کد خبر: ۱۸۱۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۲
دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛
حضور مردم از ملیت‌های مختلف، حتی غیرمسلمانان در راهپیمایی عظیم و دشمن شکن اربعین حسینی این حرکت را همه ساله به بزرگترین همایش معنوی جهان تبدیل کرده است.

راهپیمایی اربعین بزرگترین همایش معنوی جهان استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: هر سال با فرارسیدن اربعین حسینی، رودخانه‌ای از عاشقان سوگوار و عزادار حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در مسیر نجف تا کربلا جاری می‌شود و میلیون‌ها زائر دلسوخته حسینی از سراسر جهان با پای پیاده این مسیر آسمانی و ملکوتی را طی می‌کنند تا خود را به سرزمین نورانی کربلای معلی برسانند و یاد و خاطره حزن انگیز و اندوه‌ناک کاروان اسیران کربلا را زنده کرده و بار دیگر با آرمان‌های الهی امام حسین (ع) تجدید بیعت کنند.

حرکت عظیم و بسیار بزرگ راهپیمایی اربعین زوایای بسیار متنوع و گوناگونی دارد که قدم پیمودن جهت عبادت، عرض ارادت به ساحت مقدس سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و قدرت‌نمایی شیعیان عاشق و دلسوخته شهیدان راه کربلا در برابر استکبار جهانی و دنیای غرب از مهمترین زوایای آن است. البته عرض ارادت و دادن دست دوستی به امام حسین (ع)، اهل بیت (ع) و حضرت مهدی موعود (عج) نیز از دیگر محور‌های این گردهمایی بی‌نظیر و تاریخی مسلمانان است.

این گردهمایی آنقدر بزرگ و باعظمت است که از تمامی اقشار مردم با مذاهب و قومیت‌های مختلف در آن حضور دارند. نکته جالب در این بین حتی حضور مردم مختلفی از ملیت‌های گوناگون، حتی غیرمسلمانان در این راهپیمایی عظیم و دشمن شکن است که همه این موارد این راهپیمایی را به بزرگترین همایش معنوی جهان تبدیل می‌کند.

مسئله بسیار بااهمیت در راهپیمایی جهانی اربعین گسترش سالانه ابعاد مختلف آن است. این گسترش ابعاد به صورتی است که جهانیان هرسال نظاره‌گر افزایش خیل عظیم عاشقان و علاقمندان به سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) هستند و شاهد هستیم که در هرسال کشور‌های شرکت کننده در این همایش جهانی استکبار ستیز و دشمن شکن رو به افزایش است.

نکته اساسی اینجاست که در این میان چه چیزی باعث می‌شود تا چنین جمعیتی عظیمی مسیر‌های چندین کیلومتری را عاشقانه و پیاده طی کنند و هیچ اثری از خستگی و رخوت در سیمای ظاهری آن‌ها پدیدار نشود؟ پاسخ بسیار روشن و ساده است. وجود نورانی و ملکوتی امام حسین (ع) و عطش قلبی جهت سوگواری برای واقعه کربلا موجب می‌شود تا همه مردم با عظمی راسخ و ایمانی استوار به همراه عشق و علاقه‌ای قلبی و آسمانی پای در این مسیر سخت و طولانی، اما شیرین بگذارند.

البته در این میان چیزی که وجهه‌ای خاص و منحصر به فرد به راهپیمایی اربعین می‌بخشید رفتار برادرانه و صمیمانه مردمی است که تا قبل از این راهپیمایی هرگز یکدیگر را ندیده‌اند، اما به یومن برگزاری این همایش جهانی و در مسیری سخت و دشوار برادرانه نسبت به یکدیگر محبت کرده و با رفتاری صمیمانه نیاز‌های یکدیگر را برطرف می‌کنند. البته در این میان اصلا نباید از میهمان نوازی خالصانه و عاشقانه مردم شهر‌های مختلف عراق هم غافل شویم، زیرا آن‌ها در روز‌هایی که مراسم جهانی پیاده روی اربعین برگزار می‌شود هیچ چیزی را از خود نمی‌خواهند و هرچه دارند را وقف و نذر میهمانان خود که از سراسر جهان در اینجا حاضر شده‌اند می‌کنند.

حال سوالی اینجا مطرح می‌شود. سوال این است که چرا دنیای استعمار و دنیای غرب روی خوشی به این اجتماع عظیمی که حاصل گردهمایی شیعیان دلسوخته حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است نشان نمی‌دهد؟ پاسخ بسیار روشن است. زیرا ایجاد و شکل‌گیری اجتماعی عظیم توسط مسلمانان زمینه‌های افزایش ایمان و آگاهی سایر مسلمانان کشور‌های دیگر را هم فراهم می‌کند و موجب می‌شود تا هرچه بیشتر و بهتر در برابر دنیای استعمار و در راس آن آمریکای سلطه‌گر قرار گرفته و در تبعیت و الگو گرفتن از قیام عاشورا برابر ظلم و ستیز آن و ظالمان عالم ایستادگی و مقاومت بیشتری کنند.

البته هیچ‌گاه از یاد نمی‌بریم که در نخستین اربعین پس از سقوط صدام چه اجتماع بزرگ و عظیم میلیونی را نظاره‌گر بودیم. اجتماعی که آنقدر بزرگ و با عظمت بود که رسانه‌های غربی آن را سیاسی قلمداد کردند و بسیار تلاش شد تا ارتباطی مابین آن با واقعه اربعین ایجاد نشود. اما امروز با گذشت چندین سال از سقوط صدام جنایتکار و برگزاری سالانه همایش جهانی اربعین همه ساله بر ابعاد مختلف این همایش جهانی افزوده می‌شود، دیگر همه کارشناسان سیاسی و مذهبی اعتراف کردند که این گردهمایی عظیم انسانی فقط و فقط برای شخصیت و ایثارگری امام حسین (ع) و پاسداشت واقعه بزرگ و با عظمت عاشورا شکل می‌گیرد.

نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که سرچشمه این نیروی عظیمی که موجب می‌شود تا میلیون‌ها عاشق در زمانی خاص و در مکانی منحصر به فرد دور هم جمع شده و برای امام خود عزاداری کنند روحیه ظلم‌ستیزی و مبارزه با استکبار است. در واقع زندگی و شهادت این امام بزرگ شیعیان همه و همه درس مقاومت، ایستادگی و آزادگی است. پس بزرگترین درس این گردهمایی، درس مبارزه با ظلم و مقاومت در برابر ستمگران است و از این روی، راهپیمایی اربعین همانند کلاس درسی است که درون خود به تربیت نیرو‌های مبارزه و حامی مقاومت می‌پردازد.

انتهای پیام/ 134

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار