کد خبر: ۱۸۴۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
بعد از خوردن غذای پُرچرب چگونه از اثرات منفی آن کم کنید؟

سلامت نیوز: فرقی نمی‌کند چقدر اهل تغذیه‌ی سالم باشید و به سلامتی‌تان اهمیت بدهید؛ به هر حال گاهی پیش می‌آید که پُرخوری کنید و غذاهایی مثل سیب‌زمینی سرخ کرده، همبرگر و پیتزا زیاد بخورید. اگر این اتفاق افتاد چه باید کرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، وقتی ما غذای چربی می‌خوریم، حجم زیاد چربی به سیستم گوارشمان فشار زیادی وارد می‌کند. در میان چربی و کربوهیدرات و پروتئین، چربی کُندترین هضم را در بدن دارد و نیازمند آنزیم‌های خاصی است تا تجزیه شود. هر چیزی از استرس گرفته تا داروها می‌توانند میزان این آنزیم‌ها را کاهش دهند، چنان که خیلی از افراد این مشکل را دارند. حالا با مصرف چربی زیاد، سیستم گوارش هم مجبور می‌شود پُرکاری کند که اغلب نتیجه‌ی آن نفخ و تهوع و احساس درد و ناراحتی خواهد بود.
شایع‌ترین علامت گوارشی که تحت فشار است واقع ناخوشایند می‌باشد؛ غذا نه تنها طولانی مدت در معده می‌ماند بلکه ممکن است به طور کال هضم نشده وارد روده شود. گاهی در این موارد می بینید که مدفوع‌تان چرب و چسبناک است. خیلی از افراد بعد از خوردن غذای چرب دچار اسهال و شکم درد هم می‌شوند.


یکی دیگر از اثرات قابل توجه غذای چرب بر بدن مربوط به باکتری‌های روده است که به آن میکروبیوم می‌گویند. خوردن همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده به نفع این میکروارگانیسم‌های مفید نیست. خیلی از غذاهای چرب حاوی چربی‌های سالمی که در ماهی و گردو و آووکادو و روغن زیتون وجود دارند نیستند و خوردن روغن‌های گیاهی تصفیه شده به جای این چربی‌های سالم، تعادل اسیدهای چرب بدن را به هم می‌زند و در نتیجه بر همه چیز از سطح هورمون‌ها گرفته تا سیستم ایمنی بدن اثر می‌گذارد.
این غذاها پُر از چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع هستند که باعث افزایش وزن، بالا رفتن سطح کلسترول و فشارخون شده و ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی را نیز بیشتر می‌کنند. از این رو مهم است که در خوردن این جور غذاها زیاده روی نکنید. اما اگر پیش آمد و مقدار زیادی غذای پُرچرب خوردید، راهکارهایی وجود دارند که می‌توانید با کمک آن‌ها، اثرات مضر غذای پُرچرب را تا حدودی کاهش دهید.

. آب گرم یا آب ولرم بنوشید
نوشیدن آب ولرم بعد از خوردن غذاهای چرب کمک می‌کند سیستم گوارش فعال شود. آب به عنوان حامل مواد مغذی و ضایعات عمل می‌کند. نوشیدن آب گرم باعث می شود مواد مغذی که خورده‌اید به شکل‌ قابل هضم‌تری تجزیه شوند. اگر آب کافی ننوشید، روده‌ی باریک مجبور می‌شود آب مورد نیازش را از غذایی که خورده‌اید جذب کند و در نتیجه بدنتان کم آب شده و به یبوست دچار می‌شوید.

. نوشیدنی دتوکس بخورید
نوشیدنی‌های دتوکس یا سم‌زدا به دفع سمومی که بعد از مصرف غذاهای چرب در بدن جمع شده‌اند کمک می‌کنند. برخی از محققان توصیه می‌کنند شیوه‌های سم زدایی بدن یا مصرف نوشیدنی‌های دتوکس کمک می‌کنند سموم از بدن دفع شده و به کاهش وزن نیز کمک خواهند کرد. چای سبز با دارچین، سیر و پیاز، آب انار، مرکبات مخصوصا لیمو و زنجبیل تنها چند نمونه از خوراکی‌‌‌های سم‌زدا از بدن هستند.

. عسل بخورید
عسل یکی از بهترین راهکارهای کهن برای هضم بهتر غذای چرب است. یک قاشق مرباخوری عسل را در یک لیوان آب گرم حل کنید و دو قاشق مرباخوری سرکه سیب هم به آن اضافه نمایید. این نوشیدنی را بعد از خوردن غذای چرب مصرف کنید.

. پیاده روی کنید
سی دقیقه پیاده‌روی بعد از خوردن یک غذای سنگین و چرب به بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کند. پیاده روی به قدرت جذب معده نیز کمک کرده و منجر به کاهش وزن هم می‌شود. بنابراین این بار که یک غذای چرب خوردید، سی دقیقه پیاده‌روی کنید تا کار بدنتان راحت‌تر شود. بالا و پایین رفتن از پله‌ها و دیگر فعالیت‌های بدنی هم می‌تواند کالری بسوزاند و هم با پیامی که به کبد و روده‌هایتان می‌فرستد آن‌ها را وادار نماید عملکرد بهتری داشته باشند.

. برای وعده‌ی غذایی بعدی‌تان برنامه‌ریزی کنید
برنامه‌ریزی از قبل برای وعده‌های غذایی کمکتان می‌کند هوس خوردن هله‌هوله و غذاهای چرب و فست فود را نکنید. از خوردن صبحانه نیز فرار نکنید. خوردن یک صبحانه سالم و کامل می‌تواند انرژی طول روزتان را تامین کند. در رژیم غذایی‌تان غلات کامل و انواع سبزیجات را به وفور جای دهید، با نوشیدن آب و مایعات دیگر بدنتان را هیدراته نگه دارید و شام سبُک بخورید. ترکیبی از کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌هایی که هضم راحتی دارند همان چیزی است که بدنتان نیاز دارد.

. پروبیوتیک مصرف کنید
مصرف منظم پروبیوتیک‌ها به تعادل میکروبیوم روده و سلامت گوارش و سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. شما می‌توانید یک فنجان ماست یا مقداری کشک بخورید. بعد از خوردن غذای پُرچرب برای تقویت روده‌هایتان پروبیوتیکی مانند کفیر مصرف کنید.

. بیشتر میوه و سبزی بخورید
مصرف میوه و سبزی، ویتامین‌ها و املاح و فیبر کافی به بدنتان می‌رساند تا فرایندهایش را خوب انجام دهد. خوردن غذاهای چرب که فاقد فیبر و ریزمغذی‌های لازم بوده و پُر از چربی‌های اشباع و ترانس هستند می‌تواند باعث یبوست شود. می‌توانید یک کاسه شامل دانه‌ها و مغزها به عنوان یک میان وعده‌ی انرژی بخش مصرف کنید. غذایتان را با یک کاسه سالاد و سبزیجات تازه شروع کنید و مواد مغذی ضروری بدن را به آن برسانید.

. خوب بخوابید
خوابیدن به بهتر شدن خلق و خوی‌تان کمک می کند، کسالتتان را برطرف می‌کند و بدن و ذهن و روانتان را آرام می‌سازد. ضمنا خواب و استراحت کافی جلوی پُرخوری و خوردن هیجانی‌تان را می گیرد.

. غذاهای سرد نخورید
خوردن غذاهای سرد مثل بستنی بعد از مصرف غذاهای چرب، اثرات منفی روی کبد و معده و روده‌ها می‌گذارد. غذای چرب به سختی هضم می‌شود و اگر بعد از آن غذای سرد بخورید، کار گوارشتان را سخت‌تر هم می‌کنید و ممکن است دچار نفخ و بدهضمی هم بشوید. پس بعد از غذای چرب غذای سرد نخورید.

. بعد از غذا فورا به رختخواب نروید
هرگز فورا بعد از خوردن غذا به رختخواب نروید. همیشه بین شام و خوابتان دو سه ساعت فاصله بگذارید. فورا بعد از غذا خوابیدن، کار گوارش را سخت می‌کند و منجر به نفخ و تجمع چربی در بدن می‌شود.

در پایان
آگاهانه غذا بخورید و انتخاب‌های غذایی‌تان را کنترل کنید. رعایت راه‌های گفته شده بعد از خوردن غذای پُرچرب، کلید کمک به سلامتی است. هفته‌ای یک بار غذای مورد علاقه‌تان را بخورید تا هوس‌های غذایی‌تان بی‌پاسخ نمانند ولی تعادل را رعایت کنید و باقی روزهای هفته غذاهای سالم و طبیعی و مقوی بخورید.

برچسب ها: تغذیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار