کد خبر: ۱۸۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
براساس آمارها در سال ۲۰۱۹، ۱۰ درصد از بیمارانی که مبتلا به بیماری هپاتیت B هستند، از بیماری خود اطلاع دارند و از این ۱۰ درصد تنها ۲۲ درصد آن‌ها درمان می‌شوند. این آمار به ما نشان می‌دهد که هنوز با بهبود این بیماری فاصله زیادی داریم.

عضو هیات مدیره انجمن هپاتیت خراسان رضوی گفت: براساس آمارها در سال ۲۰۱۹، ۱۰ درصد از بیمارانی که مبتلا به بیماری هپاتیت B هستند، از بیماری خود اطلاع دارند و از این ۱۰ درصد تنها ۲۲ درصد آن‌ها درمان می‌شوند. این آمار به ما نشان می‌دهد که هنوز با بهبود این بیماری فاصله زیادی داریم.

به گزارش ایسنا؛ بتول شریفی‌مود امروز در نشست هم‌اندیشی سازمان‌های مردم نهاد در مورد کنترل ویروس هپاتیت که در سالن اجتماعات سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ما در انجمن خود هپاتیت C و B را مورد توجه خود قرار داده‌ایم و درصدد هستیم که با این ۲ نوع هپاتیت مبارزه کنیم. دلیل انتخاب این ۲ ویروس این است که هپاتیت B با واکسیناسیون موثر تا ۹۸ درصد قابل پیشگیری است.

وی عنوان کرد: در این میان باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها عواملی است که موجب می‌شود فرد به این ویروس مبتلا شود. در حقیقت زمانی که ما از هپاتیت سخن می‌گوییم، منظور ما هپاتیت کلاسیک است. از بین تمام هپاتیت‌ها نیز هپاتیت B و C مورد توجه است زیرا این ۲ نوع در دنیا شایع است و عارضه‌هایی را برای فرد به همراه دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با طرح این پرسش که چگونه می‌توانیم با این هپاتیت‌ها مبارزه کنیم، بیان کرد: ما باید راه‌های ابتلا به این بیماری را بدانیم و پس از اینکه از راه‌های انتقال بیماری آگاهی پیدا کردیم، در این صورت می‌توانیم از این بیماری پیشگیری کنیم.

شریفی‌مود در خصوص هپاتیت نوع B عنوان کرد: طی حدود ۳۵ سال گذشته که در استان سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت بودم، شاید حدود هفت درصد از جمعیت این استان آلوده به این نوع ویروس بودند که این رقم در آن زمان رقم زیادی بود و خوشبختانه با واکسیناسیون موثر و با داروهایی که نسبتا تأثیر داشتند، توانسیتم این آمار را به ۲ درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه هپاتیت می‌تواند به صورت مزمن و حاد خود را نشان دهد، خاطرنشان کرد: هپاتیت نوع B در اکثر موارد قابل درمان است اما ۱۵ درصد موارد آن مزمن می‌شود. در این صورت نارسایی کبد را برای فرد به همراه دارد و به دنبال آن نیز فرد دچار سرطان می‌شود.

 

عضو هیات مدیره انجمن هپاتیت خراسان رضوی با اشاره به راه‌های انتقال هپاتیت B بیان کرد: از راه‌های انتقال هپاتیت می‌توان به مواردی چون انتقال از مادر به فرزند اشاره کرد که خوشبختانه آمار این مورد در حال حاضر در کشور ما کاهش پیدا کرده است. یکی دیگر از راه‌ها تماس با خون و فرآورده‌های خونی آلوده است که این مورد مانند گذشته مشکل‌ساز نیست. رابطه جنسی ناسالم و پرخطر نیز از دیگر راه‌های انتقال هپاتیت است که موارد آن افزایش یافته است. خال‌کوبی‌ها و نگین‌کاری‌ها که امروز در جامعه ترویج پیدا کرده، اگر با وسایل آلوده انجام شود، می‌تواند شخص را مبتلا به این بیماری کند. افرادی که در مکان‌های بهداشتی کار می‌کنند و با خون و فرآورده‌های خونی در تماس هستند، ممکن است زمانی که خون‌گیری انجام می‌دهند نیز این بیماری به آن‌ها انتقال پیدا کند.

شریفی‌مود بیان کرد: آن دسته از کسانی که مبتلا به تالاسمی یا ایدز هستند و همچنین آن دسته از افرادی که دیالیز می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی در خصوص راه‌های انتقال هپاتیت C خاطرنشان کرد: راه‌های انتقال هپاتیت C شبیه راه‌های انتقال نوع B است؛ به عنوان مثال معتادان تزریقی در مبتلا شدن به این نوع هپاتیت سهم بالایی دارند زیرا سرنگ کمتری در اختیارشان قرار می‌گیرد و گاهی نیز تزریقات مشترکی دارند که همین امر موجب آلوده شدن آن‌ها به این نوع ویروس می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی‌ها، انجام تتو و استفاده از وسایل مشترک بهداشتی نیز از جمله راه‌های انتقال این بیماری است.

وی نقش بیماری ایدز را در ابتلا به این بیماری بسیار مهم دانست و اظهار کرد: در حقیقت باید فردی که به هر نوع از هپاتیت‌های نوع B و C مبتلاست، به لحاظ ایدز نیز بررسی شود زیرا افرادی که مبتلا به HIV هستند، رفتارهای پرخطری دارند. راه انتقال HIV شبیه راه‌های انتقال این ۲ نوع هپاتیت است و یک فرد می‌تواند به این سه بیماری همزمان با یکدیگر مبتلا باشد.

عضو هیات مدیره انجمن هپاتیت خراسان رضوی اضافه کرد: بنابراین باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که فردی که هپاتیت B دارد، ممکن است به HIV نیز مبتلا باشد. همچنین کسی که مبتلا به ایدز است تا هفت درصد می‌تواند مبتلا به هپاتیت B و C باشد و بر همین اساس است که ما باید این امر را مورد توجه قرار دهیم.

شریفی‌مود عنوان کرد: آخرین گزارشات سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که ۲۹۶ میلیون نفر از مردم دنیا ناقل هپاتیت B هستند و هر سال نیز ۱.۵ میلیون نفر به این آمار اضافه می‌شود. متاسفانه هر سال ۸۲۰ هزار نفر در اثر عوارض هپاتیت B جان خود را از دست می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه هپاتیت B واکسن دارد و در کشور ما طرح واکسیناسیون این بیماری بسیار خوب عمل می‌کند. با توجه به واکسنی که در ابتدای تولد نوزاد و در دوره‌های بعدی تزریق می‌شود، آمار ابتلا به این بیماری در کشور کاهش پیدا کرده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: طبق آخرین گزارشات سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر تعداد مبتلایان به هپاتیت C در سراسر دنیا ۵۸ میلیون نفر هستند و مانند هپاتیت B نیز هر سال ۱.۵ میلیون نفر به جمعیت مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود و ۲۹۰ هزار نفر در سال نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

شریفی‌مود اظهار کرد: موضوعی مهم این است که متأسفانه تنها ۲۰ درصد از افراد مبتلا به این نوع ویروس از بیماری خود اطلاع دارند. سایر افرادی که از بیماری خود اطلاعی ندارند، باعث گسترش بیماری در جامعه می‌شوند.

وی تأکید کرد: هپاتیت B با واکسیناسیون می‌تواند تا ۹۸ قابل درمان باشد اما هپاتیت نوع C واکسنی ندارد و می‌توان با درمان و داروهای مناسب که البته گران قیمت است، این بیماری را کنترل و یا مهار کرد.

عضو هیات مدیره انجمن هپاتیت خراسان رضوی افزود: از بین ۲۹۶ میلیون نفری که در جهان مبتلا به بیماری هپاتیت نوع B هستند، سهم منطقه مدیترانه که ما هم در آن قرار داریم، ۶۰ میلیون نفر است که از این تعداد نیز سهم کشور ما نزدیک به ۲ میلیون نفر است.

شریفی‌مود عنوان کرد: بیشترین آمار ابتلا به بیماری هپاتیت نوع C مربوط به خاورمیانه و آفریقاست. آمریکا کمترین مبتلایان به این نوع ویروس را دارد، به گونه‌ای که تنها ۵ میلیون نفر در این منطقه مبتلا به این بیماری هستند و این در حالی است که در منطقه ما حدود ۱۲ میلیون نفر مبتلا به این بیماری داریم.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمارهای سال ۲۰۱۹، ۱۰ درصد از بیمارانی که مبتلا به بیماری هپاتیت B هستند از بیماری خود اطلاع دارند و از این ۱۰ درصد تنها ۲۲ درصد آن‌ها درمان می‌شوند. این آمار به ما نشان می‌دهد هنوز با بهبود این بیماری فاصله زیادی داریم.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: همچنین از میان ۵۸ میلیون نفری که هپاتیت نوع C دارند، تنها ۲۱ درصد از آن‌ها از بیماری خود مطلع هستند و ۷۸ درصد از آن‌ها از بیماری خود اطلاعی ندارند.

شریفی‌مود بیان کرد: هدف ما در این نوع نشست‌ها این است که با همفکری مدیران انجمن‌ها، بگوییم که چه اقدامی باید در این راستا انجام دهیم و با کمک یکدیگر به هدف سازمان بهداشت جهانی که برای سال ۲۰۳۰ تدوین کرده است، برسیم. سازمان بهداشت جهانی گفته تا سال ۲۰۳۰ باید ۹۰ درصد این بیماری را کاهش دهیم، ۸۰ درصد را درمان و از ۶۲ درصد از مرگ‌ومیر در پی این بیماری نیز پیشگیری کنیم.

وی اظهار کرد: بنابراین ما باید واکسیناسیون این بیماری را به ۱۰۰ درصد برسانیم و انتقال این بیماری از مادر به جنین را به ۹۰ درصد کاهش دهیم.

عضو هیات مدیره انجمن هپاتیت خراسان رضوی گفت: بنابراین ما وظیفه داریم اگر یکی از اطرافیانمان به هپاتیت نوع B و C و به ویژه نوع B مبتلاست، راه‌های پیشگیری و درمان آن را آموزش ببینم؛ این در حالی است که وقتی مشکلات بودجه‌ای وجود داشته باشد، طبیعتا مشکلاتی را برای پشگیری و سایر اقداماتی که در این مسیر باید انجام شود نیز وجود خواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار