کد خبر: ۱۸۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۲
بازار سرمایه این روزها درگیر وضعیت بغرنجی است که تا حد زیادی سهامداران را با زیان جدی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در روزهای گذشته سراسر قرمزپوش بوده است. این مساله برای سهامداران و افرادی که با امید کسب سود وارد این بازار شده بودند، سیگنالی برای خروج از این بازار است.

اما نکته قابل تامل در این زمینه باز هم به سازمان بورس و شرکت‌های حقوقی باز می‌گردد که در شرایط فعلی بازار را به حال خود رها کرده و گاهی با تصمیمات اشتباه روند نزولی شاخص کل و شاخص کل هموزن بورس را سرعت می‌بخشد.

به نظر می رسد، در شرایط فعلی که بورس با عدم اطمینان‌های زیادی مواجه است، روند فعلی حرکت سهم‌ها و شاخص‌ها امید زیادی را برای سرمایه‌گذاران و سهامداران باقی نگذاشته است. این موضوع را می‌توان در خروج پول حقیقی از بازار سرمایه به وضوح مشاهده کرد.

در روزهای اخیر،‌ سه گروه کالایی ‌محور، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و کانه‌‌های فلزی از دیگر صنایعی بودند که در اولویت نخست حقیقی‌‌ها برای فروش قرار گرفتند. در مقابل اما سهامداران خرد گروه‌‌های کوچکی چون سایر معادن، کانی غیرفلزی، تامین آب و برق و گاز و کاشی و سرامیک را در لیست خرید خود جای دادند.

افت 200 هزار واحدی شاخص کل

از 6 شهریور سال جاری تا کنون بازار سرمایه در یک روند کاملا نوسانی که تمایل زیادی به سقوط داشته است، بازار سرمایه با کاهش 15 درصدی مواجه شده است. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل از اواسط خرداد ماه که بازار سرمایه روند صعودی به خود گرفته است، تا ابتدای شهریور ماه تا عدد 1 میلیون و 600 هزار واحدی رشد داشته است، اما در همین مدت با کاهش 200 هزار واحدی مواجه شده است.

این موضوع را می توان از منظر قیمت سهام مختلف نیز مورد ارزیابی قرار داد. قیمت اکثر نمادها در بازار سرمایه در حال حاضر و با همین کاهش 200 هزار واحدی شاخص به قیمت آنها در شاخص 1 میلیون واحدی رسیده است.

این موضوع می‌تواند نشان در ماه‌های گذشته بازار با یک امیدواری خاص نسبت به تیم جدید اقتصادی دولت، وعده‌های مختلف جهت ساماندهی بورس و جبران زیان سهامداران تا حدودی اجرایی نشده است.

اخباری که جان بورس را گرفته است

اخبار ضد و نقیض از انجام مذاکرات نیز در این موضوع دخالت بسیار داشته است. به اعتقاد برخی کارشناسان بازار سرمایه هراس از ریزشی ‌شدن دلار پس از انتشار اخبار مثبت برجامی از مهم‌ ترین دلایلی بوده است که در هفته‌های گذشته منجر به ‌نزولی شدن قیمت‌ها و تشدید فشار فروش در بورس بوده است.

این ‌واکنش بورس و سهامداران در حالی رقم خورده است که فعالان بازار ارز واکنش این چنین شدیدی به ‌اخبار برجامی نشان نداده و دلار در یک ماه گذشته با افت حدود ۲ درصدی مواجه شده است.

برخی کارشناسان معتقدند ریزش قیمت سهام در روزهای گذشته به دلیل نبود تقاضای مناسب بوده است و افرادی که نیاز به نقدینگی داشته‌اند با قرار دادن سفارش پایین تر به دنبال نقد کردن سهام خود بوده‌اند. این موضوع را می‌توان در کاهش ارزش معاملات در کل بازار و ارزش معاملات خرد نیز مشاهده کرد.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که عرضه‌های اولیه صورت گرفته در هفته‌های گذشته جان بازار را گرفته است و این مساله نیز فشار فروش را نسبت به گذشته به شدت افزایش داده است.

سیگنال‌دهی مجازی را جدی نگیرید

نکته جالب توجه در این زمینه آن است که سهامداران باید در معاملات خود به شدت مراقب باشند. در حال حاضر بسیاری از کانال‌ها و گروه ها در فضای مجازی بر روی برخی نمادها تاکید می‌کنند تا بتوانند نفعی برای خود کسب کنند. در صورتی که سهامداران تحلیل چه تکنیکال و چه بنیادی را سرلوحه خرید و فروش قرار دهند، می‌توانند در وضعیت فعلی تا حدودی از زیان خود را بکاهند.

باید منتظر ماند و دید دولت سیزدهم چه زمانی برنامه‌های خود برای بورس را اجرایی می‌کند و این مساله تا چه حد می‌تواند بازار سرمایه را از وضعیت قرمز خارج کند.

انتهای پیام/ب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار