کد خبر: ۱۸۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۸
گوشیT-Mobile G1 که با نام HTC Dream نیز شناخته می‌شود، نخستین گوشی اندرویدی جهان است که ۱۳ سال پیش در دوم مهر ۱۳۸۷ (سپتامبر ۲۰۰۸) و حدود یکسال پس از معرفی نخستین آیفون رونمایی شد. ویدیویی از سیر تکاملی گوشی‌های تلفن در ۱۰۰ سال گذشته را ببینید.

سیر تکاملی گوشی‌های تلفن در ۱۰۰ سال گذشته + فیلم

حدود ۴۵ سال از عمر موبایل می‌گذرد و این وسیله کوچک به‌قدری زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده که حتی اگر لحظه‌ای از آن دور باشیم، احساس فلج بودن می‌کنیم.

این روزها برقراری تماس تلفنی دیگر ابتدایی‌ترین کاربرد موبایل محسوب می‌شود و تقریبا برای انجام تمام امور زندگی‌ به‌نوعی به گوشی‌های هوشمندمان وابسته‌ایم.

اما ایده ساخت تلفن همراه اولین بار از کجا و توسط چه کسی شروع شد؟ در این مقاله تاریخچه موبایل، مراحل تکامل و قابلیت‌هایی که هر ساله به آن اضافه شد، مورد بررسی قرار گرفته است.

ایده ابتدایی این بود که افراد بتوانند بیرون از خانه و در خودروهایشان تماس‌های ضروری را برقرار کنند و دقیقا به‌همین دلیل به مدل‌های اولیه موبایل، تلفن خودرو گفته می‌شود.

اولین تلفن همراه را فردی به‌نام مارتین کوپر ساخت. طول این گوشی بی‌سیم ۲۵ سانتی‎متر بود و حدود یک کیلوگرم وزن داشت. بعد از مدت ۲۰ دقیقه شارژ آن تمام و باید به منبع تغذیه وصل می‌شد.

در سال ۱۹۸۳، کمپانی موتورولا این ایده را خریداری کرد که در نهایت منجر به تولید مدل DynaTAC 8000X شد. طول این گوشی تقریبا یک فوت (حدود ۳۰ سانتی‌متر) بود و به‌مدت ۳۰ دقیقه شارژ داشت.

علی‌رغم اندازه بسیار بزرگ آن، ساخت یک تلفن همراه و تماس تلفنی بی‌سیم در آن زمان اتفاق بسیار بزرگی محسوب می‌شد. قیمت اولین موبایل موتورولا چهار هزار دلار بود.

دو سال بعد در انگلیس، دومین تلفن همراه توسط پسر صاحب شرکت «راکال وودافون» ساخته شد. این تلفن همراه حدود پنج کیلوگرم وزن داشت.

در آن سال‌ها دو شرکت «راکال وودافون» و «بی‌تی سل‌نت» مجوز راه‌اندازی تلفن همراه را در انگلیس داشتند. تنها ۹ روز پس از ثبت اولین تماس با تلفن همراه وودافون، شرکت بی‌تی‌ سل‌نت هم توانست اولین تماس با تلفن همراه خود را انجام دهد.

در سال ۱۹۸۹، کمپانی موتورولا مدل دیگری از تلفن همراه به نام ۹۸۰۰X یا MicroTAC را طراحی و به بازار عرضه کرد. این موبایل کمی کوچک‌تر از مدل قبلی و صفحه‌ کلیدش پوشیده بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار