کد خبر: ۱۷۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵

وقتی می‌خواهیم یک بازی ژاپنی نقش‌آفرینی را ارزیابی کنیم جوانب و زوایای فراوانی را باید مدنظر گرفت اما بی شک سیستم مبارزه یکی از معیارهای اصلی این سنجش است. در این مقاله به بازی‌های عرضه شده بر روی پلی‌استیشن ۴ می‌پردازیم که بهترین سیستم‌های مبارزه در ژانر نقش‌آفرینی را دارند.

کنسول پلی‌استیشن ۴ در میان هیاهو و اشتیاق بسیاری از هواداران عرضه شد و با شکست ایکس‌باکس در تمامی زمینه‌ها به یکی از سخت‌افزارهایی تبدیل شد که برای علاقه‌مندان به بازی بر روی کنسول، جز «باید»ها به‌حساب می‌آید. دلایل متعددی را می‌توان برای موفقیت پلی‌استیشن ۴ نام برد اما یکی از نقاط قوت این کنسول قدرتمند موج توقف‌ناپذیر عناوین انحصاری بود که بر روی آن عرضه شد و گوی سبقت را از تمامی رقبایش ربود.

در این میان بازی‌های ژاپنی نقش‌آفرینی نیز منفعت فراوانی بردند زیرا سونی سرسختانه حامی عناوین ساخته شده توسط توسعه دهندگان ثالث (third-party) بوده و هست. در نتیجه، پلی‌استیشن ۴ به مأمن برگزیده بسیاری از بازی‌های ژاپنی نقش‌آفرینی بدل شد تا با تمام توان خودنمایی کنند. تعداد فراوانی از این بازی‌ها سیستم مبارزاتی مدرن و بهسازی شده ارائه کردند که مکانیک‌های نوبتی (turn-based) و همزمان (real-time) بهتر و کارآمدتر از گذشته به کار می‌گرفتند. عناوینی که در این مقاله درباره‌شان می‌خوانید به سیستم مبارزات شاخص خود در ژانر ژاپنی نقش‌آفرینی شناخته می‌شوند.

۱۰- Ys IX: Monstrum Nox

تهیه‌کننده: NIS America
سازنده: Nihon Falcom
سال انتشار: ۲۰۱۹

بازی Ys IX: Monstrum Nox

بازی Ys IX: Monstrum Nox مجموعه‌ای کمتر شناخته شده در میان همتایان ژاپنی خود است و در بازار بازی‌های غربی سروصدای چندانی به پا نکرد که البته جای تأسف دارد زیرا آخرین عنوان منتشر شده از این فرنچایز، Ys IX، بازی‌ای فوق‌العاده است که همه دوستداران سبک نقش‌آفرینی ژاپنی باید آن را تجربه کنند.

مبارزات سریع و تعویض روان میان شخصیت‌ها تجربه سرگرم‌کننده‌ای را رقم می‌زند که در طول سی و پنج ساعت گیم پلی بازی خسته‌کننده نمی‌شود. علاوه بر این، مکانیک‌های منحصربه‌فرد مبارزه بازی از جمله Monstrum Gifts علاقه و توجه شما را به پیشروی هرچه بیشتر در بازی حفظ می‌کند.

۹- FINAL FANTASY TYPE-0

تهیه‌کننده: Square Enix
سازنده: Square Enix
سال انتشار: ۲۰۱۵ (نسخه‌ی پلی‌استیشن ۴)

بازی FINAL FANTASY TYPE-0

محدود ماندن بازی فاینال فانتزی تایپ -۰ در ژاپن پس از عرصه آن بر روی پی‌اس‌پی (پلی‌استیشن همراه) در سال ۲۰۱۱ نامیدی بسیاری از هواداران را در پی داشت. هرچند اسکوئر انیکس اجازه نداد این پروژه از رونق بیفتد و تصمیم گرفت یک نسخه HD از بازی را برای نسل بعدی کنسول‌ها ارائه کند.

نتیجه شد بازی فاینال فانتزی تایپ -۰ HD. محصول نهایی، بازسازی چندان خوبی نبود اما بااین‌حال موفق شد هواداران را با داستان‌سرایی خوب و سیستم مبارزه‌ای بسیار دلپذیر راضی نگه دارد. خصوصاً مکانیک‌های جالب Landing Break Sights و Kill Sights که در صورت استفاده سریع و پشت‌سرهم به بازیکن حس دستیابی به پیروزی و موفقیت بزرگی را می‌دهد.

۸ – Ni No Kuni II: Revenant Kingdom

تهیه‌کننده: Bandai Namco Entertainment
سازنده: Level-5
سال انتشار: ۲۰۱۸

بازی Ni No Kuni II: Revenant Kingdom

اولین بازی Ni No Kuni بازی فوق‌العاده‌ای بود اما یک جنبه از بازی به مذاق هواداران خوش نیامد و آن سیستم مبارزه بود. نبردهای Wrath of the White Witch نزار و ناامیدکننده‌اند به‌ویژه اگر آنها را با عناوین مشابه بازی مقایسه کنیم.

انتشار بازی Ni No Kuni II: Revenant Kingdom نشان داد که استودیوی Level-5 این شکایات را شنیده و به‌خوبی به آنها پاسخ داده است. تیم سازنده سیستم مبارزه‌ای در بازی دوم تعبیه کرد که به یکی از نقاط عطف بازی تبدیل شد.

۷- Kingdom Hearts III

تهیه‌کننده: Square Enix
سازنده: Square Enix
سال انتشار: ۲۰۱۹

بازی کینگدم هارتس 3

کینگدم هارتس ۳ شاید از زوایای داستانی و ارائه آن ناامیدکننده بود اما بازیکنان نمی‌توانند انکار کنند که نبردهای آن چشمگیر و خیره‌کننده نیست.

البته بااین‌وجود، انتقادات قابل قبولی نسبت به این سیستم مبارزه ارائه شده است. برخی بازیکنان اشاره کرده‌اند که نبردها آسان هستند و کنترل آنها بر روی قدرت‌های سورا محدود است. هرچند، بازیکنانی که ورای مشکلات سیستم را می‌بینند یا می‌توانند آنها را نادیده بگیرند اوقات بسیار خوشی را در بخش‌های اکشن بازی تجربه خواهند کرد.

۶- Final Fantasy XV Royal Edition

تهیه‌کننده: Square Enix
سازنده: Square Enix, Luminous Studios
سال انتشار: ۲۰۱۶

بازی فاینال فانتزی 15 رویال

از آنجا که صحبت از سیستم‌های مبارزه آسان شد باید به این بازی خاص نیز اشاره کنیم. بازی فاینال فانتزی ۱۵ با اینکه مدت مدیدی را در جهنم و برزخ ساخت سپری کرد اما در انتها به محصول نهایی قابل قبولی در دستان علاقه‌مندان به فرنچایز فاینال فانتزی تبدیل شد.

نسخه اصلی فاینال فانتزی ۱۵ در زمان عرضه علی‌رغم تا حدی تهی بودن آن شاید تنها بتواند عنوانِ قابل‌قبول را به دست بیاورد اما نسخه رویال (Royal Edition) بازی، مکانیک‌های بیشتر و امکانات و محتویات فراوانی را به بازی اضافه می‌کند. این آپدیت تجربه بازی را به‌مراتب بهتر می‌کند. البته نباید فراموش کرد که سیستم نبرد هیجان‌انگیز بازی در شکل‌دادن به این تجربه به‌یادماندنی نقش پررنگی دارد.

۵- Tales Of Berseria

تهیه‌کننده: Bandai Namco Entertainment
سازنده: Bandai Namco Studios
سال انتشار: ۲۰۱۷

بازی Tales Of Berseria

برای آن دسته بازیکنانی که به دنبال روایتی تاریک درباره ازدست‌دادن عزیزان و انتقام‌جویی هستند بازی Tales of Berseria را پیشنهاد می‌کنیم. داستان که درباره شخصیتی به نام Velvet است، در روایتی شخصی به دنبال انتقام‌جویی از مرگ برادرش شما را بر روی صندلی‌تان میخکوب می‌کند.

البته، به جز داستانی گیرا، سیستم مبارزه تمیز و روان بازی که سازندگان آن را به لطف آزمون و خطاهای پیاپی در ساخت عناوین گذشته به بهترین وضعیت ممکن برای این عنوان رسانده‌اند نیز به بهبود تجربه بازیکن کمک شایانی می‌کند. سیستم نبرد Linear Motion در این بازی بهتر از آنچه که تصورش را می‌کنید است و لحظات لذت‌بخش و خوش ضرب آهنگی را در سکانس‌های اکشن ایجاد می‌کند.

۴- Nier: Automata

تهیه‌کننده: Square Enix
سازنده: Platinum Games
سال انتشار: ۲۰۱۷

بازی نیئا: اتوماتا

نیئا: اتوماتا را شاید بتوان با اندکی تأمل در ژانر نقش‌آفرینی ژاپنی قرار داد اما در انتها تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند زیرا سوای تعلق به ژانری خاص، سیستم مبارزه نیئا به‌تنهایی آن را به یکی از بازی‌هایی تبدیل می‌کند که باید حتماً تجربه کرد. استودیوی  PlatinumGames هرگز در خلق و ارائه گیم‌پلی‌های خود شکست نخورده است و نیئا: اتوماتا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

البته باید گفت که سیستم نبرد نیئا: اتوماتا تنها جنبه قابل‌توجه این بازی نیست. داستان بازی نیز روایتی جذاب درباره نیاز انسان به شناخت و شکل‌گیری اهداف قطع نظر از ریشه اوست.

۳- Dragon Quest XI: Echoes Of An Elusive Age

تهیه‌کننده: Square Enix
سازنده: Square Enix
سال انتشار: ۲۰۱۸

بازی دراگون کوئست 11

سری دراگون کوئست مجموعه‌ای افسانه‌ای در ژاپن است و یکی از محبوب‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ این کشور است. بااین‌حال این سری با استقبال گرمی در غرب مواجه نشد. خوشبختانه عرضه موفق دراگون کوئست ۱۱ بالاخره توجه عده‌ای را به این فرنچایز فوق‌العاده محبوب اما نادیده گرفته شده جلب کرد.

بازی Echoes of an Elusive Age سیستم مبارزه‌ای قابل‌درک دارد اما حرفه‌ای شدن در استفاده از آن کار ساده‌ای نیست. همین مسئله از حوصله سر بر شدن گیم پلی که اغلب اوقات با سیستم مبارزه آسان همراه است جلوگیری می‌کند.

۲- Final Fantasy VII Remake

تهیه‌کننده: Square Enix
سازنده: Square Enix
سال انتشار: ۲۰۲۰

بازی فاینال فانتزی 7 ریمیک

زمانی بود که ریمیک بازی فوق‌العاده موفق فاینال فانتزی ۷ چیزی بیش از یک خیال خام نبود. حال که این افسانه دست‌نایافتنی در سال ۲۰۲۰ میلادی به واقعیت محقق شد هنوز هم باورش اندکی دشوار است.

بازی فاینال فانتزی ۷ ریمیک بی‌نظیر و وسیع است؛ شاید بتوان گفت در بعضی جاها بیش از حد توسعه‌یافته است. مغازله‌ای دلپذیر که به همراه سیستم مبارزه تاکتیکی و سرعتی با چالش‌های مؤثر جایگاه خود را به‌عنوان تجربه‌ای دلپذیر در یادها مستحکم می‌کند. در کل، باید گفت این ریمیک، تحولی بزرگ نسبت به سیستم مبارزه بازی فاینال فانتزی ۱۵ است که گاهی اوقات بازیکن را در میان موقعیتی پرهرج‌ومرج و گیج‌کننده قرار می‌دهد.

۱- Persona 5 Royal

تهیه‌کننده: Atlus
سازنده: Atlus, Studio Zero
سال انتشار: ۲۰۲۰

بازی پرسونا 5 نسخه رویال

نسخه رویال پرسونا ۵، گواهی بر کیفیت بازی و توانمندی تیم سازنده‌اش است که باعرضه مجدد بازی به طرز باورنکردنی باری دیگر تجربه‌ای بدیع و به‌یادماندنی برای هواداران این سری محبوب رقم زدند. نسخه رویال علاوه بر در برداشتن محتویات جدید فراوان، تمامی ابعاد و مکانیک‌های بازی را نیز بهبود بخشید از جمله سیستم مبارزه.

اگر سیستم مبارزه در پرسونا ۵ را عالی توصیف کنیم، نسخه رویال از عالی فراتر می‌رود و سیستمی ارائه می‌کند که به همان اندازه که از نظر بصری شکوهمند و خیره‌کننده است از نظر تاکتیکی نیز فوق‌العاده برجسته است و گامی بزرگ در مسیر درست برای این سری محبوب است. اکنون هواداران تنها می‌توانند تصور کنند که پرسونا ۶ چه تمهیدات بهتری را برای فرنچایز به ارمغان خواهد آورد.

منبع: gamerant

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب ها: Best Games
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار