کد خبر: ۱۷۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۸
موضوع رسوب کالا در گمرکات از آنجایی شروع شد که سه شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی سخن از دپوی بیش از 4 هزار کامیون در گمرکات کشور به میان آمد.

گمرک؛ رسوب کالا و درخواست محاکمه مسوولان بی مسوولیت

 تجارت آنلاین - گروه اقتصادی : رسوب کالا و حواشی مربوط به آن به حدی بالا گرفته که می توان گفت دیروز در بسیاری از سازمانها و نهادهای مرتبط، بحث ترخیص کالا از گمرگ یکی از مباحث اساسی بوده ؛ موضوع رسوب کالا در گمرکات از آنجایی شروع شد که سه شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی سخن از  دپوی بیش از 4 هزار کامیون در گمرکات کشور به میان آمد، معاون فنی گمرک گفت: بیش از چهار هزار کامیون در گمرکات است که 800 دستگاه از آن در گمرک شهریار و تهران وجود دارد و الآن گورستان کامیون‌هایی شده که بیش از یک سال در آنجا دپو شده است و تمام آنها متعلق به رانندگانی است که مجوز ورود کامیون‌های سه سال ساخت گرفتند و علی‌رغم اعلام معاون دادستان هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

به گزارش تجارت آنلاین، وی ادامه داد: در حال حاضر حدود هفت میلیون تن کالای اساسی که البته کالاهای دیگری هم در گمرکات کشور هستند وجود دارد و در خصوص داروها هم ما ارقام مُتقن نداریم؛ شاید چند ده تُن کالای سلامت محوری که هم دارو و هم مواد اولیه دارویی، موادی که به تجهیزات پزشکی مربوط است در گمرکات و بنادر کشور وجود دارد. وی همچنین این وضعیت را از گردن گمرک باز کرد و  سازمان غذا و دارو، سازمان بنادر، انبارها و داروخانه‌ها و ... را مقصر وضعیت به وجود آمده خواند. حجت الاسلام پژمان‌فر هم که در این برنامه حضور داشت گفت در بازدیدی که از انبارها داشتیم، حجم قابل توجهی سرم وجود دارد که از آلمان در سال 95 وارد شده است و اینها در انبار دپو شده بود و تاریخ گذشته است و در یک سالن دیگر هم سرم‌های دیگری بود که برای افراد دیالیزی بود و تاریخ مصرف آنها تا هشت ماه دیگر بود و البته مقداری شیرخشک هم مشاهده کردیم. اگر ما ورود پیدا نمی‌کردیم معلوم نبود مثل سرم‌هایی که پنج سال در انبار مانده و فاسد شده بود، شاید این کالاها هم در معرض فساد قرار می‌گرفتند.

پس از آن بود که چهارشنبه هم در وزارت کشاورزی و هم در مجلس موضوع دپوی کالا در گمرک مطرح شد، وزیر جهاد کشاورزی درباره میزان رسوب کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر گفت: در حال حاضر یک و نیم میلیون تن رسوب کالا داریم که با کمک وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری اقدام به ترخیص کردیم و یک بخشی از این کالاهای رسوبی، کالاهایی بودند که مشکل تأمین ارز داشتند که با تصمیمی که در دولت گرفته شد، راه تأمین ارز آن‌ها باز شده و از روز چهارشنبه (امروز) با پیگیری وزارتخانه مشکل ارز آن‌ها هم بر طرف خواهد شد؛ این کالاها شامل کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی‌، کنجاله سویا، ذرت و جو بوده است که با تخصیص ارزی که انجام گرفته این روند تسریع خواهد شد. در مجلس هم محمدباقر قالیباف از  کمیسیون اقتصادی مجلس خواست موضوع دپوی کالاها را از گمرک پیگیری کند.

اما این حجم از رسوب کالا از کجا نشات میگیرد؟ و چه کسی باید پاسخگوی این حجم از بی مسوولیتی باشد؟ در شرایطی که برای برخی از کالاها نیاز شدیدی احساس می شد و برای برخی موارد همچون دارو با هزینه های سرسام آوری در بازار آزاد به دست می آمد و در نهایت معلوم میشد تقلبی یا تاریخ گذشته است؛ چه کسی باید پاسخگوی باشد و آیا منصفانه نیست که مقصران ماجرا مجازات شوند؟ آنچه مشخص است مقصر اصلی این معضل وزارت‌صمت، بانک‌مرکزی و وزارت اقتصاد هستند که هر یک به نوبه خود قصوراتی داشته اند و حداقل اینکه ناهماهنگ عمل کرده اند و گاهی  ثبت‌سفارش، گاهی انقضای زمان ثبت‌سفارش و گاهی مسائل مربوط به ارز را عامل انباشت کالا در گمرک مطرح کرده اند. آنها حتی گاهی این مسائل را فضا سازی رسانه ای عنوان کرده اند و توپ را به زمین تجار می اندازند و می گویند که بخشی از این دپوی کالا به این دلیل است که واردکننده برای ترخیص کالا مراجعه نمی کند تا با گذشت زمان و کمیاب شدن کالای مورد نظر آن را وارد بازار کرده و با قیمت بالاتری بفروشد، که به اعتقاد نگارنده حتی اگر این مساله حقیقت داشته باشد باز هم باید گریبان مسوولان را گرفت چرا که مکانیزمی برای این نوع رفتارها نیندیشیده اند. نکته بعدی اینکه در مواقعی شاهد هستیم کالاهای غیر ضرور ترخیص شده و کالاهای اساسی در انبارهای گمرک خاک می خورد که دود همه این کوتاهی ها مستقیم به چشم مردم می رود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار