کد خبر: ۱۸۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
در کنفرانس بین المللی تجارت ایران و هند بررسی شد:
کنفرانس بین المللی تجارت ایران و هند به همت موسسه بین المللی پژوهشهای صنعتی و تجاری و با حمایت اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند، در تاریخ سه شنبه عصر ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۰ در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

سینا سنجری، مدیرعامل این موسسه و دبیر کنفرانس بین المللی تجارت ایران و هند با اشاره به هدف برگزاری این رویداد تجاری گفت: «هدف از برگزاری این همایش ها آگاهی بخشی و کمک به افزایش اطلاعات تجار و بازرگانان در امر صادرات است، زیرا در شرایط تحریم وجود اطلاعات دقیق و منابع لازم در برقراری رایزنی های صحیح می تواند بسیاری از مشکلاتی که به لحاظ بین المللی برای شرکت های ایران به وجود آمده را حل کند و تلاش ما نیز تسهیل در حوزه تجارت شرکت هاست.»
به گفته او، «با تحولاتی که در سال آتی در عضویت ایران در شانگهای و سایر حوزه های مبادلات تجاری پیش آمده ضمن بروز رسانی اطلاعات، سالی یک بار این همایش را در حوزه تجارت ایران و هند برگزار خواهیم کرد تا به عنوان یک رویداد مرجع فضا را برای تسهیل تجارت دو کشور را پیش ببریم.»
دبیر کنفرانس بین المللی تجارت ایران و هند ادامه داد: «دولت با هدایت ها و گوشزدها و یادآوری حمایت بخش خصوصی توانسته کار خود را پیش ببرد و در سالیان اخیر با توجه به نیاز کشور معاونتی را به نام دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه ایجاد کرده است. به همین دلیل سایر سازمان ها در تکاپوی آن هستند تا بتوانند در بحث تسهیل تجارت مشارکت کنند و شرکت های ایرانی را به سمت مشارکت در تجارت بین المللی هدایت کنند.»
سنجری افزود: «مسیر در حال هموارتر شدن است و امید داریم تا با تمام مواردی که در حال رویدادن برای تجارت ایران است دولت به این نتیجه برسد که رایزنی های تجاری را همطراز با مذاکرات سیاسی قرار دهد، در صورت این گونه هدفگذاری‌ها از سوی دولت بسیاری از موانع تجاری بهبود خواهد یافت و سیاست به کمک و پشتیبانی تجارت در راستای تجاری صلح بیشتر و همگرایی بیشتر کشورها خواهد رفت.»
او با بیان اینکه دیدگاه بی اعتمادی نسبت به بخش خصوصی از سوی دولت در سالیان گذشته رایج بوده است، تاکید می کند: «تلاش براین است تا در سال‌های پیش رو بخش خصوصی بخصوص در بخش مشاوره و همفکری از سوی دولت بیشتر مشارکت داده شود. اکنون حاکمیت کشور پی برده است که از تجربیات عملی شرکت های خصوصی می تواند در تصمیم سازی ها و سیاستگذاری ها و قانونگذاری های کلان استفاده کند.»
او خاطر نشان کرد: «با همه سختی ها به نظر من شرایط ساختاری داخلی در تجارت هر روز بهتر از دیروز می شود همه اینها را مدیون آگاهی بخشی های رسانه ای‌، برگزاری رویدادهای تجاری، نمایشگاهی و آگاهی ها و اطلاع رسانی های تخصصی انجام شده در فضای مجازی هستیم که همه فعالان، دولت و تشکلها را به هم نزدیک کرده است و بی شک این گونه همایشها نقش موثری در این میان داشته است.»
افزایش سهم حمل و نقل ریلی در برنامه ششم توسعه
همچنین سعید رسولی، مدیرعامل شرکت ملی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس بین المللی گفت: «امروزه در کشورمان بیش از 14 هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم و حدود 26 هزار دستگاه انواع واگن های باری در اختیار بخش دولتی است و با وجود این ظرفیت حداکثر بار شبکه ریلی ایران در سال 1395 انجام شده که حدود 50 میلیون تن است. »
به گفته او، «سهم حمل و نقل ریلی در تمام بارنامه‌های کشور حدود 11 درصد است که در برنامه ششم توسعه تکلیف شده تا سهم راه آهن در پایان برنامه در بخش باربری به 30 درصد و در مسافر به 20 درصد برسد»
رسولی تاکید کرد: «جهش از 11 درصد به 30 درصد الزاماتی دارد که بخشی از آن به زیر ساخت باز می گردد و باید حلقه های فقوده شبکه ریلی را برای حداکثر بهره وری کامل کنیم و مراکز عمده بار را به شبکه ریلی متصل کنیم بخصوص در زمینه کریدورهای بین المللی باید ناوگان خود را توسعه دهیم تا شاهد جهش باشیم.»
مدیرعامل شرکت ملی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه به بحث ترانزیت در امور حمل و نقل ریلی پرداخت.
احمد صادقی، رئیس اداره سوم آسیای جنوبی وزارت امور خارجه نیز در کنفرانس بین المللی تجارت ایران و هند گفت: «با استفاده از سیاست های خارجه و دیپلماسی تجاری می توانیم دو هدف را دنبال کنیم. نخست اینکه فضای سیاسی مطلوب در کشور را ایجاد کنیم و دوم اینکه اسناد بالادستی را برای تسریع در کار فراهم کنیم. »
به گفته او، «مبادلات تجاری در هند در سال 2018 در اوج خود بوده است و اکنون باید با طرف هندی در زمینه مبادلات و ساز و کارهای هندی ، تجارت را به سمت کالاهای غیر نفتی سوق دهیم. ضمن آنکه موافقتنامه های مواصلات قضایی نهایی شده و منتظر امضاست تا اختلافات تجاری را بر طرف کند. در این زمینه دفتری به اتاق بازرگانی ایران در بمبئی اختصاص داده شده است که در آنجا نماینده اتاق بازرگانی ایران می تواند در تنظیم قراردادهای بین دو کشور کمک کننده باشد.»
او با اشاره به جایگاه استراتژیک بندر چابهار گفت: «این بندر در زمینه حمل و نقل و تجارت در ترانزیت سه شاخص مواصلاتی دارد که از مسیر قفقاز ، کریدور شمال و جنوب و شمال شرقی ایران را تسهیل می کند و از این طریق می توانیم با موافقنامه همکاری بین ایران هند و افغانستان، بندر چابهار را دوباره به سمت افغانستان احیا کنیم. »
گفتنی است؛ در این رویداد تجاری نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند، معاون امور بندری سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، رایزن سابق تجاری ایران در هند، دبیر اتاق بازرگانی ایران و هند مستقر در جنوب هند، رایزن تجاری هند در ایران، مدیر کل امور بین الملل گمرک ج.ا‌.ا، دبیر کل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک و نماینده سازمان بنادر و دریانوردی حضور یافته و به سخنرانی پرداختند.

نام:
ایمیل:
* نظر: