کد خبر: ۱۷۸۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۲
در پی خسارت‌های کرونا
خانه‌های قدیمی در رام الله در کرانه باختری فلسطین اشغالی بازسازی شده و درهای این خانه‌ها به روی هنرمندان جوان فلسطینی برای عرضه محصولاتشان گشوده شد.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، شهرداری رام‌الله در فلسطین اشغالی اقدام به بازسازی خانه‌های قدیمی این منطقه کرده که برخی از آن‌ها متعلق به خود شهرداری بوده و برخی دیگر نیز توسط شهرداری اجاره شده‌اند. هدف از این بازسازی آماده کردن بازاری سنتی و محلی برای عرضه هنر جوانان فلسطینی بوده است.

یکی از دختران هنرمند فلسطینی در غرفه خود در یکی از خانه‌های قدیمی شهر، صندلی های پشمی می‌سازد که از صنایع دستی قدیمی فلسطینیان است. ساخت آلات موسیقی، نقاشی با دست، عکاسی و چندین کار هنری دیگر، از جمله غرفه‌های این پروژه هستند.

مالکیت خانه‌های تاریخی و نیز نبود قوانین سختگیرانه برای محافظت از این آثار تاریخی سبب شد تا ایده محافظت و ترمیم خانه‌های تاریخی و قدمت دار در رام‌الله، برای شهرداری این منطقه مشکلات زیادی داشته است. هزینه‌های زیاد به دست آوردن مالکیت برخی از این خانه‌ها برای شهرداری رام‌الله ممکن نبوده و به همین جهت شهرداری برخی از خانه ها را اجاره کرده است اما تصویب قانونی برای جلوگیری از تخریب خانه‌های تاریخی در این میان به کمک شهرداری و هنرمندان آمده است.

هر کدام از این ساختمان ها با روش های سنتی و مناسب خود بازسازی و ترمیم شده‌اند و از روش‌های مدرن در مرمت آن‌ها استفاده نشده تا حالت سنتی و تاریخی خود را حفظ کنند. همچنین از نهادهای متخصص در این زمینه بهره گرفته شده تا عملیات ترمیم و مرمت به درستی صورت بگیرد. به علاوه هر کدام از خانه‌های ترمیم شده کاربری خاصی داشته و بر همان اساس نیز آماده سازی می‌شوند؛ مثلا ساختمانی به موزه و ساختمانی دیگر به استودیو تبدیل شده است.

سالی ابوبکر، مدیر امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری رام‌الله می‌گوید که پس از همه گیری ویروس کرونا و صدماتی که به بخش فرهنگ و هنر وارد کرده این پروژه به عنوان اقدامی ضروری برای حمایت از هنرمندانی که راه معیشتشان تحت تاثیر این بیماری مسدود شده بود، در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر: