کد خبر: ۱۷۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۵
با اعلام از سوی بلینکن؛
وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن هیچ کمکی به اشرف غنی برای فرار و خروج از افغانستان نداشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلوع نیوز، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در گفتگویی درباره فرار اشرف غنی از افغانستان مدعی شد که واشنگتن هیچ کمکی در این ارتباط به اشرف غنی نداشته است.

بلینکن درباره فرار رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: یک شب پیش از آنکه اشرف غنی افغانستان را ترک کند، با او درباره کارهایی که در دوحه انجام شده بود، گفتگو کردم.

وزیرخارجه آمریکا گفته است که آخرین گفتگویش با غنی درباره انتقال قدرت بوده و غنی در آن تماس تلفنی مدعی شده بود که اگر در کارش موفق نشود، آماده است تا زمان مرگش بجنگد، اما ناگهان در کمتر از ۲۴ ساعت از افغانستان خارج شد.

آنتونی بلینکن همچنین اطلاع از تصمیم غنی را رد کرد و گفت: واشنگتن هیچ کاری برای خروج غنی انجام نداد و ما کاری نکرده بودیم که به فرار او کمک کنیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اطلاع از میلیون‌ها دلار پول را که گفته شده غنی با خودش برده، رد کرد و با اعلام بی خبری از این موضوع افزود: چیزی که می‌دانم این است که او کشور را ترک کرد و خیلی زود پس از خروج او نیروهای امنیتی به عنوان یک نهاد و دولت سقوط کردند.

به تازگی اشرف غنی ضمن عذرخواهی به‌خاطر فرار خود از افغانستان مدعی شده که هیچ چاره دیگری نداشت و تیم امنیتی او هشدار داده بود که ادامه حضور وی در کابل منجر به جنگ خیابانی می‌شود.

اشرف غنی همچنین از این فرصت استفاده کرد تا بار دیگر ادعاها در این زمینه که او هنگام فرار از افغانستان میلیون‌ها دلار را با خود خارج کرده است، تکذیب کند و گفت که آماده تحقیقات است تا بتواند «بی‌گناهی» خود را ثابت کند.

به‌دنبال فرار اشرف غنی از کابل در ماه گذشته، پایتخت افغانستان سقوط کرد و این کشور پس از حدود بیست سال بار دیگر تحت حکومت طالبان درآمد.

نام:
ایمیل:
* نظر: