کد خبر: ۱۷۹۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری آخرین جزئیات پروازهای اربعین را در شرایطی که سهمیه زائران ایرانی افزایش پیدا کرده است اعلام کرد؛ از قیمت بلیت هواپیما تا شرایط و ضوابطی که زائران برای سفر به عراق باید رعایت کنند.

آخرین جزئیات پروازهای اربعین اعلام شد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری آخرین جزئیات پروازهای اربعین را در شرایطی که سهمیه زائران ایرانی افزایش پیدا کرده است اعلام کرد؛ از قیمت بلیت هواپیما تا شرایط و ضوابطی که زائران برای سفر به عراق باید رعایت کنند.

در پی افزایش سهمیه ایران برای پروازهای اربعین از ۳۰ هزار نفر به ۶۰ هزار نفر، از صبح امروز جلساتی برای برنامه‌ریزی پروازهای اربعین برگزار شد. محمدحسن ذیبخش -سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری- در این‌باره اظهار کرد: در راستای انسجام و هماهنگی بیشتر بین ارگان‌هایی که بابت سفر اربعین فعالیت می‌کنند، مقرر شد که همه زائران به سفر عتبات عالیات مشرف شوند حتماً در سامانه سماح ثبت نام کنند و این تاکید مجدد شد لذا در همین راستا سازمان هواپیمایی کشوری هم به کلیه شرکت‌های هواپیمایی داخلی و شرکت‌های هواپیمایی عراقی اعلام کرد که هیچ مسافری خارج از لیست اعلامی سامانه ‌سماح نمی‌تواند در بازه زمانی ۲۸ شهریور ماه تا دهم مهر ماه بلیت تهیه کند و الزام ثبت نام در این سامانه وجود دارد.

وی افزود: نکته دیگر اینکه تست منفی PCR  که کمتر از ۷۲ ساعت از آن گذشته باشد و تزریق هر دو دوز واکسن از ضروریات این سفر است که باید زائرین این دو مسئله را رعایت کنند و سوم اینکه افرادی که کمتر از ۷۲ ساعت اقامت در عراق دارند نیازی به تست PCR مجدد از این کشور ندارند یعنی با همین تستی که در ایران می‌دهند می‌توانند به عراق سفر کرده و به کشور بازگردند.

ذیبخش همچنین درباره وضعیت تامین ناوگان هوایی برای زائران اربعین نیز اعلام کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه هیچ مشکلی ندارد و با وجود در نظر گرفتن سهمیه ۶۰ هزار نفری برای زائران ایرانی، تمهیدات لازم در سازمان هواپیمایی اندیشیده شد و زائران می‌توانند با کمترین مشکل سفر کنند. همچنین برای دریافت بلیت هواپیما نیز مشکلی وجود ندارد و در بازه زمانی ۲۸ شهریور تا دهم مهر ماه هماهنگی لازم بابت پروازها صورت گرفته و از این به بعد هم پیگیری خواهد شد تا همان پیش بینی‌هایی که در سازمان صورت گرفته، به نحو احسن اجرا شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در خصوص قیمت بلیت هواپیما نیز همه تلاشمان را می‌کنیم که با قیمت مناسب مسافران بتوانند به عتبات عالیات مشرف شوند. البته توافق صورت گرفته قبلی بر مبنای ۳۰ هزار مسافر بود اما در حال رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی هستیم تا بتونیم قیمت مناسبی را عرضه کنیم و زائران عتبات عالیات بتوانند با قیمت مناسب به این سفر معنوی مشرف شوند.

وی گفت: درباره ویزا نیز پس از صحبت‌هایی که دیروز مبنی بر لغو روادید بین ایران و عراق مطرح شد. این موضوع از طریق وزارت امور خارجه را پیگیری کردیم و نهایتاً با توجه به پاسخی که به صورت شفاهی از آن‌ها گرفتیم، لغو روادید مربوط به بعد از اربعین است. بنابراین مسافرانی که می‌خواهند در سامانه سماح ثبت نام کنند حتماً باید روادید کشور عراق را تهیه کنند.

در این میان اما بنا به گزارش های میدانی خبرگزاری ها بازار پروازهای اربعین وضعیت دیگری دارد و برخی از ایرلاین‌های بلیت پروازهای خود را بالاتر از سقف نرخی تعیین شده عرضه کرده‌اند.

به عنوان مثال یکی از ایرلاین‌ها قیمت بلیت هواپیمای تهران-نجف در روز چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه را پنج میلیون و ۲۹۲ هزار تومان تعیین کرده است و جالبتر اینکه چرا این پرواز تنها پرواز چارتری بوده و دقیقا یکی از تنها پروازهایی بوده که بالاتر از نرخ مصوب عرضه شده است.  

 در کنار شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز ایرلاین‌های خارجی نیز در این بازار با نرخ‌های نجومی‌شان جولان می‌دهند.  

گرچه نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی خارجی در حیطه وظایف سازمان هواپیمایی نیست اما آیا این نرخ‌های عجیب و غریب که از حدود ۱۰ میلیون تومان تا بیش از ۴۰ میلیون تومان متفاوت است به آشفته شدن بازار از سوی ایرلاین‌های داخلی دامن نمی‌زند؟ و اساسا این سوال مطرح می‌شود که در اربعین امسال با وجود تعیین محدودیت پذیرش ۳۰ هزار زائر ایرانی از سوی عراق و نبود مشکل برای پشتیبانی کامل از این پروازها از سوی ایرلاین‌های داخی، چه نیازی به پروازهای گران قیمت و لوکس آن هم برای زیارت و حضور زائران در عراق برای شرکت در مراسم اربعین وجود دارد؟

 

 

البته ذیبخش در این باره نیز به ایسنا گفته بود که ما نظارتی روی ایرلاین‌های خارجی نمی‌توانیم، انجام دهیم اما این پروازها کانکشنی  و لوکس است که زائر  ایرانی از آن استفاده نخواهد کرد و ایرلاین‌های ایرانی این پروازها را برنامه ریزی کرده و انجام‌ می‌دهند.

وی افزود: البته شرکت هواپیمایی العراقیه برای جابجایی زوار ایرانی اعلام آمادگی کرده و مجوزهای لازم را به آن داده‌ایم و شرکت هواپیمایی عراقی دیگری نیز به دنبال اخذ مجوز است اما اگر این دو ایرلاین خارجی بخواهند نسبت به جابجایی زائران ایرانی اقدام کنند باید نرخ پرواز آن‌ها با قیمت‌های مصوب همخوانی داشته باشد و اگر این کار انجام ندهند توان رقابت با شرکت‌های هواپیمایی داخلی نخواهند داشت.

 در چنین شرایطی باید دید سازمان هواپیمایی کشوری بر ارائه بلیت این پروازها از سوی ایرلاین‌های داخلی نظارتی می‌کند یا آنکه در ادامه شاهد گرانفروشی بیشتر از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی خواهیم بود؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار