کد خبر: ۱۸۴۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹

سلامت نیوز:گیاهان از اوایل زندگی انسان‌ها نقش مهم و تاثیرگذاری داشتند. در ابتدا از گیاهان به عنوان خوراکی استفاده می‌شد؛ اما در سال‌های بعد به خواص دارویی و درمانی برخی از گیاهان پی بردند و از آن‌ها برای درمان یا پیشگیری از بیماری استفاده می‌کردند. هم‌اکنون گیاهان دارویی بسیار متنوع و شناخته‌شده هستند و به اشکال گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنوع زیاد گیاهان دارویی ممکن است باعث سردرگمی شما شوند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مطلب بهترین و پرکاربردترین گیاهان دارویی را به شما معرفی کنیم.


رزماری
رزماری یکی از گیاهان مفیدی است که به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه رزماری به خواص آنتی اکسیدانی که دارد، مشهور است. دو مادۀ کارنوزول و رزمارینیک که در رزماری وجود دارند، باعث ایجاد این ویژگی‌ شدند.


رزماری روی حافظه و تمرکز ذهنی هم تاثیر می‌گذارد، با استرس و اضطراب مبارزه می‌کند، باعث تسکین سردرد و دردهای مفصلی می‌شود، به دستگاه گوارشی و سلامت قلب و عروق کمک می‌کند و محرکی برای رشد مو است. این گیاه دارویی عطر و طعمی فوق‌العاده دارد و علاوه بر استفاده به صورت دمنوش، می‌توان از آن درون غذاهای مختلف هم بهره‌مند شد.


لازم به ذکر است که رزماری برای افرادی که باردار هستند یا فشار خون بالا دارند و به صرع مبتلا هستند، مناسب نیست و این افراد باید از مصرف آن خودداری کنند.


بابونه
بابونه یکی از محبوب‌ترین گیاهان دارویی است که در مدل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بابونه برای خانم‌هایی که در دوران قاعدگی هستند، بسیار مفید است و می‌تواند به کاهش درد و رفع گرفتگی‌های این دوران کمک کند. همچنین برای رفع سردرد و دردهای عضلانی هم می‌تواند موثر واقع شود.


بابونه به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی، درمان بی‌خوابی و کنترل استرس کمک می‌کند و با آنتی اکسیدان‌هایی که درون خود دارد، از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. بابونه هم برای افرادی که قصد دارند باردار شوند یا در این دوران قرار دارند، مناسب نیست.


نعناع
شاید کمتر کسی باشد که از نعناع و خواص آن اطلاعی نداشته باشد. نعناع عطر و بوی فوق‌العاده‌ای دارد و خواص بی‌نظیر آن باعث شده تا بسیار مورد استفاده قرار گیرد. نعناع را به اشکال مختلف استفاده می‌کنند، از اضافه کردن آن به انواع غذاها و سالادها تا چای و آبمیوه و سایر مواردی که حتما می‌شناسید؛ اما رایج‌ترین نوع آن، عرق نعناع است که در هر خانه‌ای حضور دارد.


مهم‌ترین خاصیت نعناع، درمان نفخ و بهبود عملکرد سیستم گوارش است. خنک‌کنندگی این گیاه باعث ایجاد آرامش در ذهن و بدن می‌شود. نعناع، خواص درمانی دیگری مثل درمان سندرم روده تحریک‌پذیر، درمان اسپاسم‌های عضلانی، کمک به کاهش وزن، تسکین سردرد، درمان میگرن و... اشاره کرد. نعناع را هم به صورت خشک و هم به صورت تازه استفاده می‌کنند.


جنسینگ
جنسینگ گیاهی است که در آسیای شرقی و آمریکای شمالی به شدت پرکاربرد است. از تمامی اجزای جنسینگ (ریشه‌ها، برگ‌ها، میوه) برای درمان استفاده می‌شود و هرکدام خواص خود را دارند. شاید جنسینگ را تنها به عنوان دارویی انرژی‌زا بشناسید، اما این گیاه، ضد التهاب، ضد استرس، خواب‌آور، تقویت‌کنندۀ سیستم ایمنی هم هست و به درمان سردرد و بهبود عملکرد سیستم گوارشی هم کمک زیادی می‌کند.


همچنین گیاه جنسینگ را برای افراد نازا توصیه می‌کنند و آن را به عنوان درمانی طبیعی برای ناباروری می‌شناسند.


ریحان
اگر اهل سبزی خوردن باشید، حتما با ریحان آشنا هستید. ریحان جزو گیاهان دارویی است که کمتر به صورت دم کرده آن را استفاده می‌کنند. ریحان تازه‌ای که در سبزی مشاهده می‌کنید، به شدت ضدعفونی‌کننده و ضدباکتری است. ریحان عطر فوق‌العاده‌ای دارد و خوردن آن در کنار غذا می‌تواند خواص زیادی را به همراه داشته باشد.


ریحان، استرس را کنترل می‌کند، سطح سروتونین را تنظیم می‌کند، سوءهاضمه را از بین می‌برد، از بروز سرطان پستان جلوگیری می‌کند و می‌تواند برای سرماخوردگی و درمان سرفه مفید باشد. بنابراین از میل کردن ریحان غافل نشوید و حتما در کنار غذاها از آن استفاده کنید.


گل گاوزبان
گل گاوزبان جزو پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی است. احتمالا با خواص آن تا حدودی آشنایی داشته باشید. اما در این بخش نگاهی دوباره به خواص این گیاه دارویی می‌اندازیم:


• به تصفیه خون کمک می‌کند.
• باعث آرامش اعصاب می‌شود.
• عملکرد کلیه‌ها را تقویت می‌کند.
• به درمان سرماخوردگی و سرفه کمک می‌کند.
• در درمان بیماری‌هایی مثل سرخک، برونشیت، مخملک و افسردگی موثر است.
• ضربان قلب را تنظیم می‌کند.


زنجبیل
زنجبیل از آن دسته گیاهان دارویی است که محبوبیت زیادی ندارد اما خواص فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد. زنجبیل طعمی خاص دارد و اغلب به صورت دم کرده در کنار چای استفاده می‌شود. برخی از افراد هم آن را به شکل تازه در کنار غذا یا سالاد خود میل می‌کنند.


زنجبیل موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش رادیکال‌های آزاد، بهبود گردش خون، تنظیم قند خون، بهبود عملکرد سیستم گوارش و درمان نفخ و سوزش سر معده می‌شود. همچنین زنجبیل دارای خاصیت آنتی بیوتیک و آنتی اکسیدان است و باعث از بین رفتن انواع ویروس و باکتری می‌شود.


کلام پایانی
داروهای گیاهی می‌توانند تاثیرات مثبت زیادی در فرایندهای درمانی داشته باشند؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، استفادۀ درست از محصولات گیاهی است. ممکن است برخی از داروهای گیاهی مناسب شرایط شما نباشند و به جای تاثیر مثبت، تاثیرات منفی در فرایند درمان شما بگذارند.

به همین خاطر قبل از استفادۀ داروهای گیاهی، بهتر است از مشاوران و متخصصان این حوزه مشورت بگیرید و از محصولاتی استفاده کنید که باکیفیت هستند. برای استفاده از داروهای گیاهی باکیفیت می‌توانید به سایت باریج اسانس مراجعه کرده و با خیال راحت داروهای گیاهی موردنظر خود را سفارش دهید.

برچسب ها: گیاهان دارویی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار