کد خبر: ۱۸۴۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
برای تسریع روند واکسیناسیون، باید میان واردات و تولید داخلی واکسن، تعادلی ایجاد شود. مسئله اینجاست که برای بسیاری از تولیدکننده‌های واکسن داخلی، هنوز پیش‌خریدی انجام نشده تا تولید‌کننده موظف به تولید میزان مشخصی شود.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، حسین وطن‌پور مشاور سابق وزیر بهداشت در امور اجرایی واکسن‌های داخلی در روزنامه همشهری نوشت: برای قطع زنجیره کرونا، از این پس، باید هر سال، ۲دوز واکسن به جمعیت هدف، تزریق شود و مشخص نیست این وضعیت چند سال ادامه داشته باشد. نکته اما اینجاست که تامین این میزان واکسن از طریق واردات به هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست، چراکه محدودیت‌های بودجه‌ای در حال افزایش است و سال آینده هم ارز زیادی نخواهیم داشت تا بتوانیم واردات زیادی داشته باشیم.

حتی درصورت موجودبودن ارز، زمانی‌که فرآورده‌های ارزان‌تری برای تولید واکسن در کشور داشته‌ باشیم، چرا نباید از آنها استفاده کنیم. قیمت هر دوز واکسن خارجی حدود ۱۰دلار است و براساس برآورد‌ها، واکسن داخلی ۳۰درصد کمتر از این مبلغ برای ما هزینه‌ دارد.

 از سوی دیگر، با تولید داخل، واکسن‌ها در اختیار خودمان قرار می‌گیرد و با توجه به رخدادهای پیش‌بینی نشده درباره کرونا، ما مدیریت بر تامین واکسن‌ها خواهیم داشت.

به‌طور کلی با پیوستن واکسن‌های رازی و فخرا به ۳واکسنی که پیش از این مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند، می‌توان انتظار داشت ماهانه حداقل ۱۵میلیون دوز واکسن از سوی این ۵شرکت‌ در اختیار قرار گیرد؛ یعنی شرکت‌های برکت، رازی، فخرا، سیناژن و پاستور. به‌طور کلی، هزینه‌های زیادی برای زیرساخت‌های تولید واکسن در کشور صورت گرفته است، بنابراین اگر در قسمت پایانی مدیریت درستی نشوند، ما در آینده با هدررفت این سرمایه مواجه می‌شویم.

 بر این اساس برای تسریع روند واکسیناسیون، باید میان واردات و تولید داخلی واکسن، تعادلی ایجاد شود. مسئله اینجاست که برای بسیاری از تولیدکننده‌های واکسن داخلی، هنوز پیش‌خریدی انجام نشده تا تولید‌کننده موظف به تولید میزان مشخصی شود. برخی از این تولیدکننده‌ها چندین میلیون دوز واکسن تولید کرده‌اند اما از سوی سازمان غذا و دارو خریداری نشده است.

از سوی دیگر اعلام می‌شود تا زمانی‌که مجوز مصرف اضطراری صادر نشود، پیش‌خریدی انجام نمی‌شود، همه اینها در شرایطی است که کارآزمایی‌ها به کندی پیش می‌رود و تا پایان کارآزمایی هم مجوزی صادر نمی‌شود تا به مجوز مصرف اضطراری و پیش‌خرید رسید. بنابراین لازم است گره‌های این چالش در تولید داخلی باز و ابهامات آن برطرف شود. باید میزان ظرفیت واکسن‌های داخلی مشخص شود؛ چرا که در چنین شرایطی تولیدکننده زیربار تولید نمی‌رود و حتی می‌تواند تولیدش را متوقف کند.  پیش‌خرید واکسن، تضمین‌کننده تولید است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار