کد خبر: ۱۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
وزیر بهداشت گفت: اگر این امکان وجود داشت که خبر به موقع در اختیار قرار گیرد، شاید بسیاری از نابسامانی‌ها و فساد را شاهد نبودیم.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از خبرآنلاین، سیدحسن هاشمی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که در موزه ملی تاریخ علوم پزشکی و با حضور جمعی از معاونین وزارت بهداشت و خبرنگاران حوزه سلامت و البته پیشکسوتان روزنامه نگاری همچون استاد یونس شکرخواه برگزار شد، گفت: معتقدم که هر چقدر در حوزه خبر و اطلاع رسانی و دفاع از حقوق شهروندان درکشور سرمایه‌گذاری کنیم، حتما پیشرفت در سایه آن محقق می‌شود؛ چراکه پیشرفت در سایه نقد و رقابت سالم میسر می‌شود. بنابراین شغل شما خبرنگاران شریف و خودتان شرافتمند هستند.
 
 وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش گفت: اگر این امکان وجود داشت که خبر به موقع در اختیار قرار گیرد، شاید بسیاری از نابسامانی‌ها و فساد را شاهد نبودیم. از شما خبرنگاران برای همراهی و امانتداری در طول یک سال گذشته تشکر می‌کنم. البته شما خبرنگاران از ابتدای این دولت خیلی به ما کمک کردید و اگر شما نبودید امکان توفیق تا این مرحله از کار نبود؛ چراکه اکنون سلامت جزو اولویت‌های دولت، مجلس و قوه قضائیه است.
 
هاشمی افزود: هرچند شخص رییس جمهور راسا همت ویژه‌ای در این حوزه دارند، اما هدایت جریانات مختلف فکری، سیاسی، اجتماعی و نهادهای مهم به سمت حوزه سلامت، مرهون تلاش‌های شما خبرنگاران است. امیدواریم در ادامه مسیر نیز از حمایت شما جهت سلامت مردم استفاده کنیم و از نقد هوشمندانه شما برای اصلاح اشتباهات بهره گرفته شود.
 
او در بخشی از سخنانش گفت: قبول کنیم که پزشکان در حوزه اجرایی کمتر علاقه‌مند حضور در رسانه و ارتباط با بخش خبر و خبرنگاری هستند. باید معاونین، مشاورین، روسای دانشگاه‌ها و مدیران ارشد حضور داشته باشند و امیدواریم بیشتر از دو سال گذشته، التزام برای همراهی با بخش خبر ایجاد شود. حوزه سلامت، حوزه خبرسازی و حرف‌هایخوبی هم می‌تواند برای مردم داشته باشد. لازم است شما رسانه‌ها نیز به عرصه کمک کنید.
 
هاشمی بر لزوم پایدار شدن منابع وزارت بهداشت و نظام سلامت تاکید کرد و افزود: پایدار شدن منابع وزارت بهداشت باید طی دو سال آینده اتفاق افتد و این امر شدنی نیست مگر با کمک رسانه‌ها.
 
وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش درباره طرح تحول نظام سلامت گفت: مطمئن باشید طرح تحول نظام سلامت با قدرت و سرعت ادامه می‌یابد. طرح تحول نظام سلامت، عالمانه و برگرفته از تجربیات بین‌المللی است، البته ادعا نمی‌کنیم که بدون اشکال است. امیدوارم سایر حوزه‌های موثر نیز کمک کند تا بتوانیم زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم.
 
او درباره مشکلات اداره بیمارستان‌ها هم گفت: هرچند تعرفه‌های درمان را تغییر دادیم که البته با حاشیه‌هایی نیز همراه شد، اما هنوز تراز بیمارستان‌ها منفی است؛ بیمارستان‌ها از قعر دره بالاتر آمده‌اند اما هنوز با سودآور بودن به نحوی که بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری ترغیب شود، فاصله دارند.
 
هاشمی تاکید کرد: ما معتقدیم کار ما تصدی‌گری نیست. اگر طی سال‌های گذشته درست عمل شده بود و به این حوزه بها می‌دادند، در حوزه سلامت هم همان اتفاقی می‌افتاد که در وزارت راه و شهرسازی، نفت و ... در جریان است. قرار بر این نیست که ما در بیمارستان‌ها تصدی‌گری کنیم، ما باید سیاستگذار و ناظر باشیم. اختیار برنامه‌ریزی و نظارت وزارت بهداشت، امری اجتناب ناپذیر است.
 
او گفت: در بحث تولی‌گری، مساله بیمه‌ها و منابع آنها نیز بسیار مهم است و در صورت تجمیع منابع مالی بیمه‌ها به نظر می‌رسد دیگر بیماران دغدغه‌ای غیر از دغدغه بیماری نخواهند داشت.
 
نقدهای غیرمنصفانه
 
وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش برخی نقدها به طرح تحول نظام سلامت را غیرمنصفانه خواند و گفت: برخی‌ها آنچه که در طرح تحول نظام سلامت اتفاق افتاد را گره زدند به اینکه اعتبارات این طرح برای دستمزدها صرف شده است. لازم است برای اولین بار گزارشی دهیم و مردم بدانند که چقدر اعتبار تصویب شد، چه میزان تخصیص یافت و البته در کدام بخش‌ها خرج شده است.
 
وی افزود: متاسفانه برخی‌ها به نوعی خواستند کار خوب و ارزشمند طرح تحول نظام سلامت را به نوعی نشان دهند که ما همه رسالت‌مان آن بوده که به یک صنف بپردازیم. این چنین برخوردهایی نوعی ظلم به صنف است.
 
وزیر بهداشت به سفر دو روز گذشته اش به مازندران و بازدید از مراکز درمانی آن اشاره کرد و گفت: اغلب پزشکان عمومی این استان حدود یک میلیون و 600 تا یک میلیون و 800هزار تومان دریافتی داشتند و پزشکی ندیدم که دریافتی بالاتر از سه میلیون تومان داشته باشد.
 
او به اظهارات قبلی خود مبنی بر پرداخت‌های 15 تا 16 میلیونی به پزشکان فعال در مناطق دورافتاده و انتقاداتی که به این موضوع وارد شد، اشاره کرد و گفت: از مجموعه 2هزار و 500 نفر پزشک عمومی که فعالند، شاید تعداد افرادی که این ارقام دریافتی دارند به تعداد انگشتان دست نرسد. البته این افراد در مناطقی ارایه خدمت دارند که شاید بتوان گفت پول خون‌شان را می‌گیرند؛ جایی که معلم به شهادت می‌رسد و حتی همین منتقدان حاضر به خدمت در چنین مناطقی نیستند. در آستانه روز پزشک جا داشت که این مبحث را از منظر دفاع از جان مردم مطرح کنم.
برچسب ها: پزشک ، عمومی ، فساد
نام:
ایمیل:
* نظر: