کد خبر: ۱۷۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
​بانک صادرات ایران با صدور بالغ بر ٦٧٩ هزار میلیارد ریال اعتبارات اسنادی ریالی، زنجیره مالی بخش قابل توجهی از بنگاه‌های تولیدی و صنعتی کشور طی ١٧ ماه اخیر را تامین کرد.

پشتیبانی بانک صادرات ایران از تولید با ٦٧٩ هزار میلیارد ریال اعتبارات اسنادی

​بانک صادرات ایران با صدور بالغ بر ٦٧٩ هزار میلیارد ریال اعتبارات اسنادی ریالی، زنجیره مالی بخش قابل توجهی از بنگاه‌های تولیدی و صنعتی کشور طی ١٧ ماه اخیر را تامین کرد.
به گزارش روابط‌ عمومی بانک صادرات ایران، این بانک از ابتدای سال ٩٩ تا پایان مردادماه ١٤٠٠ با صدور بیش از ٦٧٩ هزار میلیارد ریال اعتبارات اسنادی ریالی نقش عمده‌ای در تامین زنجیره مالی واحدهای تولیدی طی ١٧ ماه مذکور بر عهده گرفته که توسعه فروش اعتباری و فرهنگ نسیه فروشی بین بنگاه‌های تولیدی و تامین‌کنندگان مواد اولیه، جایگزینی با اعتبارات ارزی، استفاده بهینه منابع داخلی در شرایط سخت اقتصادی، استمرار تولید و تثبیت و افزایش سطح اشتغال مهمترین دستاوردهای آن بوده است. 
این بانک در سال ٩٩ بالغ بر ٣٩٩ هزار میلیارد ریال و در پنج ماه ابتدای سال ١٤٠٠ بیش از ٢٨٠ هزار میلیارد ریال اعتبارات اسنادی ریالی برای حمایت از تامین زنجیره مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور صادر و سهم عمده‌ای در کاهش هزینه تولید و رفع نیاز به گشایش اعتبارات اسنادی ارزی ایفا کرده است.
تشدید تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و تورم دو مانع مهم برای استمرار و افزایش فعالیت واحدهای مختلف اقتصادی بوده به نحوی که تحریم‌های اقتصادی موجب تشدید مشکلات واردات و صادرات کالا، خدمات و همچنین نقل و انتقال پول شده و همزمان افزایش تورم نیز به افزایش قابل ملاحظه قیمت تمام‌شده کالا منجر شده است. فشار تحریم‌ها در حالی حذف اعتبارات ارزی فاینانس، ریفاینانس و یوزانس را در پی داشته که منابع بانک‌ها به اندازه کافی رشد نداشته و عدم کفایت آن، امکان تأمین سرمایه ‌درگردش واحدهای تولیدی و نیاز مضاعف به آنها را از نظام بانکی سلب کرده است. همزمان افزایش تورم، امکان خرید و فروش اعتباری و نسیه را از بازار داخلی حذف کرده و توان خریداران و متقاضیان محصولات داخلی را کاهش داده است.
در چنین شرایطی بانک صادرات ایران با نوآوری در زمینه طرح‌های بانکی، طرح طراوت (طرح اعتباری ویژه تولید) را با هدف افزایش تولید، اشتغال و همچنین امکان سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای به عنوان محصولی جدید در قالب اعتبارات اسنادی ریالی با قابلیت ایجاد یک زنجیره تامین از عرضه‌کننده مواد اولیه و بالادستی تا مصرف‌کننده نهایی ارائه کرده که مورد استفاده بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنایع پتروشیمی، دارویی، فولادی، غذایی و سایر بخش‌ها قرار گرفته است. این طرح توانسته با تخصیص یک واحد تسهیلات ریالی به چند شرکت در زنجیره تامین در واحدهای تولیدی، جایگزینی مناسبی برای اعتبارات ارزی از جمله فاینانس، ریفاینانس و یوزانس شده و ضمن کاهش هزینه مالی واحدهای تولیدی، خرید و فروش اعتباری و مشی نسیه فروشی را احیا کند. به نحوی که امکان دریافت تسهیلات بدون ضامن در کمترین زمان، امکان خرید نسیه مواد اولیه و فروش بدون ریسک را در صنایع فراهم کرده است.
در قالب طرح طراوت، واحدهای تولیدی و فروشندگان مواد اولیه می‌توانند محصولات تولیدی و مواد اولیه خود را به صورت نسیه به خریداران در ازای اعتبارات اسنادی ریالی مدت‌دار (حداکثر ٣٦٠ روز) صادر شده توسط شعب بانک صادرات ایران بفروشند. همچنین دارندگان اعتبارات اسنادی ریالی موصوف به همراه اسناد مثبته در خصوص حمل و نقل کالا یا مواد اولیه می‌توانند با مراجعه به شعب بانک صادرات ایران با ساده‌ترین روش و بدون ضامن در اسرع وقت نسبت به تنزیل اعتبارات اسنادی مذکور در قالب خرید دین اقدام کنند و مبلغ فروش کالا یا مواد اولیه را نقدا دریافت دارند. 
فروش انبوه، فروش به صورت نسیه و فروش بدون ریسکموجب شده است که این طرح برای واحدهای تولیدی حقیقی و حقوقی، فروشندگان مواد اولیه به واحدهای تولیدی، بنکداران و خریداران عمده محصولات واحدهای تولیدی و همچنین خرده فروشان و مصرف‌کنندگان نهایی مناسب و با استقبال روبرو شود.
همچنين طرح‌هاي طراوت «توسعه» و «مسکن» نيز به عنوان دو محصول ديگر براي کمک به افزايش ظرفيت‌ واحدهاي توليدي و کاهش هزينه‌هاي اجرايي پروژه‌هاي ساختماني از سوی بانک صادرات ایران ارائه شده‌اند. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار