کد خبر: ۱۸۰۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۶
در نخستین واکنش به پیرزوی حزب پوتین در انتخابات روسیه؛
اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای مداخله آمیز، به نتایج انتخابات سراسری روسیه واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، اتحادیه اروپا در واکنش به برگزاری همزمان انتخابات سراسری پارلمانی، محلی و منطقه‌ای روسیه که به مدت سه روز از ۱۷ تا ۱۹ سپتامبر برگزار شد، از سیاست انتخاباتی دولت مسکو و محدودیت‌های اعمال شده علیه منتقدان به شدت انتقاد کرد.

نماینده عالی شورای اروپایی با انتشار بیانیه‌ای به نمایندگی از اتحادیه اروپا مراتب انتقاد و نگرانی اروپایی‌ها در این زمینه را مطرح کرده است.

در این بیانیه ادعا شده است: اتحادیه اروپا متأسف است که تصمیم روسیه مبنی بر اعمال محدودیت شدید برای شمار اعضا و شکل هیأت بین‌المللی نظارت بر انتخابات متشکل از نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا و دفتر نهادهای نهادهای دموکراتیک و حقوق بشری، مانع از استقرار این هیأت شد.

اتحادیه اروپا همچنین در این بیانیه با طرح ادعای «نگرانی عمیق» از اجرای پیوسته الگوی «تنگ کردن فضا بر مخالفان، جامعه مدنی و صداهای مستقل در سراسر روسیه» از رهبری روسیه خواسته است که روند این «تحولات منفی» را «برعکس» کند.

اروپا در بیانیه خود مدعی شده است که فدراسیون روسیه باید در زمینه حمایت از حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک در چارچوب کاری سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا و شورای اروپا به تعهداتش پایبند باشد.

گفتنی است که نتایج اولیه انتخابات پارلمانی روسیه حاکی از پیشتازی حزب «روسیه متحد» وابسته به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور است.

انتخابات پارلمانی روسیه از بامداد روز جمعه ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) در این کشور شروع شد و برای سه روز متوالی ادامه داشت.

حزب «روسیه متحد» با شمارش بیش از ۸۵ درصد آرا با کسب دست کم ۳۱۵ کرسی از ۴۵۰ کرسی توانست اکثریت را در انتخابات پارلمانی روسیه حفظ کند.

حزب کمونیست روسیه در انتخابات پارلمانی این کشور که ۱۴ حزب در آن شرکت کرده بودند با کسب حدود ۲۵.۱۷ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. به این ترتیب آرای حزب کمونیست روسیه هم نسبت به انتخابات دوره گذشته حدود ۸ درصد رشد داشته است.

پیش تر نتایج نظرسنجی خبرگزاری ریانووستی روسیه که در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور برگزار شد، نشان داد که حزب روسیه متحد در این انتخابات حدود ۴۵ درصد آرا را به دست می‌آورد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار