میلیون است را ۱۰۰ میلیون می‌‌فروشند، دنبال آن می‌رویم که هر وقت سایت باز شد آن را بخریم.
اگر مکانیزم ها درست کار کنند و این شیوه فروش از بین برود و دلالی از بین برود و سود باد آورده در بازار از بین برود، می توان امیدوار به بازگشت اعتماد به بازار بود. در کلیت بازارهای بیرون مانند فولاد، سیمان، غذایی و پتروشیمی آن جا سود به جیب تولید کننده می ‌رود و در نهایت به جیب سهامدار این تولید کننده‌های بورسی هم می‌رود.
این بهترین راه اعتمادسازی برای بازار است که شرکت ها گزارش های درست و واقعی بدهند که رشد واقعی را در بورس داشته باشیم. اینکه این بحث هایی در مورد حقوقی ها و حقیقی ها انجام می شود، درست نیست. حقوقی ها و حقیقی‌ها جزیی از این بازار هستند و اینکه بگوییم یک طرف خوب و یک طرف بد هستند، موضوعیتی ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار