کد خبر: ۱۷۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸

سلامت نیوز:کارگران در طیف وسیعی از صنایع ملزم به استفاده از تجهیزات حفاظتی شخصی (PPE) برای کاهش یا جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک، آتش‌سوزی، ذرات معلق یا سایر خطرات سلامتی هستند. محققان، طراحان و تولیدکنندگان نیز به دنبال بهبود این تجهیزات هستند تا بارهای فیزیولوژیکی را کاهش دهند، ارتباطات را بهبود بخشند و راحت‌تر باشند و برای پوشیدن نیز محدودیتی ایجاد نکند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،اهمیت تجهیزات حفاظتی شخصی (PPE) برای پرستاران در مبارزه جهانی با همه‌گیری بیماری کرونا ویروس-۱۹ (COVID-۱۹) را نمی‌توان مبالغه کرد بنابراین PPE باید در دسترس، ایمن و موثر باشد. البته شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از PPE می‌تواند باعث مشکلات روحی و جسمانی شود.


بین اول جولای تا ۲۰ آگوست ۲۰۲۰، ۷۲ پاسخ از طریق کارمندان مراقبت‌های بهداشتی (HCW) جمع‌آوری شد. از این تعداد ۶۳.۹ درصد زن و ۳۶.۱ درصد مرد بودند. پاسخ‌دهندگان شامل متخصصان بیهوشی (۳۰.۶درصد)، ماماها (۲۵درصد)، جراحان (۱۶.۷درصد)، پرستاران (۱۳.۹درصد)، کارگران حمایتی (۵.۵ درصد)، پرستاران متخصص (۴.۲درصد)، متخصصان زنان و زایمان (۲.۷درصد)، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و دستیاران (۱.۳درصد) بودند.


PPE پیشرفته عمدتا در سالن‌های عمل و واحد مراقبت‌های ویژه، بخش‌های بستری، بخش‌های اورژانس و سرپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعداد دفعات استفاده از PPE در هفته با ۳۲.۴ درصد و پنج تا ۱۰ بار در هفته، ۵۱.۵ درصد کمتر از پنج بار در هفته و ۱۶.۲ درصد بیش از ۱۰ بار در هفته متغیر بود. PPE پیشرفته بیش از چهار ساعت در روز بدون وقفه ۳۷.۵ درصد پوشیده شد.


تجزیه‌و تحلیل داده‌ها نشان داد که ۷۰.۸ درصد از پاسخ‌دهندگان خستگی خود را با VAS ۷ (مقیاس آنالوگ دیداری یا سنجش خستگی) و بالاتر گزارش کرده‌اند. سردرد با نمره VAS بیش از ۷ در ۶۱.۴ درصد، تغییرات پوستی با نمره VAS ۷ و بالاتر در نتیجه استفاده از ماسک در ۴۳.۲ درصد گزارش شد و تنگی نفس در ۲۳.۶درصد مشاهده شده است.


۶۶.۷ درصد از محافظ‌های پلاستیکی به‌عنوان محافظ صورت، ۱۲.۵درصد از عینک و ۲۰.۸ درصد از شیشه‌های پلاستیکی و عینک در زمان‌های مختلف استفاده کردند. پاسخ‌دهندگان تاثیر منفی بر بینایی را نیز گزارش کردند. در حالی که ۴۳ درصد از پاسخ‌دهندگانی که از روکش پلاستیکی استفاده می‌کردند دارای نمره VAS ۸ و بالاتر بودند، تنها ۲۳.۷ درصد از پاسخ‌دهندگانی که از عینک استفاده می کردند تاثیر مشابهی را گزارش کردند.


همه کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و اولین پاسخ‌دهندگان در محیط‌های سخت از نظر جسمی، با افزایش قرار گرفتن در معرض کووید-۱۹ و با PPE شیفت طولانی روبرو هستند. در این وضعیت اضطراری بهداشت عمومی، آنان برای محافظت از ما بسیار مهم اما حفاظت شخصی برای محافظت از آنها مهمتر است.
PPE یک کارمند مراقبت‌های بهداشتی ممکن است شامل دستگاه تنفس مصنوعی N۹۵ فیلتر کننده (FFRs) ماسک تنفسی الاستومری یا ماسک‌های مجهز به هوا (PAPR) باشد. آنان همچنین از دستکش، ماسک جراحی، محافظ صورت و روپوش استفاده می‌کنند.


پوشیدن PPE برای مدت زمان طولانی می‌تواند بار فیزیولوژیکی برای کارکنان به همراه داشته باشد. درک تاثیرات تجهیزات و یادگیری نحوه کاهش بار بر روی کارکنان بسیار مهم است.


عوامل زیادی ازجمله چاقی، شرایط تنفسی زمینه‌ای (آسم، آلرژی، بیماری انسداد ریوی مزمن COPD و غیره) و سیگار کشیدن می‌توانند تاثیر PPE را تشدید کنند به همین دلیل باید به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی فرصت‌های منظمی داده شود تا استراحت کرده و علائم مربوط به PPE خود را گزارش دهند.


به‌عنوان‌مثال، پوشیدن FFR به مدت طولانی ممکن است باعث سرگیجه (و همچنین علائم دیگر) شود و بر ایمنی کارکنان، محل کار و بیمار تاثیر بگذارد. سرگیجه می‌تواند ناشی از کم آبی بدن، تنفس بیش از حد (نفس نفس زدن)، افزایش سطح دی اکسید کربن در خون، قند خون پایین، اضطراب و تعدادی از عوامل دیگر باشد.


دستگاه‌های تنفسی مختلف دارای تاثیرات فیزیولوژیکی متفاوتی هستند که در ذیل برخی از این موارد ذکر شده است.
هایپرونتیلیشن (Hyperventilation) عارضه جانبی شایع استفاده از ماسک N۹۵ FFR است (هایپرونتیلیشن، تهویه ریه، بیش از میزانی که بدن به آن نیاز دارد و نشان‌دهنده اختلال نظم سیستم خودکار تنفسی توسط مغز است. به عبارتی ساده‌تر هایپرونتیلیشن به معنای دم و بازدم سریع، متوالی و بیش از حد است که باعث خارج شدن بیش از حد دی اکسید کربن از بدن شده و در پی آن، تعادل کربنیک اسید خون مختل شده و کاهش می‌یابد). هنگامی که کارکنان مراقبت‌های بهداشتی بدون استراحت ساعت‌های طولانی‌تری کار می‌کنند در حالی که مدام از N۹۵ FFR استفاده می‌کنند ممکن است سطح دی اکسید کربن در دستگاه تنفسی جمع شده و عوارضی مانند سردرد، افزایش فشار داخل جمجمه، تغییرات سیستم عصبی (به‌عنوان‌مثال، افزایش آستانه درد، کاهش شناخت، کاهش آگاهی موقعیتی، مشکل در هماهنگی حسی یا شناختی، توانایی‌ها و فعالیت‌های حرکتی، کاهش بینایی، فعال‌سازی گسترده سیستم عصبی سمپاتیک)، افزایش دفعات تنفس، اثرات قلبی عروقی (به‌عنوان‌مثال، کاهش انقباض قلب، اتساع عروق محیطی) و کاهش تحمل به کارهای سبک‌تر ایجاد کند.


عوارض استفاده از ماسک تنفسی الاستومری مشابه استفاده از FFR ها برای مدت طولانی است. EHMR ها یک نوع تنفس قابل استفاده مجدد با روکش سیلیکونی و کارتریج فیلتر قابل تعویض هستند. از آنجا که قابل استفاده مجدد هستند، EHMR ها جایگزینی توصیه شده برای FFR های N۹۵ یکبار مصرف محسوب می‌شوند. با این حال، شایع‌ترین بار فیزیولوژیکی بر روی فرد اضطراب است. افزایش مقاومت‌های تنفسی موجود در EHMR ها می‌تواند منجر به کاهش دفعات تنفس و افزایش حجم هوا بین دم و بازدم شود.


PAPR ها جایگزین دیگری برای N۹۵ FFR ها هستند. فایده فیزیولوژیکی PAPR ها این است که آنها دارای یک فن هستند و هوای تازه را از طریق فیلتر عبور می‌دهند. با این حال، اثرات پوشیدن PAPR ها (به ویژه گوش دادن به سر و صدای مداوم موتور) شامل سردرد، حواس پرتی، اضطراب و مشکل در برقراری ارتباط با دیگران است.


سلامت کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و اولین پاسخ‌دهندگان برای زنده ماندن از این همه‌گیری و هر بحران پزشکی یا بهداشتی دیگر بسیار مهم است. به همین دلیل لازم است استراحت‌های برنامه‌ریزی شده داشته باشند و در صورت ایمن بودن PPE را استفاده نکنند، هیدراته شوند و خوب غذا بخورند و برای رفاه عمومی ازجمله معاینه، ارزیابی علائم و تشویق به گزارش علائم، سیاست‌هایی اجرا شود.


منابع

ohsonline.com
pmj.bmj.com
ncbi.nlm.nih.gov
clinmedjournals.org

برچسب ها: کرونا ، کادر درمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار