کد خبر: ۱۸۰۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۳
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام‌ کرد؛
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در صورت تامین برق و سوخت پایدار، واحدها و کارخانجات سیمانی قادر به تامین ۱۰۰درصدی سیمان برای طرح بزرگ تولید سالیانه یک میلیون مسکن بدون هیچ دغدغه‌ای هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «عبدالرضا شیخان»  با اشاره به جلسه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت با فعالان و تولیدکنندگان سیمان کشور، تاکید کرد: در صورت تامین پایدار برق و سوخت، این صنعت آماده است تا بدون مشکل سهم خود را در ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور که از برنامه‌های دولت سیزدهم است، ایفا کند.

وی با بیان اینکه بیشتر شرکت‌های سیمانی وارد بورس شده و شرکت‌های باقی‌مانده نیز در حال طی فرآیندهای اداری کار هستند، گفت: ورود سیمان به بورس کالا به‌طور قطع به شفافیت عرضه و قیمت‌ها خواهد انجامید.

شیخان در ادامه به کاهش نارسایی‌های بازار سیمان در هفته‌های گذشته و التهابات بازار اشاره کرد و افزود: اکنون با همت و تلاش همه دست‌اندرکاران امر و تولیدکنندگان شرایط پایداری را در بازار شاهدیم و  قیمت مصوب هر کیسه سیمان درب کارخانه ۲۵ هزار تومان است.

وی بیان‌داشت: با احتساب ارزش افزوده، هزینه‌های تخلیه و بارگیری و حمل و نقل، اکنون هر کیسه سیمان در مناطق مختلف کشور بین ۳۳ تا ۴۳ هزار تومان قیمت دارد.

این مقام صنفی با اشاره به بهبود نسبی تامین برق برای واحدهای سیمانی و تامین متوسط ۶۵ درصد برق مورد نیاز کارخانجات، خاطرنشان‌کرد: اکنون برای ساعت‌های شب، هشت ساعت برق در اختیار واحدهاست و در طول روز نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد برق مورد نیاز به‌طوری که کوره‌ها خاموش نشود و فعال بماند، کارخانجات دیماند در اختیار دارند.

وی ادامه‌داد: همچنین کارخانجاتی که دو کوره در اختیار دارند، یکی از کوره‌هایشان فعال است، اما آنهایی که با یک کوره فعال می‌کردند، همان کوره به فعالیت ادامه می‌دهد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: همین میزان تامین برق نیز سبب شده تا واحدها بتوانند عرضه‌های به نسبت خوبی در هفته‌های گذشته داشته باشند و قیمت هر کیسه سیمان از حدود ۸۰ هزار تومان به ۳۳ تا ۴۳ هزار تومان کاهش یافت.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: در زمان تامین ۱۰۰ درصدی برق، ماهانه بین ۵.۵ تا ۶ میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شد که با تامین ۶۵ درصدی برق به حدود ۴.۸ تا پنج میلیون تن کاهش یافته است؛ اما با وجود این کاستی‌ها بازار را دوباره به تعادل رساندیم.

وی تصریح‌کرد: درخواستی که فعالان سیمانی در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتند، تامین برق و سوخت برای واحدها بدون توقف در سال بود، زیرا هر زمان وقفه‌ای در تامین این دو خدمت اساسی به وجود آمده، تولید، عرضه و در نتیجه بازار ملتهب شده است.

شیخان، همچنین بر لزوم تامین سوخت دوم (مازوت) برای کارخانجات به‌ویژه در فصل سرما که عمده قطعی گاز در این ایام اتفاق می‌افتد، تاکید کرد و افزود: به این منظور همه واحدهای تولیدی مخازن ذخیره سوخت‌شان را آماده کرده‌اند و فقط یک هماهنگی بین وزارتخانه‌های صنعت و نفت نیاز است تا همه این مخازن از مازوت پُر شوند.

وی با بیان اینکه مشکلات قطعی برق تا زمان خروج از فصل گرما و کاسته شدن از مصارف خانگی همچنان وجود دارد،‌ اضافه‌کرد:‌ در این زمینه یکی از هلدینگ‌های بخش خصوصی اقدام به استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تامین برق بخشی از خطوط تولیدی خود کرده، اما توسعه این قبیل امکانات نیازمند سرمایه و تسهیلات است، زیرا واحدهای سیمانی به تنهایی توان مالی نیروگاه‌سازی ندارند.

«سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه اخیر خود با واحدها و فعالان سیمانی اظهار داشت: در موضوعات حمل و نقل، کاهش قیمت تمام شده، پروژه‌های افزایش بهره‌وری و تامین سوخت زمستانی برنامه‌هایی برای این صنعت داریم.

وی گفت: در زمینه تامین برق نیز ساخت بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنعت را با همکاری با وزارت نیرو در دستور کار داریم که فولادی‌ها در این زمینه پیش‌قدم شده‌اند.

فاطمی‌امین پیشتر نیز با بیان اینکه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسیده، گفته بود: اقداماتی که در جریان کنترل قیمت سیمان در وزارت صنعت انجام شد، برخورد تعزیراتی و دستوری نبود؛ بلکه اصلاح ساختارها منجر به تعادل بازار و کاهش قیمت‌ها شد.

برچسب ها: سیمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار