کد خبر: ۱۸۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
دانشمندان در تازه‌ترین مطالعات خود به دنبال توسعه منسوجات هوشمند با هدف نظارت بر بیماران از راه دور هستند.

به گزارش برنا؛ فقدان زیرساخت‌ها و متخصصان آموزش دیده در زمینه توانبخشی یک مساله جهانی است که در اثر همه گیری مداوم تشدید شده و در نتیجه دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

فناوری‌های آینده مانند پزشکی و توانبخشی از راه دور سعی می‌کنند با ارائه دسترسی از راه دور و مقرون به صرفه به مراقبت‌های بهداشتی با استفاده از دستگاه‌های مخابراتی مانند تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی به حل این مسائل بپردازند.

این تغییر به روش‌های جدیدی نیاز دارد که می‌تواند داده‌های ارزان و دقیق در مورد پارامتر‌های فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و سطح هورمون ها و حرکات بدن را در شرایط واقعی جمع آوری کند.

تکنیک‌های تشخیص حرکت موجود دارای معایب متعددی از جمله محدوده، محدودیت حرکت (به دلیل اجزای حجیم و سفت)، هزینه بالا و نیاز به تعویض/شارژ مجدد باتری‌ها می‌باشد.

دکتر ایشارا دارماسنا از دانشکده مهندسی مکانیک، برق و تولید (MEME) در دانشگاه لافبورو، از طرف آکادمی سلطنتی مهندسی به عنوان یکی از همکاران تحقیق منصوب شده است. در پنج سال آینده او بر ایجاد منسوجات فوق هوشمند حاوی سنسور تمرکز می‌کند که می‌تواند برای نظارت بر سلامت از راه دور استفاده شود.

دکتر دارماسنا به دنبال تولید پوشاک فعال الکترونیکی از نخ‌های نساجی است که انرژی حرکات بدن را گرفته و با استفاده از ژنراتور‌های بسیار کوچک قدرت موسوم به «نانوژنراتور‌های تریبوالکتریک» (TENGs)، برق تولید می‌کند.

این پارچه‌های فوق هوشمند با جذب حرکت از بدن نه تنها اجزای الکترونیکی را تغذیه می‌کنند بلکه به عنوان سنسور‌های عملکردی خودکار عمل می‌کنند که قادر به درک دقیق حرکات قسمت‌های هدف بدن هستند.

این سیستم نساجی در آینده اطلاعات را به صورت بی‌سیم به یک دستگاه تلفن همراه منتقل می‌کند در نتیجه یک محصول مانیتورینگ توانبخشی بسیار کارآمد، با دوام، سبک وزن، پوشیدنی و کم هزینه است.

دکتر دارماسنا امیدوار است در پایان پروژه دو پوشش پارچه‌ای با عملکرد کامل داشته باشد: اولی یک تیشرت/لایه پایه محکم و دومی یک بانداژ است که می‌تواند مانند یک بانداژ معمولی استفاده شود.

دکتر دارماسنا در مورد اهمیت پروژه گفت: مفتخر هستم که بورسیه تحقیقاتی معتبر را از آکادمی مهندسی سلطنتی دریافت کردم که یکی از آرزو‌های من از زمان شروع تحصیل در مقطع دکتری بوده است. با استفاده از این فلوشیپ، من قادر خواهم بود با ایجاد راه حل‌های نوآورانه از طریق فناوری نانوژنراتور، برخی از مسائل کلیدی مربوط به نظارت بر سلامت پوشیدنی را برطرف کنم.

او گفت این منسوجات فوق العاده هوشمند که در اینجا توسعه یافته است قادر به نظارت بر حرکات بدن و انتقال سیگنال‌های حسگر از راه دور است در حالی که با جذب انرژی از حرکت طبیعی کاربر، عملکرد‌های خود را تقویت می‌کند. در عصری که دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی بسیار نادر شده است، نتایج فلوشیپ به نفع بسیاری از مردم در سراسر جهان خواهد بود. این اقدام در تلاش برای پرداختن به چالش‌های جهانی و اهداف توسعه پایدار در مناطق بهداشتی و رفاهی و انرژی پاک بوده است.

 

برچسب ها: تلفن همراه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار