کد خبر: ۱۸۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عضویت ایران در شانگهای برگ برنده دولت در دیپلماسی اقتصادی و مذاکرات برجامی است.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر گفت‌وگویی با محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

عضویت ایران در شانگهای برگ برنده دیپلماسی اقتصادی دولت مردمی است

- ایران بعد از ۱۵ سال که عضو ناظر این سازمان بود به عنوان عضو ثابت پذیرفته شد و این امر نتیجه پیگیری‌ها و تغییر رویکرد اقتصادی و سیاست خارجی کشور در دولت سیزدهم بود.

- عضویت ایران در شانگهای برگ برنده‌ای برای دیپلماسی اقتصادی کشور خواهد بود. دولت سیزدهم عضویت در شانگهای را اولویت اقتصادی خود می‌داند که برگ برنده‌ای برای ایران در عرصه اقتصادی است.

دیوار ترک خورده تحریم‌ها کاملاً ویران شد

- با پیوستن ایران به شانگهای، معادلات اروپا و آمریکا در عرصه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به هم خورد و دیوار ترک خورده تحریم‌ها کاملاً ویران شد و دوره جدیدی از روند اقتدار جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی در برجام و مذاکرات آغاز شد.

- آمریکا دیگر نخواهد توانست در عرصه اقتصادی فشارهای تحریمی را علیه ایران افزایش دهد و ناچار به تغییر رویکرد خواهد بود.

عضویت ایران در شانگهای دست برتر ایران در مذاکرات برجامی است

- حضور ایران در سازمان شانگهای مسیر جدیدی را برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد کرد.

- غربی‌ها در سال‌های اخیر به دنبال کارشکنی علیه ایران بودند. عضویت ایران در شانگهای آغاز حرکتی برای دست برتر جمهوری اسلامی در مذاکرات برجامی خواهد بود.

همکاری‌های بانکی کشورهای عضو شانگهای سیطره دلار را در تجارت منطقه پایان می‌دهد

- جمهوری اسلامی باید نقش خود را برای تأمین پایدار انرژی منطقه ایفا کند. در این راستا همکاری‌های بانکی با جمهوری اسلامی در دستور کار سازمان مذکور قرار دارد.

- تعریف همکاری‌های مشترک با پول واحد می‌تواند سیطره دلار را در منطقه کاهش داده و سرآغاز تحولات مهمی در اقتصاد منطقه شرق و غرب آسیا باشد.

نگاه دولت مردمی به منطقه وشرق عامل پیروز ایران در عرصه شانگهای شد

- دولت سیزدهم با اتکا به پشتوانه مردم و اعتقاد به مؤلفه‌های اقتدار جمهوری اسلامی در منطقه و دفاع جانانه از موضع انقلابی مردم، موجب شد آمریکا و اروپا و کشورهای منطقه موضع قاطعانه جمهوری اسلامی را بپذیرند و اعلام همکاری کنند.

- تبدیل سیاست‌های منفعلانه دولت تدبیر به سیاست خارجی فعال در دولت سیزدهم، رویکرد استفاده از توانمندی‌های داخلی و نگاه به کشورهای منطقه و شرق به جای نگاه به مذاکرات با غرب و آمریکا موجب پذیرش عضویت ایران در شانگهای شد.

عضویت ایران در شانگهای فرصت طلایی است

- عضویت ایران در شانگهای فرصت طلایی است. اولویت دولت برای بهبود شرایط اقتصادی استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه و کشورهای عضو شانگهای است.

- بزرگترین نقش را در افزایش ظرفیت اقتصادی، بخش خصوصی دارد که دولت باید عقبه بخش خصوصی برای ورود به بازارها و تجارت و ترانزیت با کشورهای عضو این پیمان را فراهم کند و نشست‌های مشترک بخش خصوصی و اتاق بازرگانی با کشورهای عضو این پیمان برگزار شود تا گام‌های عملیاتی و میدانی برای استفاده از این ظرفیت برداشته شود.

FATF منطقه‌ای تشکیل می‌دهیم/ عضویت ایران در شانگهای مشروط به پذیرش FATF نبود

- سازمان شانگهای پس از ۱۱ سپتامبر و برای مواجهه با آمریکا تشکیل شد. اعضای شانگهای با عضویت دائمی ایران در این سازمان موافقت کردند. راهبرد آینده سازمان همکاری‌های شانگهای، حرکت به سمت همکاری‌های بین‌الدولی در خصوص تعیین شاخص‌های اطلاعات اقتصادی و مالی یا تعریف یک FATF منطقه‌ای خواهد بود.

- راهکارهای جدیدی برای شفافیت اقتصادی به منظور همکاری‌های منطقه‌ای وجود دارد که می‌توان این راهکارها را در قالب FATF منطقه‌ای تعریف کرد.

- اروپا و آمریکا ادعا دارند که ایران هنوز موضوعات مربوط به FATF را عملیاتی نکرده است. کشورهای عضو شانگهای با علم به این موضوع، ایران را به عنوان عضو دائم پذیرفتند. اگر این موضوع برای کشورهای عضو شانگهای مهم بود، عضویت ایران در این سازمان را مشروط به پذیرش FATF می‌کردند.

- عدم وجود شرط در پذیرش ایران در شانگهای و منوط نکردن عضویت ایران به پذیرش FATF به این معناست که این سازمان قصد دارد موضوع شفافیت مالی و اقتصادی را در یک رویکرد بین دولتی مطرح کند که FATF منطقه‌ای خواهد بود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار