کد خبر: ۱۷۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
رویترز از آغاز تخلیه سفارت آمریکا در کابل خبر داد. در همین حال ژنرال دوستم به همراه عطا محمد نور به ازبکستان گریخته‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، رویترز صبح یک‌شنبه گزارش داد ایالات متحده آمریکا خروج دیپلمات‌های خود را از سفارت این کشور در کابل آغاز کرده‌است.

 یک مقام آگاه که به شرط پنهان ماندن نامش با رویترز گفتگو کرده‌است، می‌گوید: «فعلا تعداد کمی از افراد سفارت را ترک کرده‌اند، اما بخش اعظم کارمندان آماده ترک سفارت هستند.  با این حال سفارت به فعالیتش ادامه می‌دهد.»

همچنین ژنرال دوستم که وعده داده بود با طالبان می جنگد با  سقوط مزارشریف به ازبکستان گریخت.شب گذشته؛ مرز حیرتان شاهد انبوه خودروهای نظامی افغانستان در حال عقب نشینی به سوی ازبکستان بود.به گفته برخی منابع خبری "ژنرال دوستم" و "عطامحمد نور" تنها مدافعان جدی در افغانستان نیز شب گذشته به سوی مرز حیرتان فرار کرده‌اند و وارد ازبکستان شده اند.

همچنین طالبان اعلام کرده است که مراکز ولایت‌های بلخ، فاریاب، لغمان، کنر، پکتیکا و پکتیا، جلال آباد، دایکندی را طی شبانه‌روز گذشته به‌تصرف خود درآورده است.این ولایت‌ها در جریان شب‌ و روز گذشته (شنبه، ۲۳ مرداد) سقوط کرده است.

عطامحمد نور که فرماندهی نیروهای مقاومت مردمی را در بلخ به عهده داشت، تایید کرده است که شهر مزارشریف به دست طالبان افتاده است.

گفته شده است که مارشال عبدالرشید دوستم، نور و مقام‌های محلی به ازبکستان رفته‌اند.

نور می‌گوید که طی یک توطئه قرار بوده است که مارشال دوستم و او به دام طالبان انداخته شوند، اما آن‌ها اکنون مصون هستند.

به گفته او، طی این برنامه همه امکانات به طالبان سپرده شده است.

منابع محلی در فاریاب می‌گویند که شهر میمنه به دست طالبان افتاده و همچنین شهر مهترلام، مرکز ولایت لغمان نیز بدون درگیری توسط طالبان تصرف شده است.

طالبان تاکنون مراکز ۲۶ ولایت را تصرف کرده‌اند.

با این شمار تنها ولایت‌های کابل، پروان، کاپیسا، پنجشیر، میدان وردک، خوست، نورستان و بامیان در اداره حکومت باقی مانده اند.

310 310

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار