کد خبر: ۱۸۰۴۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴

سلامت نیوز: در شرایطی که سال تحصیلـی تا چند روز دیگه به‌طور رسمــی آغاز می‌شود و هنوز تکلیف بازگشایـی مدارس مشخص نیست، دولت سعی دارد که با تکیه بر توان افزایش واردات واکسن، 15 میلیون دانش آموز را واکسینه کند تا شاید بتواند در آبان‌ماه که 60 میلیون دُز واکسن وارد کشور می‌شود، از ابتــلای دانش آموزان به کرونا در مــدارس پرجمعیت جلوگیری کنــد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،امــا موضوعی که در این بین جای سوال دارد، این است که دانش آموزان با واکسن‌های سینــوفارم چینــی واکسینه می‌شوند که تا پیش از این برای بزرگسالان استفاده می‌شد.با دستور وزیر بهداشــت دانش آمــوزان 12 تا 18 سال نیز به فهرست جمعیت هدف تحت پوشش واکسیناسیون علیه ویروس کرونا اضافه شده‌اند، هرچند که وزیر آموزش و پرورش باور دارد که بازگشایی مدارس در آبان 1400 ارتباطی با واکسینه شدن دانش آموزان نخواهد داشت و بر اساس سه روش «غیرحضوری و از طریق مدرسه تلویزیونی ایران و شبکه شاد و حضور دانش آموزان در مدارس به شکل تدریجی» سال تحصیلی 1400-1401 آغاز می‌شود.

اما این گفته‌های کاظمی، والدین را به یاد صحبت‌های وزیر سابق آموزش و پرورش می‌اندازد که سال گذشته نیز و در این روزها، تاکید داشت که مدارس باید بازگشایی و فقط 20 روز توانست در مقابل پیک سوم کرونا، مقاومت کند. اما این روزها بیش از هر زمان دیگری موضوع واکسیناسیون دانش آموزان به گوش می‌رسد.

همان‌طور که مدیر گروه شبکه شاد گفته است: «امروز (سه شنبه) نسخه جدید شبکه شاد رونمایی می‌شود. ۴۷ میلیارد پیام در سال گذشته در شبکه شاد مبادله شده که اگر به تعداد دانش آموزان و معلمان تقسیم کنیم می‌توان گفت تقریبا هر شخص ۴۰۰۰ پیام ارسال کرده است، 93 درصد از مراکز فنی و حرفه‌ای در دنیا با توجه به شیوع کرونا تعطیل شدند و کشور ما هم همین وضع را داشت و فکر می‌کنیم در اینجا با افت تحصیلی مواجه شدیم‌.» اما به‌باور کارشناسان پلتفرم آموزشی شاد، قادر به جبران روند افت دانش آموزان نیست.

در این میان، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آغاز واکسیناسیون دانش آموزان درباره آخرین تصمیمات برای بازگشایی حضوری مدارس اظهار کرد: «قرار بود بر اساس دستورالعمل ابلاغی برای بازگشایی مدارس، آموزش در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها به صورت غیرحضوری شروع شود. بنابراین بنایی برای بازگشایی حضوری در مدارس پرتراکم در مهرماه نداشتیم و برنامه واکسیناسیون دانش آموزان تاثیری در این روند ندارد. ضمن آنکه تزریق واکسن و ایجاد ایمنی در دانش آموزان نیز چند هفته به طول می‌انجامد.طبق دستورالعمل ابلاغی، بازگشایی مدارس به صورت حضوری در روستاها، مناطق عشایری با کمتر از ۵۰ دانش آموز از مهرماه امکان پذیر است و عملیاتی می‌شود.»

کاهش سن با هدف تزریق

نتایج یک افکارسنجی آنلاین نشــان می‌دهد: بسیاری از مردم از حضور فرزندان خود در خانه در سال تحصیلی رضایت ندارند و اکثر آنها « تسریع در واکسیناسیون» را بهترین راه برای بازگشایی مدارس در شرایط کنونی می‌دانند. تسریع در واکسیناسیون عمومی با ۵۱.۴ درصد ، «تلفیق آموزش مجازی و حضوری » با ۱۸.۴ درصد، « هر مدرسه بر اساس شرایط خود تصمیم بگیرد‌» با ۱۶.۲ درصد و «کاهش جمعیت کلاس‌هــا » با ۱۴ درصد از سوی مخاطبان به عنوان بهترین راه بازگشایی انتخاب شده است.

با این حال کاهش حداقل سن ثبت‌نام برای تزریق واکسن در اکثر استان‌ها در سامانه نوبت‌دهی salamat نیز نشان از این امر دارد. مثلا در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، لرستان ، همدان و یزد، متولدین ۱۳۸۳ و قبل از آن، استان‌های بوشهر و هرمزگان، متولدین ۱۳۷۸ و قبل از آن، استان‌ مرکزی، متولدین ۱۳۷۵ و قبل از آن، استان کهگیلویه و بویراحمد، ۱۳۷۰ و قبل از آن، استان‌های گیلان و مازندران، متولدین ۱۳۶۸ و قبل از آن، و همچنین متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳ و برای ثبت‌نام در هیچ استانی، نیاز به داشتن پرونده بهداشتی نیست.

این موضوع نشان می‌دهد که عزم دولت برای واکسینه کردن دانش آموزان جدی است. قرار است در مرحله بعدی پس از مطالعات گسترده‌تر واکسیناسیون گروه‌های سنی 7 تا 12 سال آغاز شود.

واکسیناسیون با واکسن بزرگسالان

پیش‌تر وزیر بهــداشت گفتـــه بــود: «برای دانش‌آموزان واکسن خاصی وارد کرده‌ایم» اما دو روز پیش اعلام کرد که «واکسنی که برای دانش‌آموزان تزرق می‌شود همان سینوفارم است و باید دو دز آن را تزریق کنند.» پیش‌تر نیز علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران، گفته بود: «واکسن پاستوکووک یکی از واکسن‌های ایمن و در دسترس برای تـــزریــق به کودکان است.»

در همین حال، محســن بیگی مدیرکل سلامت وزارت آموزش و پرورش گفته که «١۵ میلیون دانش‌آموز از پیش دبستانی تا سال دوازدهم داریم و قرار بر این است که واکسیناسیون از سنین بالاتر و با اولویت مدارس با نیاز‌های ویژه انجام شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حضوری شدن مدارس، قرار بر این بود که در مهرماه آموزش‌ها به‌صورت مجازی و از آبان به تدریج آموزش حضوری داشته باشیم.»

اما سوال اصلی اینجاست؛ کدام واکسن‌ها برای دانش‌آموزان مناسب است؟ پرسشی که وزیر بهداشت در پاسخ به آن تاکید می‌کند که «براساس مطالعاتی که انجام شده واکسن سینوفارم برای این گروه سنی تزریق خواهد شد و این واکسن در اختیار همه مراکز نیز قرار داده شده است.» در این میان نظر حمیدرضا جماعتی، ‌دبیر کمیته علمی کشوری کرونا جویا شدیم، او با بیان اینکه واکسن کرونا عارضه خیلی مهمی در نوجوانان ایجاد نمی‌کند و شاید در تعداد کمی از این گروه سنی به صورت درد در ناحیه محل تزریق، تب و لرز خفیف و سردرد بروز کند، گفت: «والدین نگرانی در تزریق واکسن کرونا به فرزندانشان نداشته باشند.»

آخرین آمار کرونا

طبق آخرین آمار شیوع کرونا در کشور، از روز یکشنبه تا دوشنبه (29 شهریور) ۱۷هزار و ۳۹۷ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۳۴۴ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار