کد خبر: ۱۸۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
رییس گروه ایرانشناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: خاطره‌نویسی اُسرای جنگ و انتشار آن‌ها از مهم‌ترین منابع موجود در کتابخانه ملی ایران است که همواره مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ایرج عنایتی‌زاده گفت: خاطره‌نویسی اُسرای جنگ و انتشار آن‌ها بخش قابل توجهی از منابع دفاع مقدس است که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. یادداشت‌های روزانه سیدناصر حسینی‌پور، نمونه‌ای از این آثار است که مجموع این خاطرات در کتابی با عنوان «پایی که جا ماند» منتشر شده است.

رییس گروه ایرانشناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: سیدناصر حسینی‌پور در ۱۶ سالگی وارد جبهه جنگ شد و یادداشت‌های روزانه، مشاهدات و خاطرات خود از دوران اسارت را به رشته تحریر درآورده که این کتاب به زبان فرانسه ترجمه شده است و در کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

او بیان کرد: همچنین بیش از ۲۰۰ جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس در تالار ایرانشناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موجود است که اغلب این منابع به زبان انگلیسی است و دیگر منابع به زبان‌های فرانسوی، آلمانی، روسی و ایتالیایی موجود است.

عنایتی‌زاده افزود: مطالعات ایرانشناسی به دوره‌های قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تقسیم می‌شود و از سال ۱۳۵۷ به بعد با توجه به رخدادهای متعدد، ظهور و بروز تحولات سیاسی رویکرد ایرانشناسان و شرق‌شناسان در حوزه مطالعات ایرانشناسی در مقایسه با گذشته متفاوت شد.

او در عین حال گفت: در این دوره مباحث مختلفی مورد توجه ایرانشناسان قرار گرفت که از جمله می‌توان به پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اشغال سفارت امریکا در تهران و نیز هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق اشاره کرد. البته با توجه به این‌که موضوع جنگ تحمیلی ایران و عراق در حوزه بین‌المللی جای می‌گرفت، مطالعات رشته‌هایی چون علوم سیاسی در آن دوره بیش از سایر رشته‌ها مورد توجه قرار گرفت. به همین دلیل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، منابع و آثاری که در حوزه ایرانشناسی چاپ و منتشر شده معطوف به رشته‌های مرتبط با مطالعات علوم سیاسی است.

عنایتی‌زاده ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر اساس رسالت ذاتی خود منابع مرتبط با دفاع مقدس را جمع‌آوری کرد و در اختیار پژوهشگران، اصحاب علم، دانش و فرهنگ قرار داده است. در گذشته بخشی از منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با موضوع دفاع مقدس به صورت دیجیتال‌سازی‌شده در اختیار کتابخانه موزه دفاع مقدس قرار گرفت.

رییس گروه ایرانشناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآور شد: منابع مربوط به حوزه دفاع مقدس به چند بخش تقسیم‌بندی می‌شود. بخشی از این منابع مربوط به آغاز جنگ تحمیلی است. بخش دیگر مربوط به دوران جنگ و بخشی به پایان جنگ تحمیلی برمی‌گردد.

او گفت: برخی از منابع موجود در تالار ایرانشناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی توسط محققان در مراکز و آکادمی‌های مختلف سیاسی و یا مراکز مطالعاتی نظامی در خارج از کشور نوشته شده و برخی دیگر در داخل کشور به چاپ رسیده است که می‌توان به خاطرات ٱسرا یا زندگینامه فرمانده‌های عملیات در جنگ اشاره کرد که این آثار به زبان‌های مختلف چاپ و منتشر شده‌اند.

عنایتی‌زاده خاطرنشان کرد: در این منابع به مباحث مختلفی چون مسائل سیاسی و حقوقی جنگ و بخشی به مسائل جنگ به لحاظ تاریخی و ریشه‌یابی علل جنگ اشاره شده است. بخش دیگری از این منابع، تحلیلی بر اوضاع منطقه در زمان جنگ و بخش دیگر مربوط به ارزیابی قوای نظامی کشورهای ایران و عراق می‌شود. ضمن این‌که در این آثار به مسائل حاشیه‌ای جنگ مانند استفاده از سلاح‌های شیمیایی عراق پرداخته شده است.

انتهای پیام

برچسب ها: دفاع مقدس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار