کد خبر: ۱۸۰۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۷
منابع نزدیک اعلام کردند؛
برخی منابع نزدیک به طالبان جزئیاتی از قانون مورد این گروه را اعلام کردند، هرچند این قانون موقتی اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، منابع نزدیک به گروه طالبان قانون موقتی برای افغانستان صادر کرده که شامل تغییرات ریشه‌ای و اساسی در زمینه‌های مختلف کشور و نظم عمومی است.

براساس اظهارات یک منبع، طالبان، یک قانون موقت برای افغانستان صادر کرده که بر اساس آن سیستم جدیدی در دولت ایجاد می‌شود و به جای سه زبان که قبلاً در قانون ذکر شده بود، دو زبان رسمی باقی می‌ماند.

طبق قانون مذکور مبانی دین رسمی افغانستان، اسلام سنی مذهب حنفی و همچنین زبان‌های رسمی آن، دری (فارسی)، و پشتو است.

پیش از این برعلاوه زبان دری-فارسی و پشتو در افغانستان، زبان ازبکی نیز رسمی خوانده می‌شد که بسیاری از ساکنان ولایات شمالی به آن تکلم می‌کنند. علاوه بر این، یک جامعه شیعه قابل توجه در این کشور وجود دارد که عمدتاً از هزاره‌ها تشکیل شده است.

بر اساس این سند، یک شورای وکلای اسلامی و یک شورای عالی در افغانستان ایجاد می‌شود که شامل سیاستمداران، دانشمندان و روحانیون همه ولایات خواهد بود.

گفتنی است که بر اساس قانون اساسی افغانستان زبان‌های ازبکی، ترکمنی، بلوچی، نورستانی، پامیزی و یک تعداد زبان‌های دیگر زبان‌های رایج افغانستان و زبان‌های دری-فارسی و پشتو زبان‌های رسمی هستند.

طبق قانون موقت جدید اگر نمایندگان دولت سابق در مجمع ملی افغانستان از مصونیت پارلمانی برخوردار باشند در سایه دولت جدید از این مصونیت محروم خواهند شد.

تنها چند ساعت پیش از اعلام این خبر، «سهیل شاهین»، سخنگوی طالبان در گفتگویی از طرح این گروه برای انتقال قدرت به حکومت دائم خبر داد و گفت با توجه به موقت بودن دولت جدید، انتظار اعمال برخی تغییرها وجود دارد.

شاهین در ادامه افزود: نیاز به تعیین فوری کابینه دائم، یک مطالبه مردمی است حال آنکه این روند ممکن است روزها و حتی ماه‌ها طول بکشد.

وی ادامه داد: عدم قطعیت درباره چارچوب زمانی تشکیل دولت دائم، دلیل لغو مراسم تحلیف دولت جدید بود حال آنکه این مسئله به کشورهایی که از آنها برای حضور در مراسم دعوت شده بود؛ اطلاع داده شد.

شاهین همچنین از تداوم ارتباط طالبان و آمریکا بعد از پایان عملیات خروج نظامیان خارجی از افغانستان خبر داد و گفت آمادگی برقراری روابط دوجانبه با آنها را داریم و از واشنگتن می‌خواهیم که دارایی‌های افغانستان را آزاد کند.

ذبیح الله مجاهد دیگر سخنگوی طالبان نیز روز پنجشنبه در مصاحبه با ان اچ کی گفته بود که دولت موقت افغانستان، از راه دیپلماسی، خواستار ایجاد رابطه‌ای خوب با جامعه بین الملل است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار