کد خبر: ۱۸۰۴۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
گروه استان‌ها- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از کشف چند کتیبه مهم در اطراف مجموعه میراث جهانی تخت جمشید خبر داد.

چند کتیبه مهم در اطراف میراث جهانی تخت جمشید کشف شد

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، هادی شه‌دوست شیرازی از کشف چند کتیبه مهم در اطراف مجموعه میراث جهانی تخت جمشید خبر داد و اظهار داشت: این کتیبه‌ها در دامنه کوه رحمت در شهرستان مرودشت و در نزدیکی مجموعه میراث جهانی تخت جمشید قرار دارند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: این کتیبه‌ها احتمالاً برای اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی و به خط فارسی باستان و در دل‌سنگ نگاشته شده است.

وی گفت: مضمون یکی از این کتیبه مربوط یک شخص است که اسم آن آسیب‌دیده است و واژه دبیر و سال چهارم یزدگردی و منطقه در آن مشاهده‌ شده است که متعلق به یک استودان دبیر بوده است.

شه‌دوست شیرازی بیان کرد:کتیبه‌ها از طبقه‌بندی مهم‌ترین اسناد تاریخی به شمار می‌رود و اهمیت این کتیبه‌ها به تواتر خط و زبان فارسی بازمی‌گردد و بسیاری واژه‌ها در کتیبه‌ها و پیشینه زبان فارسی را در بعضی از کتیبه‌ها می‌بینیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: دشت مرودشت به علت وجود تمدن‌ها و پیدایش حکومت‌هایی چون هخامنشیان و ساسانیان و وجود آثاری از پیش‌ از تاریخ همچون تل باکون یکی از غنی‌ترین دشت‌های کشور و دنیا در علم باستان‌شناسی محسوب می‌شود و وجود آثار مهمی چون مجموعه جهانی تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب و شهر استخر و ده‌ها آثار دیگر برگ مهمی از تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین را به نمایش گذاشته است.

وی بیان کرد: مرکز پژوهش‌های کتیبه‌شناسی در تخت جمشید برای خوانش کتیبه‌ها فعال‌ شده است.

انتهای پیام/424/ح

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار