کد خبر: ۱۸۴۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸

سلامت نیوز: در صورتی که خستگی با دیگر علائم مربوط به بیماری کووید-۱۹ همراه باشد می‌توان نتیجه گرفت که نشانه‌ای ابتلای بیماری کرونا است و دلیل دیگری ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، خستگی ممکن است به دلایل مختلف مانند کار زیاد، بی خوابی یا ابتلا به یک بیماری رخ دهد؛ به هر حال به منظور مقابله با خستگی باید ابتدا دلیل آن مشخص شود. همانطور که مشخص است گونه دلتا ویروس کرونا باعث بروز تب بالا و خستگی شدید می‌شود، اما گاهی اوقات تفاوت قائل شدن بین خستگی ناشی از بیماری کووید -۱۹ و بیماری‌های فصلی دشوار است.

خستگی ناشی از بیماری کووید -۱۹ چگونه است؟

زمانی که فرد خسته است انرژی و انگیزه لازم برای انجام کار‌های روزانه خود را ندارد. با وجود این که خستگی معمولاً به دلیل تغییر رژیم غذایی یا سبک زندگی رخ می‌دهد بعضی از بیماری‌ها نیز باعث بروز خستگی خفیف تا شدید می‌شود. گاهی اوقات خستگی با چندین ساعت استراحت کردن بهبود پیدا می‌کند، اما خستگی ناشی از بیماری کووید -۱۹ برای مدت بیشتری ماندگار خواهد بود و مانع انجام دادن هر نوع فعالیتی می‌شود.

در صورتی که خستگی با دیگر علائم مربوط به بیماری کووید -۱۹ همراه باشد می‌توان نتیجه گرفت که این خستگی نیز مربوط به این بیماری است و دلیل دیگری ندارد. خستگی ناشی از بیماری کووید -۱۹ معمولاً زودتر از دیگر علائم پدیدار می‌شود و سپس با ضعف، کاهش پلاکت خون و درد عضلانی همراه خواهد شد.

دلایل بروز خستگی چیست؟

رژیم غذایی، شیوه زندگی و بی خوابی می‌تواند جز دلایل بروز خستگی در نظر گرفته شود البته خستگی ناشی از این عوامل با گذشت چند روز بهبود پیدا می‌کند. زمانی که یک عامل بیماری‌زا به بدن حمله می‌کند سیستم ایمنی بدن با آن مقابله می‌کند در این صورت فرد مشکلاتی مانند التهاب و خستگی را تجربه خواهد کرد.

بیماری‌هایی که باعث بروز خستگی می‌شوند شامل کووید -۱۹، آنفلوآنزا، بیماری‌های فصلی واگیردار، بیماری‌های غده تیروئید و اختلالات غده درون ریز و هورمونی می‌شود علاوه بر این مصرف بعضی از دارو‌ها برای مدت زمان طولانی باعث بروز خستگی مزمن می‌شود.

آیا خستگی ناشی از بیماری کووید -۱۹ نگران کننده است؟

متخصصان معتقدند که خستگی ناشی از بیماری کووید -۱۹ بسیار متفاوت از دیگر خستگی‌ها است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که خستگی یکی از رایج‌ترین علائم مبتلا شدن به گونه دلتا ویروس کروناست که فرد را تا هفته‌ها پس از بهبود پیدا کردن نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. افراد در هر گروه سنی و حتی کودکان نیز ممکن است خستگی ناشی از بیماری کووید -۱۹ را تجربه کنند گاهی اوقات این مشکل به حدی پایدار و ماندگار است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

مهمترین عواملی که باید در مورد خستگی در نظر گرفت مدت زمان بروز آن و دیگر علائم مربوطه است. برای نمونه در صورتی که فرد علاوه بر خستگی دیگر علائم مربوط به بیماری کووید -۱۹ را تجربه کند باید تست کرونا را انجام دهد و به پزشک مراجعه کند. روش درمان صحیح خستگی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است گاهی اوقات ممکن است تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی در این زمینه تأثیرگذار باشد.

برچسب ها: کروناویروس ، کرونا ، خستگی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار