کد خبر: ۱۸۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
ورزش بانجی‌جامپینگ چیست؟ چه تجهیزاتی لازم و چه خطراتی دارد؟ مراکز آن در ایران کدام‌اند؟

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، با دیدن تصاویر پرش از ارتفاع‌های بلندمرتبه یا قعر دره، چشمان خود را می‌بندید تا ادامه ماجرا را نبینید یا آدرنالین خون شما بالا می‌رود و می‌خواهید جای آن فرد باشید؟

اگر جزو دسته دوم هستید، متن را ادامه دهید، شاید راه و چاه تجربه‌ آن را یاد گرفتید. می‌خواهیم از یکی از هیجان‌انگیزترین ورزش‌ها بگوییم که در دهه اخیر بسیار محبوب شده و معمولا قشر نوجوان و جوان را شیفته خود کرده است، کسانی که عاشق هیجانند و دوست دارند کار‌هایی ورای معمول انجام دهند. منظور، بانجی جامپینگ است!

 

دانستنی‌های بانجی‌جامپینگ و مراکز آن در ایران

 

پس از کمی معرفی، به خطرات و تجهیزات این ورزش هیجان‌انگیز پرداخته شده است و تعدادی از مراکز بانجی جامپینگ ایران نیز معرفی شده‌اند.

 
بانجی جامپینگ چیست؟
 
اگر بخواهیم بانجی جامپینگ را تعریف کنیم، باید بگوییم ورزشی است که طنابی به نام «بانجی» به پای فردی که می‌خواهد بپرد و محل پرش، وصل است و از مکان بلندی به پایین می‌پرد. پس از سقوط آزاد او، طنابی که او را نگه داشته است، به حداکثر کشش خود می‌رسد. 
 
گفته شده است که ریشه چنین ورزشی به افسانه‌ای در جزیره پنطاکیا در وانواتو می‌رسد که نام آن غواصی در زمین بوده است؛ مردان جهت اثبات خود از ارتفاع به سمت زمین می‌پریدند. حتی بعدتر به شکل رسمی قبیله‌ای درآمد!
 
بانجی جامپینگ به مفهوم مدرن آن از باشگاه ورزش‌های خطرناک آکسفورد در سال ۱۹۷۹ آغاز شد که از پل کلیفتون انگلیس، پایین می‌پریدند. به مرور، خبر هیجان‌انگیزی این سقوط آزاد پیچید و سربازان آمریکایی نیز از آن استفاده کردند.
 
نخستین‌بار که بانجی جامپینگ به قصد تجاری برای عموم مردم انجام شد، سال ۱۹۸۸ در نیوزلند بود که به مرور در کشور‌های دیگر نیز رایج می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، بانجی جامپینگ ایران، چندان قدمتی ندارد و می‌توان گفت که رشته‌ای بسیار جدید است.
 
هدف اصلی بانجی جامپینگ، هیجان فراوان است. به همین دلیل، انتخاب مکان‌هایی که این هیجان را بیشتر می‌کند، بسیار مهم است. اگر به فیلم‌ها و تصاویر آن نگاه کرده باشید، در دره‌های بسیار عمیق و هولناک یا ارتفاعات ترسناک، این ورزش را انجام می‌دهند.
 
به نوعی، شاید بتوان گفت درصد زیادی از هیجان بانجی جامپینگ، مکانی است که فرد می‌خواهد در آن بپرد. شاید اگر یک فضای معمولی برای بانجی جامپینگ انتخاب شود، چندان هیجان انگیز به نظر نرسد.
 
بانجی جامپینگ چه تجهیزاتی لازم دارد؟
 
معمولا وقتی بانجی جامپینگ را به عنوان تفریح می‌خواهید انجام دهید، آوردن تجهیزات به عهده شما نیست، اما اگر قرار باشد به صورت حرفه‌ای این کار را دنبال کنید، لازم است تجهیزات آن را بشناسید. در این بخش، نگاه کلی به تجهیزات بانجی جامپینگ انداخته شده است تا با وسایل آن آشنا شوید.
 
بند بانجی
 
بند بانجی، مهم‌ترین جزء تجهیزات بانجی جامپینگ است. این همان بندی است که به پای شما و محل پرش، وصل می‌شود و وقتی می‌پرید، حالت ارتجاعی دارد. بند بانجی از چند رشته لاستیک و لاتکس طبیعی ساخته شده است. این بند‌ها پس از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ پرش باید دور انداخته شوند تا خیالمان بابت ایمنی پرش، راحت باشد.
 
هارنس
 
هنگام پرش، دو هارنس به مچ پا و بدن فردی که می‌خواهد بپرد، وصل می‌شود تا ایمنی بیشتری ایجاد شود.
 
بند لاستیکی
 
بند‌های لاستیکی اضافی را جهت ایمنی بیشتر فرد استفاده می‌کنند.
 
به جز این سه مورد که جزو تجهیزات بانجی جامپینگ محسوب می‌شوند، گاه با توجه به مکانی که فرد می‌خواهد بپرد، ممکن است به او کلاه ایمنی یا لباس مخصوص نیز بدهند، اما به صورت کلی، تجهیزات بانجی جامپینگ در همین موارد خلاصه می‌شوند.
 
 
دانستنی‌های بانجی‌جامپینگ و مراکز آن در ایران
 
 
 
خطرات بانجی جامپینگ
 
جهت انجام بانجی جامپینگ، حتما باید خیالتان بابت سلامتی‌ خود راحت شود. برخی فکر می‌کنند این‌که شهامت پریدن داشته باشی، در این ورزش کافی است، اما برای برخی افراد، انجام دادن بانجی جامپینگ مطلقا ممنوع است یا لازم است با پزشک خود مشورت کنند:
 
افراد دارای فشار خون بالا
 
کسانی که بیماری‌های قلبی دارند
 
خانم‌های باردار
 
افرادی که بسیار چاق هستند
 
آنها که آسیب‌دیدگی دارند
 
به صورت کلی، چون هنگام پریدن ممکن است بدن دچار شوک شود، بهتر است هرگونه بیماری یا مشکلی دارید، با پزشک مشورت کنید که دچار آسیب نشوید.
 
پیش از پریدن، حتما از استاندارد بودن تجهیزات و مهارت مربی مطمئن شوید، زیرا غیر اصولی انجام شدن این کار، آسیب‌های جدید به همراه خواهد داشت. ضمن این‌که هنگام پرش، با معده پر یا خالی نپرید.
 
از نکات مهم در بانجی جامپینگ این است که برخی افراد هنگام روبرو شدن با شرایط و قرار گرفتن در ارتفاع دچار ترس می‌شوند، اما باز برای این‌که از سوی دیگران سرزنش نشوند، می‌پرند! پیش از پریدن، با خودتان به نتیجه برسید و اگر فکر می‌کنید ممکن است بترسید، خود را مجبور به انجام دادن آن نکنید.
 
این تفریح برای کسانی مناسب است که عاشق پریدن از ارتفاع و در کل کار‌هایی هستند که آدرنالین خون را افزایش می‌هند. بنابراین اگر از این دسته افراد نیستید، خودتان را سرزنش نکنید و تفریحات دیگری که سازگاری بیشتری با روحیه‌ شما دارند، انجام دهید.
 
برخی پژوهشگران معتقدند که حتی اگر سلامت کامل نیز داشته باشید، انجام چنین کاری ممکن است سبب آسیب ستون فقرات، چشم و گردن شما شود.
 
 
دانستنی‌های بانجی‌جامپینگ و مراکز آن در ایران
 
 
 
مراکز بانجی جامپینگ ایران
 
همان‌طور که ابتدای متن نیز اشاره کردیم، بانجی جامپینگ در ایران سابقه چندانی ندارد و در سال‌های اخیر طرفدارانی پیدا کرده است. به همین دلیل نیز در همه شهر‌ها ایجاد نشده است و فقط تعداد سایت‌های محدودی در ایران به آن اختصاص دارد که در زیر، معرفی می‌شوند.
 
نکات مهم در بانجی جامپینگ ایران
 
پیش از استفاده از بانجی جامپینگ، از شما سؤالاتی می‌پرسند و استاندارد‌هایی در نظر دارند که با انجام این کار دچار آسیب نشوید. البته در هر مرکزی ممکن است این موارد متفاوت باشد، اما کلیت آن به این صورت است:
 
بیماری خاص از قبیل دیسک، ناراحتی قلبی و … داشتن 
 
سلامت فیزیکی کامل داشتن 
 
سن ۱۴ سال و بیشتر داشتن 
 
حداقل وزن داشتن و وزن زیاد نداشتن
 
مصرف نکردن مواد مخدر، مسکن‌های خیلی قوی یا دارو‌های روان‌گردان
 
مصرف نکردن مشروبات الکلی در ۲۴ ساعت گذشته
 
ارائه توضیحات کامل درباره سابقه بیماری‌های قلبی
 
لباس مناسب با شئونات اسلامی پوشیدن و همراه نداشتن اشیا و زیورآلات قیمتی
 
 
مراکز بانجی جامپینگ تهران
 
۱. توچال
 
توچال، نخستین مکان در ایران بود که بانجی جامپینگ را برقرار کرد. بانجی جامپینگ توچال، حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد. البته در توچال علاوه بر بانجی جامپینگ، پرش آزاد نیز وجود دارد که این‌جا اطلاعات بانجی جامپینگ آورده شده است.
 
 
دانستنی‌های بانجی‌جامپینگ و مراکز آن در ایران
 
 
نشانی: تهران، اتوبان چمران، خیابان یمن، خیابان ولنجک، بام تهران
 
ساعت فعالیت: از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۷ تا ۲۳ و جمعه‌ها از ساعت ۹ تا ۲۳
 
قیمت بانجی جامپینگ توچال: قیمت حدودی (در شهریور ۱۴۰۰) با توجه به وزن افراد، تقریبا بین ۲۷۰ تا ۳۳۰ هزار تومان است.
 
 
۲. باشگاه انقلاب
 
عده‌ای، باشگاه انقلاب را به عنوان یکی از مراکز بانجی جامپینگ معرفی می‌کنند، اما فعلا در این ورزشگاه می‌توانید «بک جامپ» را تجربه کنید که متفاوت از بانجی جامپینگ است و روی تشک انجام می‌شود. البته لازم است عضو باشگاه انقلاب باشید تا بتوانید وارد مجموعه شوید.
 
نشانی: خیابان ولیعصر (عج)، ابتدای بزرگراه نیایش، مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب 
 
ساعت فعالیت: از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰
 
 
۳. بوستان ولایت
 
بوستان ولایت تهران، علاوه بر تفریحاتی مانند دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، امکانات بانجی جامپینگ را نیز فراهم کرده است. متأسفانه اطلاعات دقیق از نحوه انجام و ساعات کاری جدید آن موجود نیست.
 
نشانی: تهران، انتهای بزرگراه نواب، بوستان ولایت، ورودی ۴ مجموعه شهر ورزش
 
 
دانستنی‌های بانجی‌جامپینگ و مراکز آن در ایران
 
 
 
مراکز بانجی جامپینگ مشهد
 
مجموعه گردشگری و تفریحی چالیدره
 
مجموعه گردشگری چالیدره در استان مشهد از آن مجموعه‌هایی است که با هدف تفریح مردم شرایطی را فراهم کرده است تا افراد با سلایق مختلف، تفریح کنند. یکی از تفریحات چالیدره، بانجی جامپینگ است که در ارتفاع حدود ۴۰ متر برای اهالی هیجان، آماده شده است.
 
نشانی: مشهد، طرقبه، کیلومتر ٢ جاده نغندر، مجموعه تفریحی گردشگری چالیدره
 
ساعت فعالیت: از ساعت حدودا ۱۰ صبح تا ۲۰:۳۰
 
قیمت بانجی جامپینگ چالیدره: قیمت حدودی (در شهریور ۱۴۰۰) با توجه به وزن، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است.
 
 
دانستنی‌های بانجی‌جامپینگ و مراکز آن در ایران
 
 
 
مراکز بانجی جامپینگ همدان
 
مجموعه گردشگری و تفریحی گنجنامه
 
مجموعه تفریحی گنجنامه در استان همدان از آن مجموعه‌های تفریحی بوده که سعی کرده است امکانات متنوع ارائه کند. یکی از این تفریحات، بانجی جامپینگ است که می‌توانید آن را امتحان کنید. البته بانجی جامپینگ این مجموعه، همیشه برقرار نیست و پیش از برنامه‌ریزی، حتما با مجموعه گنجنامه تماس بگیرید و از باز بودن آن مطمئن شوید.
 
نشانی: همدان، پنج کیلومتری جنوب غربی همدان، مجموعه گردشگری گنجنامه
 
 
دانستنی‌های بانجی‌جامپینگ و مراکز آن در ایران
 
 
 
مراکز بانجی جامپینگ کیش
 
باشگاه بانجی جاذبه
 
باشگاه بانجی جاذبه، سایت بانجی جامپینگ جزیره کیش است و امکان پرش از دو ارتفاع ۴۰ و ۶۰ متر را فراهم کرده است.
 
نشانی: میدان المپیک، پشت شهر زیرزمینی کاریز
 
ساعت فعالیت: از ساعت ۱۸ تا ۲۱ 
 
قیمت بانجی جامپینگ باشگاه جاذبه: قیمت پرش از ارتفاع ۴۰ متر در شهریور ۱۴۰۰، حدود ۳۸۰ هزار تومان است.
 
 
دانستنی‌های بانجی‌جامپینگ و مراکز آن در ایران
 
 
 
سخن پایانی
 
پس از ورود بانجی جامپینگ به ایران، علاوه بر باشگاه‌ها و مجموعه‌هایی که وابسته به سازمان‌ها و مراکز در این زمینه فعالیت می‌کنند، گاه گروه‌ها و افرادی به‌صورت مستقل نیز تور برگزار می‌کنند و مناظر متنوع را جهت پرش، انتخاب می‌کنند.
 
به‌عنوان مثال، روی پل بیلقان کرج نیز بانجی جامپینگ انجام می‌دادند، اما اطلاعات دقیق از برگزاری آن در حال حاضر نیست. اگر قصد تجربه چنین تفریحاتی در مناظر بکر را دارید، فراموش نکنید که اولویت، استاندارد‌ها و مهارت مربی و اعتبار او هستند؛ زیرا کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند به قیمت جان، تمام شود.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار