کد خبر: ۱۸۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۸
با اعلام از سوی وزیرتجارت کانبرا؛
وزیرتجارت استرالیا از پیگیری طرحی برای تجارت آزاد این کشور با اعضای اتحادیه اروپا خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، وزیر تجارت استرالیا همزمان با آغاز تلاش این کشور برای جبران تأثیر منفی لغو قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی از فرانسه بر روابط کانبرا با پاریس و بروکسل، اعلام کرد که توافق تجاری استرالیا و اتحادیه اروپا ضمن تضمین سود متقابل به اعضای این اتحادیه اجازه خواهد داد تا در منطقه اقیانوس هند- آرام نقش‌آفرینی و حضور بیشتری داشته باشند.

دان تیهان، وزیر تجارت استرالیا از اتحادیه اروپا خواست تا در جهت دستیابی به توافق تجارت آزادی که نفع تمامی طرف‌ها را تأمین کند، گام بردارد. تیهان همچنین با اشاره به درک اتحادیه اروپا از وزن اقتصادی منطقه اقیانوس هند-آرام حصول این توافق تجاری را عاملی برای تقویت تعامل اعضای اتحادیه اروپا در این منطقه عنوان کرد.

دور تازه مذاکرات استرالیا و اتحادیه اروپا برای حصول توافقی تجاری، ۱۲ اکتبر آینده برگزار خواهد شد؛ نشستی که موفقیت آن با بروز تنش تازه میان دو طرف با تردید مواجه شده است.

استرالیا هفته گذشته اعلام کرد که به دنبال عقد پیمان «اوکوس» با آمریکا و انگلیس با هدف همکاری دفاعی و امنیتی در منطقه اقیانوس هند-آرام، سفارش زیردریایی‌های فرانسوی را لغو کرده و در عوض حداقل ۸ زیردریایی دارای موتور اتمی از آمریکا خریداری می‌کند. این تصمیم خشم فرانسه را برانگیخت و با اعلام پشتیبانی بروکسل از پاریس منجر به بروز تنش در روابط استرالیا و اتحادیه اروپا شد.

ادعای مطرح شده از سوی وزیر تجارت استرالیا را می‌توان در ادامه تنش به وجود آمده میان فرانسه و طرفین پیمان «آکوس» شامل آمریکا، استرالیا و انگلیس ارزیابی کرد.

در نتیجه این پیمان، استرالیا قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی از فرانسه را لغو کرد و به جای آن قرار است دست کم هشت فروند زیردریایی هسته‌ای از آمریکا و انگلیس خریداری کند.

از پیمان آکوس درست در همان روزی رونمایی شد که «اورزلا فن درلاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه سال آینده در پاریس یک نشست دفاعی ویژه با تمرکز بر روی ایجاد نیروی نظامی مستقل برگزار خواهد کرد.

به این ترتیب، آکوس را می‌توان سیلی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی تلقی کرد که در کارنامه خود علاوه بر دفاع از ایده تشکیل «ارتش اروپایی»، جمله معروف «ناتو دچار مرگ مغزی شده است» را هم دارد تا به او یادآوری کند که برای رسیدن به خودکفایی باید از سد آمریکا عبور کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار