کد خبر: ۱۸۴۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رییس پلیس راهور تهران بزرگ در ستاد این پلیس دیدار کردند .

به گزارش برنا؛ صبح امروز جلسه ای با حضور نمایندگان محترم فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و برخی نمایندگان مجمع تهران ، بمنظور بررسی ابعاد و راهکارهای مقابله با پدیده آلودگی هوای شهر تهران و اتخاذ  تدابیر و هماهنگی های لازم در ستاد راهور تهران بزرگ به میزبانی سردار محمد حسین حمیدی برگزار گردید .

در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دغدغه های خود را در خصوص مسایل و مشکلات شهر تهران در خصوص الودگی هوای پایتخت بیان داشتند و نمایندگان ارگان ها ، سازمان ها و ادارات مرتبط با بحث آلودگی هوای شهر تهران پاسخ ها و مسئولیت های خود و اقداماتی که در بحث کاهش آلودگی هوا صورت پذیرفته  را به سمع و نظر نمایندگان رساندند ‌.

در همین جلسه سردار محمد حسین حمیدی ضمن بیان  نگرانی پلیس در خصوص آلودگی هوا ، از نمایندگان شهر تهران و فراکسیون محیط زیست خواست نسبت به اقدامات عملی در این خصوص اقدام  و پیگیری های لازم در مورد سیستمی شدن تمامی کنترل ها و انجام  و پیاده سازی پیشنهادات پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص کاهش آلودگی هوای شهر تهران را خواستار شد .

سردار حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ  ضمن اشاره به حضور نمایندگان و فرصت ایجاد شده در این دیدار گفت : حضور نمایندگان مردم تهران و فراکسیون محیط زیست در این جلسه نشان دهنده عزم جدی نمایندگان و پیگیری از سوی این عزیزان در بحث آلودگی هوا می باشد و پلیس راهور تهران بزرگ از این موضوع استقبال و پیشنهادهای ویژه ای نیز ارایه داده است .

سردار حمیدی اشاره کرد : قانون هوای پاک به صراحت اشاره دارد که می بایست اقدامات جدی در بحث رفع آلودگی هوا اتفاق بیافتد و پلیس راهور تهران بزرگ نیز چندین پیشنهاد در این مورد ارائه داده است .

او گفت : از جمله پیشنهادهای پلیس راهور در این خصوص از جمله ساماندهی  آلودگی های ناوگان حمل و نقل عمومی و عدم تولید موتورسیکلت های آلاینده و همچنین ساماندهی پایانه های مسافربری مثلا در میدان تجریش و ساماندهی پروژه های نیمه کاره در معابر پرترافیک  و همچنین وجود پایانه های باربری و تردد انها در معابر شهر تهران بوده وهست که پلیس راهور تهران بزرگ در این خصوص راهکارهایی دارد که به مجلس و دستگاههای مربوطه این موضوعات را ارائه و پیشنهاد داده است .

سردار حمیدی ادامه داد : در شش ماهه نخست سال ۱۱۰ هزار خودروی سبک و ۱۹ هزار خودروی سنگین در بحث آلودگی هوا اعمال قانون شده اند .

او گفت : برای کنترل ها باید به سمت مکانیزه و سیستمی شدن برویم و می بایست به این سمت حرکت کنیم .

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود : ۷۰ درصد از منابع آلاینده مربوط به آلاینده های متحرک هست که ناوگان حمل و نقل عمومی در این بخش نقش اساسی دارد .

سردار حمیدی بیان کرد : در حوزه های معاینه فنی می توان از بحث سیار شدن این خدمات سخن گفت و با راه اندازی سیار معاینه فنی می توان قسمت زیادی از این موضوع را در اختیار شهروندان قرار داد .

در ادامه این جلسه سرکار خانم سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس ضمن تشکر از زحمات پلیس راهور تهران بزرگ گفت : مجلس در بحث قانون هوای پاک به جد ورود پیدا کرده است و این موضوع را جزء وظایف خود می داند و وظایف تکالیف هر دستگاه در این موضوع مشخص شده و مجلس پیگیر این موضوع واعمال ماده ۲۳۴  است .

او ادامه داد : هوای ناسالم می تواند در بحث عوارض برای شهروندان و سکته های قلبی و بیماریهای ریوی نقش داشته باشد و شهروندان را  دچار مشکلاتی نماید .

رییس فراکسیون محیط زیست بیان داشت : بیشترین اثرات آلودگی هوای شهر تهران از خودروهای دیزلی نشات می گیرد که باید برای این موضوع چاره ای اندیشید و برای رفع آن اقدامی اثرگذار انجام داد .

رفیعی گفت : مساله آلودگی هوا مساله ای حل شدنی است و تنها مدیریت لازم است  و این موضوع باید همانند زنجیره  دستگاهها به یکدیگر متصل گردند تا بتوانند تکالیف خود را بخوبی انجام دهند .

دکتر شاکری از دیگر نمایندگان تهران نیز در این جلسه حضور داشت و گفت : در صورت آبگرفتگی و بارندگی در تهران ، ترافیک پایتخت ۱۰ برابر خواهد شد و همچنین در بحث خدمات دهی مترو ، متروی تهران ۱۶۰۰ واگن کم دارد و شهرداری تهران باید ۴۰ درصد از منابع خود را به متروی تهران اختصاص دهد

او ادامه داد : دو نیم میلیون نفر روزانه در متروی تهران تردد می کنند ولی ظرفیت اصلی این ناوگان 8 میلیون نفر است که می توان با اضافه کردن واگن به آن از این قابلیت بهره جست .

او در جمع بندی سخنان خود گفت : سه اتفاق مهم و اساسی در مجلس شورای اسلامی  روی داد که از جمله می توان به قانون مدیریت یکپارچه شهری ، اصلاح ماده 100 و قانون نظام مهندسی و ساخت سازها اشاره کرد  که مجلس شورای اسلامی دست دلالان و واسطه ها را از این میان برداشت وی خطاب به رییس فراکسیون محیط زیست از وی خواست اسامی و لیست  دستگاههایی که در خصوص آلودگی هوای شهرتهران ترک فعل انجام داده اند را اعلام نماید .

 الهیان از دیگر نمایندگان شرکت کننده در  جلسه اظهار داشت  : 30 درصد از آلودگی هوای تهران به تردد موتورسیکلتها دودزا و آلاینده و فرسوده اختصاص دارد و و می بایست دستگهاههای مرتبط به این قضیه ورود پیدا کنند و این نواقص  و موضوعات را برطرف  نمایند وی گفت  : بخش فرهنگ سازی در این موضوع نقش اساسی دارد و می بایست در بحث آلودگی هوا اطلاع رسانی های دقیق  و به موقعی صورت گیرد

او افزود : می توان از بحث پنل های خورشیدی در بحث توسعه نیروگاههای خورشیدی استفاده کرد و از این ظرفیت خدادادی و پاک در این موضوع بهرجست چرا که انرژی خورشیدی علاوه بر تولید نیروی برق  آلودگی برای محیط زیست ندارد و می توان بع تدریج آنرا جایگزین انرژی فسیلی  و غیره کرد .

در این جلسه نمایندگان ارگان ها و ادارات مرتبط با موضوع چون نمایندگان ادارات  شهرداری ، وزارت  نیرو، هواشناسی ، برق حرارتی شرکت پخش فرآورده های نفتی ، سازمان صنعت و دیگر نهادهای مرتبط حضور داشتند و دیدگاهها و نظرات و پاسخ های خود را ارایه نمودند .

در پایان این جلسه و جمع بندی موضوعات سرکار خانم دکتر رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست اعلام داشت : مساله ای که در مجلس نیز در  مورد آن پیگیری می شود اورحال کردن ایستگاههای پایش سنجش آلودگی هوای شهر تهران است که برخی از آنها از رده خارج و برخی بروز نیستند که می خواهیم از توان داخلی در خصوص اورحال کردن و بروز رسانی آنها استفاده شود .

او افزود : از هواشناسی می خواهیم که در روزهایی که پدیده اینورژن اتفاق می افتد حتما اطلاع رسانی های خوب  و بموقع مانند گذشته  انجام پذیرد و همچنین نیروگاهها نیز از سوخت مازوت در این روزها استفاده نکنند .

او گفت : بحث تاکسی های فرسوده به جد پیگیری می شود و ما مطالبه گر خواهیم بود و می خواهیم بدانیم که چرا تعداد معدودی از این تاکسی ها در خط خدمات دهی انجام نمی دهند و در اختیار بخش عمومی  و شهروندان نیستند .

او ادامه داد : معادن شن و ماسه ، توسعه و ساخت پارکینگ ها توزیع به موقع و منظم ترافیک نوسازی ناوگان فرسوده ادارات و عدم خرید خودروهای دیزلی برای شهر تهران و پیگیری بحث معاینه فنی خودروها و اینکه می بایست قانون هوای پاک بازدارندگی برای همگان ایجاد کند را جز پیگیری های این فراکسیون دانست و گفت : این موارد و نتیجه گیریها و مصوبات جلسه  را به زودی و مجدد پیگیری خواهد کرد .

 

برچسب ها: مترو ، پلیس ، موتور سیکلت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار